Videokaart aan het overlijden?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Gisteren tijdens het kijken naar een film via mijn pc ging het beeld tot 3 keer toe op zwart.

Iedere keer dacht ik dat het aan de stream lag, maar dat was het niet, de pc reageerde tijdens dat zwarte beeld helemaal nergens meer op?

Nu had ik nog wat kaarten liggen en heb die even getest, maar de pc pakt ze niet of ook deze zijn stuk, dat weet ik dus niet.

Maar hoe kan het dat er ongeveer een kwartier beeld is, en daarna ineens alles op zwart, temperatuur wellicht? 

De videokaart die er nu inzit is een ATi Radeon HD 4300/4500 Series.

Nu tijdens het schrijven van dit bericht speelt de gekozen film intussen al een kleine 20 minuten feilloos, dus misschien is de stof die tussen de koelribben zat het probleem geweest want dat heb ik er intussen met de compressor tussen uit geblazen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Computer heel de middag aan laten staan, en tot nu toe geen problemen meer. 

 
Kan vanalles zijn, meestal toch temperatuur.

Eens uitzuigen kan helpen en ook een stukje software om je temperatuur bij te houden kan geen kwaad.

 
Welke software is daarvoor de beste?

Gisterenavond 2 films gekeken met die kast, en op het allerlaatste moment tijdens de film Han Solo, stopte er alles weer mee.

 
Ik heb intussen speedfan gedownload, en ben nu aan het kijken.

Het ging heel de tijd goed totdat ik een filmpje via youtube starte, de temperatuur van GPU ging naar 55 en het beeld valt weer weg, en geen reactie meer van de computer??? 

 
Ik weet niet of het verstandig is, maar ik heb intussen Speedfan geconfigureerd via de stappen uit

manual. 
De ventilators gaan hierdoor sneller draaien, en ik zie hier dat de temperaturen lager blijven.

Maar is dit goed voor de fans die in de computer zitten, of is dit even een noodoplossing?

Ik zou het wel jammer vinden dat de pc nu al op zijn eind loopt, de kast is nog geen 2 jaar in gebruik...  :sad:

 
Ik doe Speedfan nooit configureren, ik gebruik die uitsluitend om te monitoren.

Dus misschien dat het daar ook door komt. Speedfan kan dingen doen die je niet wilt, daarom alleen monitoren en niet meteen ook dingen gaan aanpassen.

 
Speedfan heb ik pas geïnstalleerd na dat dit probleem begon, het instellen pas toen ik zag dat de temperatuur opliep en de pc weer uitviel.

 
@freggel1

de eerste specs die ik van die kaart tegen kom zijn van 2011....

al eens gedacht om de koel geleiding te vervangen?

die heeft namelijk niet het eeuwige leven.

 
Ik ga binnenkort alles vervangen denk ik, wordt tijd voor een hagelnieuwe pc stilletjes aan. ;)

 
Speedfan is een leuke tool, maar persoonlijk ben ik van mening dat je daar beter geen ventilatoren mee kunt aansturen.

Als na installatie blijkt dat de temperatuur te hoog wordt, dan is het normaliter zaak daar een oorzaak van te vinden. Hoe hoog werd die temperatuur overigens?

Het kan zijn dat het ventilatortje verstopt is en inderdaad kan het ook tijd zijn voor wat nieuwe koelpasta of een nieuwe pc of zelfs grafische kaart.

2011 hoeft niet oud te zijn, dan worden ze toch vaak nog 2014 verkocht en is ie misschien pas 3 of 4 jaar oud. En dat is nog niet zo oud dat ie aan vervanging toe is. Als ie nu echt van 2011 zou zijn dan is hij misschien wel aan het eind van z'n leven.

 
Ik weet niet hoe oud de pc precies is, want het is een pc die als reserve stond in een winkel mocht de andere die gebruikt werd voor de kassa uitvallan.

Ik heb hem zelf nog maar anderhalf jaar in gebruik. 

Ik schuif dit even door naar mijn kerstvakantie en ga er eens op mijn gemak voor zitten.

 
Ik snap er helemaal niks meer van.

Gisteren de pc toch nog eens aangezet, en zolang ik niet naar YouTube of Kodi ging bleef dat ding het gewoon doen,

maar zodra ik iets van YouTube of een film via Kodi aanzette viel het beeld meteen op een grijs scherm.

Het enige wat nog ging was stroom er van af, en weer opnieuw starten.

Ik ben er bijna zeker van dat het geen warmte probleem is want er is niet 1 temperatuur die boven de 50 graden komt? 

Vandaag dus weer maar eens de kast opengedraaid, het beetje stof wat er in zit er uit geblazen, videokaart verwijderd in het apparaatbeheer,

en opnieuw opgestart, en meteen speedfan ook verwijderd.

Nu staat de pc al ruim 20 minuten

af te spelen.
Ik weet niet meer wat het is, is het W-10, is het het moederbord of grafische kaart, of zit er wellicht iets van "troep' op wat dit veroorzaakt???

Ik neig zelf naar het besturingsprogramma van de grafische kaart wat botst met W-10, maar is er een standaard programma, net zoiets als voor de geluidskaart (realtek)?

 
Toch voor de zekerheid een andere grafische kaart besteld, want ik lees op internet veel dingen over deze videokaart, waaronder de ondersteuning van Microsoft die te wensen over laat. 

Ik heb een standaard kaart gekocht want ik speel met mijn pc geen spellen, ik kijk er enkel films mee.

Mijn keuze is gevallen op de MSI GT 710 2GD3H LP grafische kaart.

 
Tja een overbuurman heeft ook zo'n vaag probleem met een kaart. Met standaard vga driver (ja dat is dus zo'n standaard programma voor als Windows geen driver kent) werkt het ding perfect.

Maar met driver werkt het alleen in veilige modus goed, gewone start krijg je een zwart scherm.

Die dingen kunnen best vaag doen. Zou me ook niet verbazen, net als Parabolica op Duck al aangaf, als Microsoft verouderde kaarten op een of andere wijze dwars zit zodat de gebruikers nieuwe hardware gaan kopen.

 
Ik ga het ook vrezen dat dit bij mij het probleem is, maar ik vindt dit dan wel weer jammer, want hierdoor worden er veel computers en andere randapparatuur weggegooid omdat veel mensen net die stap niet nemen om dat kleine stukje wat vaak betaalbaar is te vervangen.  :achja:

 
Na het plaatsen van de nieuwe kaart geen problemen meer gehad.

Hopelijk was dit de oplossing.

 
Prima kaart, heb hier ook de nvidia geforce GT 710 in 2 pc's zitten, ben net als jij geen gamer, wordt hier ook gebruiktom af en toe eens een filmpje te kijken. Ben er dik tevreden over.

B.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan