Probleem eutelsat 9 oost ontvangen

Stevenvc19

New Member
Lid sinds
4 jan 2019
Berichten
5
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
28
Locatie
Blaasveld (België)
Goedemiddag iedereen,

Ik heb een vraag ivb met het ontvangen van eutelsat 9 oost in een multi-LNB opstelling.

Ik heb een triax 88 waar ik Astra 1, Hotbird en eutelsat 9 op ontvang. De LNB's staan nagenoeg tegen elkaar om dit signaal te ontvangen.

Ik heb bij mijn grootouders een triax 78 geïnstalleerd waarop ze Astra 2, astra 1 en Hotbird ontvangen. Echter krijg ik hier geen signaal op 9 oost.

Ik neem aan dit dit komt omdat de schotel kleiner is en daardoor de LNB's dichter tegen elkaar moeten zitten dan bij een triax 88? Of zie ik het verkeerd?

Of heeft het te maken met invalshoek van de satellieten?

Mijn triax 88 staat bijvoorbeeld zo afgesteld dat de eutelsat 9 oost bijna als prime focus staat. Dit komt omdat ik vroeger ook eutelsat 5 west met dezelfde schotel wou ontvangen. (terzijde: sinds de franse zenders in multistream zijn beginnen uitzenden heb ik 5 west op een andere schotel als prime-focus uitgericht omdat het beeld anders bij de minste regenbui wegviel)

Stel dat ik mijn 88 schotel opnieuw uitricht op Astra 1, neem ik aan dat ik nog steeds Eutelsat 9 oost zou moeten kunnen ontvangen?

(ik wou een foto bijvoegen maar ik heb nog niet meteen door hoe ik dat hier moet doen! ben nieuw hier op het forum)

Alvast bedankt om jullie ervaring met mij te delen!

 
Hallo Stevenvc19 en welkom op Satellite Fun.

Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of 4 satellieten met die afstand ook gaat werken op een 78cm schotel. Het is niet zo gek veel verschil maar kan net genoeg zijn. Jij hebt op een groter schotel maar 3 lnb's zitten.

Het zou ook te maken kunnen hebben met de invalshoek van de satellieten.

We spreken over 23,5 oost tot en met 9 oost. Dan staan 19 oost en 13 oost nog tussen. Ik ga er namelijk van uit dat je een vergissing maakte en dat je astra 3 bedoelde. Dat is namelijk de Astra die op 23,5 oost met NL zenders zit.

Volgens mij kun je dan het beste de middelste satelliet over dat hele bereik nemen om prime focus op uit te richten.

Het verschil is 23,5-9=14,5. Het dichts in de buurt zit daar dan de Hotbird met 13 oost. Dus daar zou je dan 't best de schotel op kunnen uitrichten lijkt me.

Dan het plaatsen van afbeeldingen, wij doen dat niet met bijlages. Maar rechtsboven aan het forum zit een kopje "Speciale Service" en daaronder staat "Image Hosting". Als je daar op klikt gaat een nieuw tabblad open en kom je op een site waar je een afbeelding kunt uploaden of zelfs naar toe kunt slepen.

Eenmaal geupload krijg je dan een aantal links te zien, daar staat een forum link bij die je kunt gebruiken, die hoef je dan maar te kopiëren en te plakken.

Een andere mogelijkheid is om de "directe link" te nemen en deze tussen [ img ] en [ /img ] codes te plaatsen (spaties tussen die hekjes weglaten) en dan komt hij ook in een bericht.

Dus bijv. als volgt:

Code:
[img]https://i.postimg.cc/vm6KP7nX/schotel.jpg[/img]

en dat ziet er dan als volgt uit:

schotel.jpg
 
Hallo Black Tiger,

Dank voor jouw info.

Wat betreft de triax 78:

Ik bedoelde wel degelijk de Astra 2 op 28.2 oost met de Britse zenders. Ik ontvang geen Astra 3 omdat ik enkel FTA kijk en er op Astra 3 niet echt interessante FTA kanalen zitten.

De invalshoek tussen de 28.2 oost en 13 oost is gecoverd doordat de rail waar de LNB's opzitten schuin geplaatst staat.

Ik zou inderdaad de schotel op Hotbird kunnen uitrichten maar ik vrees dat ik dan nog steeds het probleem heb dat de afstand tussen de LNB's te klein gaat zijn om 9 oost te ontvangen -in de veronderstelling dat dit het probleem is-?

Voor de triax 88:

De reden waarom er maar 3 LNB's op deze schotel staan en ik op deze schotel de Astra 2 niet ontvang is omdat een boom in de tuin van de buren het zicht naar deze satelliet blokkeert. Astra 1 gaat nog net. 

De Astra 2 ontvang ik op een aparte triax 78 wat verder in de tuin.

Aangezien de LNB's voor Hotbird en 9 oost op de triax 88 eigenlijk al tegen elkaar staan ga ik er van uit dat ik voor de triax 78 smallere LNB's nodig heb. (Indien ik geen rekening houd met de verticale Invalshoek waar jij van spreekt)

Eigenlijk moet ik mijn vraag misschien wat makkelijker stellen:

- Geeft een grotere diameter van schotel een grotere afstand tussen de LNB's?

- Is de horizontale invalshoek van de satelliet ook een factor die de afstand tussen de LNB's

Dit zijn eerder vragen om wat meer te weten te komen van de werking van de schotel. :)

Wat de foto's uploaden betreft ga ik eens een keertje oefenen wanneer ik wat meer tijd heb :) -ik antwoord momenteel van op mijn werk ;-) -

 
Ai.. als het inderdaad de 28 oost is, dan is de afstand groter en moeten ze dichter bij elkaar, dat wordt penibel. Helaas koffiedik kijken van hieruit.

In dat geval zit de Astra 19 oost meer in het midden en zou je hem daarop uit moeten richten, want 28,2-9=19 dus zit je met de Astra 1 precies in het midden.

Dan zou er misschien iets meer ruimte zijn maar je hebt dan wel die smalle LNB's nodig. Echter geen garantie.

Is het niet een optie om een T55 schotel te nemen van Wavefrontier of Wavefield? Dan heb je dat probleem minder als het goed is.

Voor wat betreft je andere vraag, daar bestaan formules voor.

Onze collega's hebben daar een mooie pdf voor gemaakt. Die kun je downloaden en dan eens op je gemak lezen.

Dan zou je dat ook moeten kunnen berekenen als het goed is, dat is veiliger dan gissingen van mij. :biggrin:

 
Beste Black Tiger,

Ik ga de pdf inderdaad eens doornemen. Daar ga ik nog veel van kunnen leren.

In ieder geval alvast bedankt voor de info!

Ik ben sinds enkele jaren meer bezig met het afstellen van schotelantennes maar ik vind het "zoeken" naar de satellieten (qua hobby) door de LNB's over de rail te schuiven het leukste ;-)

Daarom heb ik me nooit echt verdiept in de wiskunde die er achter schuil gaat. Maar die wiskunde is wel zo handig om de grenzen van het mogelijke te onderzoeken!

 
Eerlijk gezegd heb ik me nooit echt bezig gehouden met die Wiskunde, wel ooit een kant en klaar excel formuliertje gebruikt om een vriend van me te helpen een T-90 op te hangen.

Daar was een goede handleiding van online inclusief zo'n excel invul formulier (Holles Excel Spreadsheet). Aan de hand van wat je invulde, gaf deze vrijwel exact aan in welke stand de schotel moest hangen, de skew, welke lnb als middelste moest en de afstand tussen alle lnb's op de rails. Schitterend.

Alleen had hij die verkeerd ingevuld en dan werkt het natuurlijk niet.

Die T-55 en T-90 schotels zijn trouwens echt erg handig om meer lnb's aan op te hangen. De T-90 kan ik naar mijn herinnering 16 stuks aan, met wat prutsen zelfs meer.

Ik heb die sheet in de Download Sectie gezet, kun je hem eens downloaden en bekijken.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan