2 satellietontvangers op 1 tv

jpd

New Member
Lid sinds
25 mrt 2018
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
65
kan iemand mij helpen hoe2 satellietontvangers met 1 satelliet op 1 tv moet aansluiten ?

TV vlaanderen M7 en Franse decoder orange.

 
Hallo JPD en welkom op Satellite Fun.

Twee satelliet ontvangers op 1 TV aansluiten met 1 schotel?

Ligt er een beetje aan welke satellieten je moet ontvangen. Als ik me niet vergis (even uit mijn hoofd) zit het Franse Orange op de Astra 19,2 oost en TV Vlaanderen op Astra 3 op 23,5 oost.

De ontvangers lijkt me geen probleem, die kun je elk apart middels een HDMI kabel (en/of misschien scart kabel) aan je TV aansluiten.

Om te zorgen dat je met 1 satelliet de beide ontvangers kunt bedienen kun je een duo-twin LNB kopen voor Astra 19.2 en Astra 23,5. Dan zit er 1 kop (lnb) op je schotel met 2 uitgangen. De ene gaat dan naar je TV Vlaanderen ontvanger en de andere uitgang gaat naar je Franse Orange decoder.

 
hallo , met dank voor de uitleg , maar situatie is als volgt :

Heb nu een satelliet , duo LNB , los van de woning wegens de bomen die met 1 coax binnen komt , de afstand is redelijk ver , een tweede kabel gaat niet niet meer....

Bijgevolg : 1 x duo LNB met 1 kabel + 2 x decoder + 1 x TV

Vraag is : mag je de coax die van de LNB komt parallel plaatsen op de decoders of hoe moet je dit doen ? of bestaan er splitters of dergelijke ?

THX , JPD

 
Er bestaan wel coax splitters, maar die zou ik eigenlijk afraden want dat soort gebruik kan tot problemen leiden evt. zelfs tot een defect van tuners.

In principe is het wel mogelijk de kabel te splitsen en ja er bestaan ook splitters voor, maar dan moet in elk geval bij gebruik van 1 tuner de andere tuner niet aan staan en ook geen stroom naar de lnb leveren, dus liefst de spanning er af en vice versa.

Of kijk of er tussen de splitters ook een verkrijgbaar is die eventueel schakelbaar is, zodat het niet per ongeluk kan gebeuren dat beide tuners tegelijkertijd de lnb kunnen bereiken.

Dus kortom: Ja mogelijk, zorg voor liefst een schakelbare splitter en gebruik op eigen risico, wij raden het gebruik af.

Telkens de stekker omsteken is overigens ook af te raden gezien het risico op sluiting, dan kan men beter een snelkoppeling op de kabel zetten om het risico te verkleinen.

 
ok , bedankt , dit is een bevestiging van mijn vermoeden , ik zal kijken om te werken met een schakelrelais met dubbelpolig wisselcontact met duidelijke gescheiden klemmen , nu is dit zeer ambetant om telkens de fiches te versteken......

Grts jpd

 
Dat klopt, telkens versteken is niet alleen ambetant maar ook risicovol i.v.m. sluiting als de binnenkern de buitenkant van de plug raakt.

Succes alvast!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan