Het beloofde recept van worstenbroodjes

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.493
Waarderingsscore
632
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
K.T allemaal fontvtekens voor de tekst opnieuw

Ingredienten voor ca 20 worsten broodjes.

Starten met

50 gr water

25 gram boter

25 gram bloem

1 ei

water en boter koken de bloem er door spatelen tot een geheel (niet aan laten branden of donker verkleuren !! ) en als laatst het ei er door roeren dit beslag koud laten worden

600gr gehakt half om half of rund net wat je wilt.

Maak deze op smaak met gehaktkruiden of naar eigen smaak met peper, zout en nootmuskaat.

Voeg het beslag toe en meng het met het gehakt door en door, proef eventueel een mespuntje of de smaak goed is .

Het beslag is nodig om krimp van het gehaktstaafje te voorkomen. (is soezen beslag en rijst mee met bakken)

Zet gehaktmengsel koel weg.

Het deeg

500 gr bloem

40 gr verse gist of 16 gr droge gist

10 gr zout

3 dl water

50 gr boter

Bloem, water en  gist tot een deegje draaien.

Daarna zout toevoegen het deeg mag niet te slap zijn

Het deeg een kwartiertje laten rusten tussen een theedoek .

Het  gehakt en het deeg verdelen in 20 stukjes.

De deegstukjes tot bolletjes vormen onder de hand (opbollen) en 10 minuten laten rusten.

De gehaktstukjes oprollen tot een staafje van ca 12cm.

Nu een deegbolletje ovaal plat drukken iets groter dan gehakt staafje , het gehaktstaafje erop leggen.

Eerst de uiteinden van het deegplakje over het gehakt  vouwen en dan de lange zijden  over het gehakt vouwen.

Zorg dat de naad goed dicht is en leg het broodje met de naad op een bakplaat .

Werk zo alle 20 broodjes af en laat ze dan rijzen tot ze ~ 1,5-2x zo groot zijn (~een uur rijzen in een warme omgeving van ca 40 graden )

Dan de worstebroodjes bestrijken met losgeklopte ei met een kleinscheutje melk en afbakken bij een temp van 225 gr in 10 tot 15 minuten.

Succes




 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het recept ziet er goed uit, maarrrr, ik zou door het gehakt  60 gram (10% ) paneermeel mengen niet het bloemrecept, en er 2 eieren doormengen, dit om het gehakt extra smeuïg te maken. 

Nog een andere vraag, waarom 40 gram verse gist ipv de standaard 5%?

Én welke bloem, patent neem ik aan. ;) 

Niet om af te kraken, enkel verbeteringen...

 
Het bloemrecept is het recept voor soesjes en zorgt dat het gehakt en smeuig blijft en zijn smaak behoudt. En het voordeel is dat het rolletje gehakt meegroeit tijdens het bakken zodat je niet eerst een hap brood zonder gehakt krijgt. 1 ei maatje L of 2 M in het beslag.

Paneermeel wat in principe gemalen gedroogde tarwebrood is maakt het gehakt gortdroog.

Uiteraard patentbloem en echte boter.

Voor smeuig gehakt kies dan half om half , meer vet

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oeps idd 5% gist dus 25 gram verse of 10gram gedroogde gist.

Ik vergat mijn recept daarop aan te passen ik maak deeg met ca 800gr patentbloem.

En wat de paneermeel betreft, naast het soezembeslag mag je gerust ook paneermeel en eventueel melk toevoegen. Als het gehakt maar niet te nat of te droog  is.

Ook het deeg mag verfijnd worden om in plaats van water -- melk te gebruiken. En een schepje bastersuiker toevoegen.

Allemaal verfijningen die het experimenteren waard zijn

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het recept aangepast voor de experts.

Ingredienten voor ca 20 worsten broodjes.

Starten met

50 gr water

25 gram boter

25 gram bloem

1 ei maat L of  2 eitjes maat M(voorkeur)

water en boter koken de bloem er door spatelen tot een geheel (niet aan laten branden of donker verkleuren !! ) en als laatst het ei een voor een er door roeren,  dit beslag koud laten worden

600gr gehakt half om half of rund net wat je wilt.

Maak deze op smaak met gehaktkruiden of naar eigen smaak met peper, zout en nootmuskaat.

Voeg het beslag toe en meng het met het gehakt door en door, proef eventueel een mespuntje of de smaak goed is .

Eventueel extra paneermeel (max 60gr) en melk toevoegen het gehaktmengsel moet niet te nat of te droog zijn.

Let op :

Het beslag is nodig om krimp van het gehaktstaafje te voorkomen. (het is soezen beslag en rijst mee met bakken)

Zet gehaktmengsel koel weg.

Het deeg

500 gr patent bloem

25 gr verse gist of ca 10gr droge gist (voorkeur)

10 gr zout

3 dl water of melk (voor een luxere uitvoering)

Lepeltje basterdsuiker

50 gr boter

Bloem, water of melk, suiker en  gist tot een deegje draaien.

Daarna zout toevoegen het deeg mag niet te slap zijn .

Na het kneden het deeg nog een minuut of twee uitdrukken op aanrecht tot een lap daarna opbollen en het deeg een kwartiertje laten rusten tussen een theedoek .

Het  gehakt en het deeg verdelen in 20 stukjes.

De deegstukjes tot bolletjes vormen onder de hand (opbollen) en 10 minuten laten rusten.

De gehaktstukjes oprollen tot een staafje van ca 10-12cm.

Nu een deegbolletje ovaal plat drukken iets groter dan gehakt staafje , het gehaktstaafje erop leggen.

Eerst de uiteinden van het deegplakje over het gehakt  vouwen en dan de lange zijden  over het gehakt vouwen.

Zorg dat de naadjes onder en zijkanten goed dicht geplakt zijn en leg het broodje met de naad naar onderen op een bakplaat .

Werk zo alle 20 broodjes af en laat ze dan rijzen tot ze ~ 1,5-2x zo groot zijn (~1 uur rijzen in een warme omgeving van ca 40 graden )

Dan de worstenbroodjes bestrijken met losgeklopte ei met een klein scheutje melk en afbakken bij een temp van 225 gr in 10 tot 15 minuten.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee dank je wel, dat ga ik zeker eens proberen.

Zal niet vanavond zijn, maar dit wordt een van m'n voornemens voor het nieuwe jaar. ;)

Mocht het gelukt zijn dan zal ik er wat foto's van maken.

Thanks!

 
@BT, Niet alleen de foto's als het gelukt is, ook als het helemaal fout gaat. Daar leer ik meer van.  En een goed nieuwjaar allemaal. RobC

 
Hahahaha... zal proberen er dan aan te denken Rob. :) Fijne jaarwisseling!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan