Internetsnelheid?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.104
Waarderingsscore
554
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik snap er niks meer van, de ene keer haal ik mijn snelheid wel en de andere keer niet??? 

Ziggo heeft de snelheid naar 500, maar nu met de speedtest haal ik maar 100??? 

Ik heb het modem al gereset, maar hij blijft op dezelfde snelheid? 

Hoe kan het dat ik de ene keer wel de geboden snelheid wel haal en de andere keer niet? Hier in huis is niks veranderd met de opstelling van de switches en routers.

 
Ligt er aan welke speedtest je gebruikt. Wat je kunt proberen is op speedtest.net en evt daar ook eens met een andere server proberen.

Modem resetten helpt nite.

Wat je eigenlijk moet doen is de modem 1 minuut van de stroom afhalen en daarna weer op laten starten.

Maar als jij de nieuwe snelheid al hebt gehad, dan lijkt me dat feitelijk al in orde, alhoewel nog eens proberen nooit kwaad kan.

Ik zou het sowieso eerst eens proberen met een kabel rechtstreeks aan het Ziggo modem. Want dat is bepalend. Heb hier ook al gehad dat alles goed leek te werken maar toch een switch niet goed ging. Alles leek goed te werken maar die haalde de maximale snelheid niet.

Reden: verkeerde voeding er aan die net te weinig mAh leverde. Maar als je een voeding hebt die wel correct is maar aan het slijten is en daarom te weinig levert kan dat dus ook zoiets veroorzaken.

Vandaar ook dat je altijd rechtstreeks op het modem moet testen.

 
Die gedachte had ik ook al BT. Zodra ik ff een moment tijd heb hang ik de pc waar ik mee test rechtstreeks aan het modem.

Maar dat doe ik pas zodra ik de andere pc's die hier staan getest heb, want het kan zomaar zijn dat de pc in het tuinhuis of buiten in de veranda wel de juiste snelheid heeft...

 
Ik had ook regelmatig varierende snelheden , ik heb in windows 10 de app ookla geinstalleerd en heb daarin een vast server gekozen. .

Sindsdien meet ik mijn volledige up ~600mb en down ook 600mb.

Meestal wordt geadviseerd om het modem ruim 10 minuten van de spanning te ontdoen, zodat interne spanningen afgebouwd worden. 

Ik neem aan dat je de test bekabeld uitvoert en niet via Wi-Fi.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag toch maar eens gebeld naar Ziggo. Na een test rechtsteeks aan het modem met een laptop haal ik de snelheid die ik moet hebben ook niet. Dus na wat onderzoek en testen woerdt er een nieuwe modem opgestuurd, er zit namelijk in het retoursignaal een schommeling. Ik ben benieuwdn 

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan ben ik ook benieuwd. Hopelijk heb jij geen camera's hangen en dus nat_loopback nodig anders zou je nog wel eens een probleem kunnen krijgen.

Want die witte Connectboxen (als je zo eentje al niet hebt) ondersteunen dat niet.

Let verder ook even op als je forwards nodig hebt voor andere doeleinden want ze willen ook nog wel eens ipv6 inschakelen op die dingen.

 
Ik heb wel camera's hangen (bekabeld). Ik hoop dat deze dan het wel blijven doen.

 
Ja dat wel. Ik zal het even anders uitleggen als je nu nog een ander modem hebt.

Nu maak je forwards op je modem. In de app om van buiten te kijken vul je jouw externe ip in van Ziggo dus.

Als je op je eigen wifi netwerk kijkt kun je ze ook gewoon zien alsof je ze bekijkt terwijl je elders bent. Dat komt dus door nat_loopback.

Met een Connectbox gaat dat niet meer werken. Dus dat heeft dan 2 nadelen:

1.) Als je op je eigen wifi netwerk zit, moet je de camera's 2x in geven. 1x voor als je niet thuis bent met extern ip zoals normaal en 1x voor als je op je eigen wifi netwerk zit met het interne ip adres. Anders kun je ze niet meer zien als je op je eigen wifi zit.

2.) Je kunt niet meer fatsoenlijk testen of de forward wel werkt vanaf je eigen netwerk, bijv. vanaf je pc of laptop. Alleen nog evt. met een telefoon bijv. met een eigen internet verbinding.

Ik heb meer forwards en wil dus ook graag testen of de forwards goed staan en probeer dus altijd via mijn externe ip adres betreffende forwards te bereiken. Als dat lukt weet ik dat alles goed ingesteld staat.

Bij Ziggo is al lang bekend dat deze functionaliteit zeer gewenst is, maar er is nog geen firmware aanpassing gedaan. Spijtig, alle andere Ziggo modems ondersteunen het namelijk wel.

Misschien is zo iets duidelijker wat nat_loopback doet. Er is natuurlijk wel een workaround maar dat werkt alleen op de pc en dat is de hostfiles aanpassen, echter voor een echte check of voor je mobiel schiet dat natuurlijk voor geen meter op.

Dat ze eens naar de kaart kijken. Ik heb een Cisco en die wilde ook niet terwijl alles goed zou staan. Bleek toch dat ergens een kaart niet automatisch geupgrade was naar de nieuwe snelheid. Na handmatige aanpassing werkte dat wel. De helpdesk kon dat niet zien. Webcare wel.

Geef dat evt. aan de monteur aan als ie komt.

 
Dat gaat nog een leuke worden dan. Maar daar hebben we dit forum ook voor.

Maar hoe zit het dan met de Ziggo Go app?  Kan ik dan als ik niet thuis ben ook geen tv meer kijken?

 
Jawel dat is geen probleem. Voor de Ziggo Go app heb je immers geen port forwarding nodig. Daarmee log je rechtstreeks bij Ziggo in.

 
Jij hebt het over port forwarding, nou raak ik de weg even kwijt.  Ik heb niks veranderd met het weghangen van die camera's, of zit dat verwerkt in de DVR die er bij zit?

 
Niets verandert? En je kunt toch naar de camera's kijken als je bijv. bij mij thuis zou zitten of onderweg bent?

Dan denk ik al te weten welke DVR je hebt en dan heb je in je modem uPnP aan staan. Dan werkt het ook, maar er wordt altijd geadviseerd om uPnP uit te schakelen op modems. Dus dat is een afweging die je zelf moet maken. Het is makkelijker in bepaalde gevallen, maar het is voor malware die toevallig op je pc of andere apparatuur komt ook makkelijker om binnen te komen dan.

Ondanks dat feit en ondanks dat de Connectbox wel uPnP ondersteund loop je dan toch tegen die nat_loopback aan.

Technisch verhaaltje.

 
Vandaag de nieuwe modem van Ziggo geïnstalleerd, maar het gaf geen verschil in de snelheid.

De ene pc maar een goeie 100mb, en de andere wel de 500??? 

Dus maar eens wisselen met de kabels, en na controle zit er via de router wel de juiste snelheid, dus de pc met de lagere snelheid achter de router gehangen.

Maar nu begin ik dus te twijfelen of mijn switch die ook hier binnen aangesloten is nog de juiste snelheid geeft, want buiten en in het tuinhuis is de snelheid nog niet goed. Maar het is wel een switch die tot 1000gig gaat, kan het zijn dat daar iets rommelt? Ik weet het nu even niet, want ik ga er van uit dat zo'n ding werkt voor de volle 100%.

Of kan het wel zo zijn dat die switch niet goed meer is?

 
kan het zijn dat daar iets rommelt?

Je zou denken van niet maar ik kan zonder meer bevestigen dat het wel mogelijk is, namelijk als de voeding stuk aan het gaan is, verkeerde voeding of er niet meer genoeg mAh geleverd kan worden.

Had hier namelijk eens een probleem met een nieuwe switch. Toch bleek ik continue de juiste snelheid niet te halen maar bij rechtstreekse aansluiting op het Ziggo modem. Het moest de switch zijn, maar waarom? Dus onderzoeken, er was nog een zelfde switch die boven stond. Het bleek dat het voltage hetzelfde was maar het aantal mAh verschilde een beetje. Navraag bij een vriend van wie ik de switch had gekregen dat die hem nooit gebruikt had, maar hij was wel uit de doos geweest en dacht dat dit de juiste adapter was, zag er ook hetzelfde uit. Bleek toch de verkeerde te zijn. Toch werkte hij voor gewoon normaal verkeer, ook intern, prima. Maar bij grote downloads en snelheidstesten kwam het euvel boven water.

Los daarvan kan een switch toch raar gaan doen als er met de electronica iets mis gaat, alhoewel dat vrij zelden gebeurt.

Truuk is altijd rechtstreeks naar het modem koppelen, dan tussenliggende apparaten en dan kijken waar opeens de snelheid in elkaar kukelt.

 
Dat ga ik binnenkort ook even doen Black Tiger, want gisteren met de eerste test buiten begon de test wel maar de meter zakte vrij snel terug naar nul, bij test 2 ging de snelheid wel omhoog, maar bijlange niet de snelheid die ik hoor te hebben.

Zal binnenkort eerst wel eens een meter of 15 nieuwe kabel bestellen en alles eens rechtstreeks aan het modem hangen.

 
Dat laatste is een goed plan dan kun je eenvoudiger uitsluitend wat er evt. het probleem kan veroorzaken.

Kijk ook even bij de Action. Ik weet niet of die ook langere kabels hebben maar die van 10 meter kosten daar een fractie van wat je normaliter betaald in de winkel en is toch dezelfde kwaliteit.

Anders zelf even kabeltje maken, wel goed testen. ;)

 
Ik bestel ze gewoon bij allekabels.nl. ;)

 
Ik begin toch te vermoeden dat mijn switch niet helemaal happy meer is, ik kan nu bijvoorbeeld mijn Nas niet meer benaderen, en als hij het wel doet, zo affentoe, dan krijg ik de melding dat hij aangesloten is op een 10/100 1% poort. De switch zou een gigabit moeten zijn, dus dat wordt de volgende test, een nieuwe bestellen binnenkort.

 
Dan krijg ik misschien toch gelijk met wat ik in mijn eerste antwoord al voorzichtig aanhaalde en nog eens uitlegde na jouw vraag wat verderop.

Zou ook nog de voeding van de switch kunnen zijn zoals eerder aangehaald, dus kunt ook proberen even goed te controleren hoeveel volt en met name ook hoevel mAh die moet hebben er even een andere op aansluiten van goede waarde.

 
De nieuwe switch die ik besteld heb is niet erg duur, dus dat ga ik eerst even uitproberen, want ik denk niet dat ik een andere adapter heb liggen.

Mocht dit wel het geval zijn dan ga ik de oude in het tuinhuis of boven hangen.

Binnenkort weer maar eens een dagje vrij plannen en alles weer maar eens controleren, want ergens hier zit iets niet goed.

Dat het buiten iets trager is maakt me niet zoveel uit, maar binnen moet het goed werken.

 
Laatst bewerkt door een moderator:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan