Ext4 externe harde schijf terugzetten naar ntfs

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.476
Waarderingsscore
616
Punten
113
Leeftijd
73
Locatie
Een stoplicht op rood.
Hoe kan ik een ext 4 geformateerde externe hardeschijf uit een NAS als ntfs formateren.

Windows bak ziet de harde schijf niet en is wel zonde om 3tb schijf het kanaal in te mieteren.

Even ter info hij was vanmiddag nog ntfs geformateerd.

Maar ik had een qnap 2 bay geregeld en die wilde persé ext 4.

Op de een of andere manier is dat niet goed gegaan. En nu doet hij zowel in de NAS als onder windows niks meer.

Nou in de nas wordt hij soms na eindeloos wachten gevonden maar loopt dan toch vast.

Welke slimmerik kan mij uit de brand helpen , heb alleen w10 en satellietontvanger.?

 
Het is me gelukt om de hdd weer in ntfs te formatteren via GParted een Linux opstartschijf en daar kun je alle schijven naar je hand zetten.

Maar na het herstel wordt de schijf in W10 keurig gevonden.

Nu ben ik bezig met Hd-tune Pro om de hdd te testen op bad sectors . Nou er zijn net zoveel bad sectoren gevonden als goede, en dat kan volgens mij niet. Want de schijf heeft altijd mudje vol gezeten met  audio  en video , lijkt erop dat bad sectoren in werkelijkheid schrijf toegang  verboden zijn oid.

Hmmmm probleem 2

 
Bad sectors met HD-tune Pro zijn normaliter echte bad sectors.

Ik neem aan dat je met Windows geen snelformattering gedaan hebt maar een volledige formattering? Soms willen een aantal van die bad sectors nog wel eens "gerepareerd" worden omdat het geen echte fysieke bad sectors zijn maar softwarematige. Dan worden ze als zodanig aangemerkt omdat Windows op moment van schrijven even die sector niet kon lezen of benaderen om welke reden dan ook.

Als ze echt als bad sector gemarkeerd zijn en het zijn er zoveel als jij zegt dan is dat niet goed en is de schijf aan het overlijden.

Maar ik zou voor de zekerheid gewoon eens in Windows zelf een volledige formattering doen en zien wat er dan gebeurt.

 
Heb dat gedaan maar dan geeft w10 er de brui aan, kan niet geformateerd worden.

Heb met partition apps geprobeerd maar die razen ook met snelformatteren .

Schijf is ter zieltjens, denk ik net zoals jij er over denkt.

Heb hd tune nu aanstaan en kijken hoeveel de schade is en daarna kijken of de sectoren " verplaatst"  kunnen worden naar ongebruikte plekken van de hdd.

Het vreemde is dat de schijf amper gebruikt is en nu al de geest geeft,

Nog even gekeken of er nog garantie op zit maar zo vaak tegenwoordig worden de schijven goedkoop ingekocht en moet je je bij de verkoper verhaal halen en wat denk je?

Op speciale aanbiedingen maar 1 jaar garantie doei, daar is (was) de deur.?

 
Als Windows het niet meer wenst te formatteren nadat ie al NTFS geformatteerd is door iets anders dan kun je er van uit gaan dat ie hemelen is.

Het is inderdaad vreemd als hij weinig gebruikt is, maar slijtage is met name ook als hij gewoon aan staat, dus staat te draaien.

Als het een Maxtor is, dan kan het al genoeg zijn als ie eens wat hard op een tafel gelegd is.

Garantie ligt aan merk en type. Normaliter 1 jaar, maar bij mijn weten moet alles tegenwoordig wettelijk 2 jaar garantie hebben. Ik vraag me af of dit met "speciale kortingen" wel beperkt mag worden als het gewoon om nieuw spul gaat.

Er zijn Western Digital schijven die standaard 3 of 5 jaar garantie hebben. Die 5 weet ik niet meer zeker of dat nog is, de 3 jaar bij bepaalde schijven nog wel. Dus je kunt nog bij de fabrikant proberen.

 
35%

Seagate expansion disk 3TB

Heb bij seagate serienummer en model ingetoetst en die verwijzen naar de dealer

HDD.JPG


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verwjizen ze alleen naar de dealer of komt er ook uit naar voren dat er nog garantie op zit? In 't laatste geval moet de dealer niet zeuren maar helpen.

 
Nope leverancier zegt 1 jaar garantiie en niet de 3jaar  die normaal op een hdd zit. Schijnt dat de leverancier zeer goedkoop kan afnemen maar dat hij dan van fabrieksgarantie afziet. En hij zelf verantwoordelijk is als er klachten komen. Dus geen garantie trouwens de hdd is net 2 jaar en 2 maanden oud. Maar niet getreurd het is maar materiele schade en kijk nog even mijn inboedel polis na mss dat ik het op "gevallen" kan declareren. Mits eigen risico niet te hoog is.?

 
Seagate is nooit mijn vriendje geweest, veel warmte ontwikkeling, maakt herrie en redelijk snel "versleten". Welke nu zoveel beter is??? ik weet het nog niet, je merkt dat pas als er iets fout gaat. Succes Matrix.

 
Dju. Let er trouwens mee op, het is lang niet meer altijd 3 jaar garantie bij harde schijven. Ben er al meer tegen gekomen van max. 2 jaar fabrieksgarantie.

Is wel erg jong voor een HD. Van de andere kant.... ik koop geen Seagate meer. Allereerst is Maxtor overgenomen door Seagate vanwege hun technologie werd er gezegd. Maar die was op het laatst bepaald niet in orde.

Seagate was vroeger ook al vaker bagger, is echter goed teruggekomen en heeft in de loop der jaren een nieuwe goede naam opgebouwd, in elk geval met 2 series, volgens mij de Barracuda serie en nog eentje die in servers gebruikt werd waar ik de naam van kwijt ben.

Zeker bij schijven die vrijwel altijd in gebruik zijn neem ik Wester Digital Red schijven. Heb hier ook nog antieke WD schijven die nog altijd perfect draaien, van de tijd voordat ze met die kleurtjes kwamen. Verder doet Hitachi het ook best goed.

Voor rond de 80 euri heb je een WD 2 TB red.

 
Dju, ik had de hdd uit de behuizing gehaald om de harde schijf te vervangen en daarop heb ik Gekeken  of daar nog garantie op zat en dat bleek dus van niet.

Had  een paar schijven op het oog en bedacht me dat mss niet de hdd maar het nummer op de externe doos ondrr garantie viel.

Dju nog tot 18sept 2018,. Masr heb tijdens demontage enkele beschadigingen aan de doos gemaakt om bij de hdd te komen , ook enkele klik sluitingen gebroken.

Toch maar alles in doos gedropt en naar seagate venlo gestuurd en  briefje bijgedaan dat de hdd gecontroleerd is geweest door deskundige limburger pseudo B.T ?

 
Dju das mazzel hebben, ze hebben een nieuwe opgestuurd krijg hem morgen.

Happy me,

 
Hahaha. Nou kijk eens aan, da's inderdaad mazzel hebben. Zo zie je maar weer... met proberen kom je soms verder dan je denkt. :biggrin:

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan