4 satellieten ontvangen lukt niet echt

Supermike

New Member
Lid sinds
5 jul 2019
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
46
Locatie
Middelkerke
Ben een newbie, heb al enkele jaren een basis opstelling van tvv 19.2 en 23.5, werkt perfect, duo lnb met 4 uitgangen 2 voor mij en 1 voor de buurman.

Heb 2 schotels extra tweedehands  kunnen kopen,  elk met een duo lnb, één met 1 uitgang de andere met 4.

De ene schotel heb ik op uitgericht op hotbird 13, de andere op de astra 28.5.

Bedoeling is om op 1 tv de 4 sats te kunnen ontvangen, op de andere tv (en de buurman) de 2 standaard astras. 

Alles apart werkt het allemaal perfect.

Heb er nu een eenvoudige 4/1 switch tussengeplaatst, 2 keer verbonden met de 19.2 23.5 , 1 keer met de 28.2, en 1 keer met de 13.

Met de diseqc instellingen zitten experimenteren...

Het beste dat ik krijg qua ontvangst is : astra 19.2 en 23.5 werken perfect, 28.2 werkt ook maar moet de decoder altijd even uit/aan doen na het zappen, 13 geen beeld.

Kan ik dit oplossen door de 2 duo lnb's  (13 en 28.2) te vervangen door single lnb's of heb ik een andere switch nodig of heb ik 4 single lnb's nodig en daardoor ook problemen op mijn tweede tv (en met mijn buurman).

alvast bedankt voor jullie hulp.

 
Hallo Supermike en welkom op Satellite Fun.

Als ik het goed begrijp wil jij 1x naar 4 satellieten kijken op de TV beneden.

Boven op de TV naar Astra 1 en 3 en de buurman ook naar Astra 1 en 3, is dat correct?

Als de buurman alleen de 2 astra's hoeft en je een duo-lnb met 4 uitgangen hebt op die twee astra's, moet er gewoon 1 van die kabels rechtstreeks naar de buurman gaan, dan is die geheel verzorgd.

In plaats van extra schotels had je ook kunnen denken over een T-55 om die 4 lnb's aan op te hangen, maar oke, da's ieders eigen keuze.

Het probleem is eigenlijk de dubbele schakeling. In een duo-lnb zit er al een diseqc ingebouwd zou je kunnen zeggen. Als je die dan op de 4/1 switch aansluit dan heb je een dubbele schakeling nodig. Schijnt met bepaalde ontvangers te kunnen maar dan moet je ook nog eens een uncommited switch hebben en dat zal vermoedelijk niet het geval zijn, dus in theorie een probleem.

Maar dat is wel op te lossen met twee dubbele lnb houders en twee single lnb's erbij.

Ik zou het zo doen:

1.) Astra 19.2 en 23,5 met duo-quad lnb (duo-lnb met 4 uitgangen), daarvan eentje naar je TV boven en eentje naar de buurman.

2.) Hotbird schotel een single lnb voor Astra 19.2 bij plaatsen, deze twee kabels in de diseqc 4/1 stoppen

Astra 28.2 lnb een losse lnb voor Astra 23,5 bij zetten, deze twee kabels in de diseqc 4/1 stoppen

3.) Diseqc 4/1 in je ontvanger beneden duwen dan heb je daarop alle 4 de satellieten.

Dan is het probleem opgelost en moet het zo werken.

Misschien is de losse LNB voor 19 en 23 oost niet eens nodig, dat ligt er aan welk merk/type ontvanger je hebt. Als je er een hebt met twintuner zoals de VU+Duo, dan kun je dus ook gewoon een kabel trekken van de duo-lnb naar een ingang van de ontvanger.

De Hotbird en Astra 2 gaan dan via de diseqc 4/1 switch naar de andere ingang van de ontvanger.

Kun je hier iets mee?

Laat me ook even weten als ik je verkeerd begrepen heb.

 
Black Tiger,

Je begrijpt mijn probleem perfect.

Ik heb ondertussen 2 single lnb's besteld, 1 voor de hotbird schotel ipv de duo lnb die er nu op zit en 1 voor de 28.2 ipv de duo lnb.

Ga proberen of het werkt om deze 2 en 2 uitgangen van de de duo lnb (19.2 23.5) aan de switch aan te sluiten. 

Als het niet werkt ga ik  nog 2 lnb's bijkopen en de opstelling maken die jij voorsteld.

Bedankt voor het advies, 

Supermike 

 
@  Supermike

Heb je draadje ff gelezen.

ik heb 2 schotels (+/_ 80 cm) op me dak. 1 schotel met een trio lnb met 19.2 en 23.5 en 28.2 en 1 schotel met duo lnb met 9 (Joyne) en 13 (hotbird). allebij de lnb's met 4 uitgangen. Dus 8 kabels naar binnen. En ik heb meerdere ontvangers waarvan bij de Mutant hd51 4K en Amiko Alien 2+ (allebij met 2 S.ontvangers) waarop ik 2 schotels  tegelijk kan aansluiten en dus de 5 satellieten kan ontvangen. En de schotel met Joyne heb ik op 9 uitgericht. De schotels en lnb's had ik al om dat ik al jaren bij Canal digitaal zit en nu ook bij Joyne. :)

 
@Leen JoyneJij gaat dus met 8 kabels naar binnen voor meerdere ontvangers, dat is ook een mogelijkheid, wel een mooie ontvangst situatie. :)

Ga proberen of het werkt om deze 2 en 2 uitgangen van de de duo lnb (19.2 23.5) aan de switch aan te sluiten.  
Die duo-lnb aan de switch gaat het probleem worden om die aan het switchen te krijgen. Normaliter lukt dat niet als het geen uncommitted switch is. Dus ben reuze benieuwd.

 
@  Black Tiger & Supermike

"Die duo-lnb aan de switch gaat het probleem worden om die aan het switchen te krijgen" .

Heb ik ook geprobeert en lukte mij dus ook niet. 

Heb ook nog ff aan een losse antenne omschakelaar gedacht.

Maar met de twin sat.ontvanger is die switch dus niet nodig :)

En op mijn Amiko (geen IC poort) kan ik (nog) wel 6 vrijje (FTA) kanalen van Joyne ontvangen

Eurobird-9  12074/30000/V - TV Oranje - SchlagerTV - NashvilleTV - NL Regionaal 1 - NL Regionaal 2 - Enjoy TV HD .

 
Alles werkt zonder problemen :

1ste en 2de poort switch aangesloten op 2 uitgangen van duo lnb 19.2 en 23.5

3de poort op 28.5

4de poort op 13

diseqc laten scannen vind ze alle 4.

Zappen was voordien ook probleem op de 28.5 nu niet meer.

De switch is een emp-centauri van €10.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
als ik hier even op in mag haken...

welke sat positie is nog interessant?

heb nu 19 / 23 / 28

heb nog 1 aansluiting over maar zou niet weten voor welke

 
diseqc laten scannen vind ze alle 4.
Ja die ziet 4 uitgangen, dat is inderdaad het probleem niet. Maar hoe ga je nu schakelen tussen Astra 19.2 en Astra 23,5 met die duo-lnb via de diseqc 4/1?

Want ook al heb je nu twee kabels er op, er is toch kans dat hij bijv. 2x naar de 19.2 oost gaat schakelen. Dus ben wel benieuwd of dat goed blijft werken.

@sat-edIk heb hier de 19, 23, 28 en de 13 oost. Ik heb zelf nog eentje op de 1 west hangen, die vangt dan ook 0,8 west maar op de Astra 4A op 4,8 oost zitten ook nog dik over de 580 kanalen, misschien ook leuk?

 
@BT gaat me om interessante kanalen die dus fta zijn en leuke content hebben maar zal eens zoeken welke er op zitten.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan