Deense firma mag 22.000 Noren 'beboeten' wegens illegaal downloaden

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.146
Waarderingsscore
568
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Bijna 22.000 Noren zullen binnenkort een brief krijgen met een schikkingsvoorstel vanwege illegale filmdownloads.

De rechtbank in Noorwegen verplicht volgens TorrentFreak een niet nader genoemde provider informatie over de IP-adressen die voor het downloaden gebruikt zijn aan het Deense Njord te overhandigen.

Njord staat bekend als 'copyright trol'. De firma schrijft mensen aan die bestanden zonder toestemming online delen en probeert bij hen een schadevergoeding te verhalen om zo geld te verdienen.

In dit geval worden de mensen achter 21.804 IP-adressen aangeschreven. Hoeveel mensen er precies achter de IP-adressen zitten, is niet bekend. Er wordt uitgegaan van duizenden personen. Eén persoon kan meerdere IP-adressen gebruiken.

Compensatie:

De provider moet persoonlijke gegevens van zijn klanten aan Njord bekendmaken. Voor dat werk wordt de provider door het bedrijf gecompenseerd met omgerekend bijna 94.000 euro en een bedrag van 13 euro extra voor elk IP-adres en bijbehorende gegevens.

Tegen de beslissing van de rechtbank kan in beroep worden gegaan. De provider heeft vooralsnog niet gereageerd. Het is onbekend hoe hoog de boetes voor de Noren zouden uitvallen.

Door: NU.nl

 
Voor dat werk wordt de provider door het bedrijf gecompenseerd met omgerekend bijna 94.000 euro en een bedrag van 13 euro extra voor elk IP-adres en bijbehorende gegevens.
Gezondheid, dat is dik verdienen. Zouden ze hier misschien ook wel leuk vinden maar mijns inziens is dat een vorm van omkoperij.

Ik denk niet dat dit in Nederland zou mogen gezien de privacywetgevingen. Je mag niet zomaar even gegevens verkopen aan een bedrijf. Maarja als de rechtbank het toestaat.

We zullen geheid ook wel dit soort taferelen in Nederland met Brein c.s. gaan krijgen. Er zijn al boetes opgelegd en sites offline gehaald.

 
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom men zo moeilijk doet om de schatkist te vullen??? 

Volgens mij is het met een flitsapparaat langs de weg te gaan staan, en een beetje verder met een rode ronde plaat die de overtreder tegenhoud, sneller geld verdienen dan het opsporen van wisselende IP-adressen?

Maar ach ik ben maar een grappenmaker.... en ohja, een fietsendief. :biggrin:

 
Volgens mij vergis jij je. Het gaat hier niet om vullen van de schatkist. De schatkist krijgt niets van dat geld hoor.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan