Schakel/verdeelbord maken?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Hier in en om het huis heb ik steeds meer stopcontacten nodig om al mijn apparatuur zoals computers, en buiten bijvoorbeeld de verlichting aan te sluiten.

Ik ben benieuwd hoelang de meterkast dit nog aan kan. :biggrin: 

Ik ben nu van plan om een soort van verdeelbord te gaan maken waar alles afzonderlijk bediend kan worden met schakelaars, en het liefst tegen een betaalbare, maar dan wel veilige, prijs.

Ik heb zojuist bij Conrad een set van 3 stekkerdozen besteld waarbij ieder stopcontact afzonderlijk aan of uit te zetten is, maar ik heb steeds meer van die 6/12 volts adapters in gebruik, zeker de verlichting buiten.

Nou zit ik dus te denken om daar een voeding voor te gaan gebruiken, maar wat heb ik dan nodig om meerdere sets op 1 voeding aan te sluiten, kan dit bijvoorbeeld met een voeding die in een computer zit, of moet ik gewoon de lampjes op een pc aansluiten via de usb-aansluitingen? 

Wie helpt mij even om dit voor elkaar te krijgen? 

 
Een kniptang en een zware voeding voor de gewenste spanning.

Een pc voeding levert 12 en 5 volt maar om die voeding te activeren moet je nog ergens op de voedingplug naar MOBO een brugdraadje aanbrengen. Die verbinding wordt door het MOBO gemaakt na het indrukken van powerknop.

Weet niet zo meer welke verbinding dat is op die brede plug.

Maar het enige voordeel is minder adapters maar aantal snoeren blijft gelijk. En dan is een slof met adapters gelijk aan een of meerdere grote bakken.

Ik heb dat idee laten varen omdat na enige tijd het toch een wirwar van bedrading wordt.

Succes

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee die computer ga ik daarvoor niet misbruiken. Het zou een pctje moeten worden wat altijd online is, en alles mee aangestuurd zou kunnen en moeten worden.

Maar vwb het schakelbord, ik heb al iemand die mij daar mee wil gaan helpen, en als dat doorgaat dan gaan we vertrekken vanuit de meterkast, en beginnen met een nieuwe.

To be continued...

 
Als je de tuinverlichting voorziet met bv 12 volt DC let dan ercwel op dat je dubbel afgeschermde kabel gebruikt tenminste als je de kabel in de grond legt.

Gebruik je bv tweelingsnoer dan rot de  0 volt draad grgarandeerd weg gaan de lempkes uit.

Ik heb de hele tuin verlichting met led printjes aangesloten op 12 volt wissel en dan gaat er niks rotten..

 
Kijk eens naar Hue, dit werkt via geloof ik via het zigzag protocol.

Appjes via de store en je kan er bijna een gebouwenbeheerssysteem van maken.

 
@Nummer10, bedankt voor de tip, hier ga ik eens naar kijken.

 
Marktplaats staat vol met dat leuks, het protcol werkt met zigbee en niet zigzag zoals ik dacht.

Nog leuker wordt het als je de Hue aansluit op Google Home (mini) dan kan je de verlichting aan doen via je stem.

 
@Nummer10, dit wordt een klusje als het buiten weer wat warmer is, lampjes hangen voor de kerst heeft me ook een flinke snotneus opgeleverd. :biggrin:

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan