De benzindeprijzen in (1???) Europa.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Als we op vakantie gaan, wachten we toch graag even met tanken tot we de grens over zijn. En het maakt dan niet eens uit welke grens. Want waar je ook heen gaat in Europa, overal is de benzine goedkoper dan hier. Hoeveel goedkoper? Kijk maar in onderstaand overzicht. Dit waren de gemiddelde prijzen per liter op 24 juni.

Nederland – €1,634
Denemarken – €1,607
Griekenland – €1,594
Italië – €1,590
Finland – €1,553
Frankrijk – €1,508
Zweden – €1,507
Portugal – €1,488
Duitsland – €1,481
Ierland – €1,439
Gemiddelde EU – €1,437
Verenigd Koninkrijk – €1,417
België – €1,416
Malta – €1,360
Kroatië – €1,344
Slowakijke – €1,324
Estland – €1,321
Slovenië – €1,312
Spanje – €1,302
Letland – €1,280
Tsjechië – €1,277
Oostenrijk – €1,246
Litouwen -€ 1,227
Polen – €1,218
Luxemburg – €1,203
Bron: Business Insider

 
euh... dit klopt niet helemaal tenminste wat Duitsland betreft.

dus vraag me dan ook gelijk af of de rest wel klopt.

even terug komen op Duitsland, dit is appels met bijna appels vergelijken en wel omdat de prijs die hier genoemd is voor octaan 92 is ipv 95.

sterker nog octaan 92 is hier in de Nederlandse regio zelfs niet eens te krijgen.

en nu zitten wij ongeveer 2 km van de grens.

op dit moment scheelt het net geen 3 euro op een 40 liter tank ten opzichte van de pomp aan de Nederlandse kant.

kan dus alleen uit als je er toch langs komt boodschappen doen bv.

 
Ja die had ik al bij Wilco op Facebook gezien.

uh... dit klopt niet helemaal tenminste wat Duitsland betreft.

dus vraag me dan ook gelijk af of de rest wel klopt.

Die prijzen kloppen prima. Huidige prijs vandaag 10-7 in Duitsland is 1,45 voor Euro '95. En da's geen appels met peren vergelijken. Ik weet niets van Octaan 92. Ik zie wel uit 2015 een blog van een verzekering dat er sprake is van Octaan 95 en die hebben wij hier dus ook.

Prijs in België klopt ook. Sterker nog, dat is de Euro '98 prijs want de Euro '95 lag toen nog lager.

Kijk maar eens naar dit lijstje van de ANWB van gisteren (9 juli).

Misschien moet je dan eens iets verder de grens over rijden, of andere tankstations?  Want je moet toch met 20 cent per liter makkelijk 6-8 euro kunnen overhouden op 40 liter tanken.

 
Laat mij nu denken dat je in Nederland ook geen 95 meer kunt krijgen.

De EU heeft dat beslist en  heet nu N10.

95 mag niet meer verkocht worden en de tankstations hebben onder de 95 nu 

een sticker geplakt met N10. Dit is al meer dan een jaar dacht ik.

Mvg, papano

 
De EU heeft dat beslist en  heet nu N10.

Nee dat heet nu E10 en die benaming is pas verplicht vanaf oktober.

Dus E10=euro '95 en E5=Euro '98.

Hier bij de BP hebben ze zelfs bij zowel '98 als '95 een sticker E10 er onder zitten. Dat kan natuurlijk niet. Bij navraag bleek dat ze nog geen E5 stickers hadden maar dat dit nog wel goed zou komen aangezien het toch pas in oktober verplicht was de correcte stickers er op te hebben.

 
Hier bij ons aan de pomp hebben ze ook nog 2 stickers hangen, maar ze zullen een keer verdwijnen.

Zolang ze de slangen maar op dezelfde plek laten hangen. :biggrin:

Ik woon zelf aan de grens met België, maar ik ga er eigenlijk nooit tanken, de reden daar van is dat ik maar een 4000 km per jaar rijdt, niet meer rook, en het bier, vooral de speciale in Nederland goedkoper is. :stupid:

 
Vind ik toch hoogst vreemd. Je rookt niet meer, maar dat boeit niet. Als je daar Super 98 tankt, hetgeen ook nog beter is dan de Euro 95, ben je in Belgie nog altijd gemiddeld 20 cent (of iets meer) per liter goedkoper uit dan de '95 hier in Nederland kost.

Dus betere benzine en ook nog eens goedkoper. Op een tank van 40 liter is dat 8 euro. Dat is toch wel de moeite, goed trek er benzine af voor heen en terug rijden, dat is dan in mijn geval 16 kilometer (heen en terug) dus grof 1,50, dan is het nog altijd 6,50 winst op betere benzine. Feitelijk geen goede vergelijking. Want zou je hier Super 98 tanken is het verschil snel 8 cent/liter meer. Dus 11,20 winst, met heen en terug rijden dus net geen 10 euro winst voor mij.

Volgens mij woon jij nog dichter op de grens of niet?

 
u hebt gelijk volgens internet is octaan 92 niet meer leverbaar in Duitsland.

boeit mij ook niet meer rij diesel en dat kan helemaal niet uit zeker met gevalletje btw.

 
Ik woon inderdaad dichter bij de grens dan jou Black Tiger, ben misschien een beetje eigenwijs, en kan beter een paar kilometer verder rijden dan dat ik nu doe.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
u hebt gelijk
Tegen wie heb je het? :confused:
Ik ben geen "u" he .;)
Is natuurlijk wel beleefd, vooral Belgen doen dat veel, maar we zitten hier gezellig met elkaar dus gewoon "je" en "jij".

Diesel.... jaaa... als je veel kilometers rijdt leuk, maar veel wegenbelasting, althans hier in NL en steeds meer steden waar je er geen groene sticker meer voor krijgt, althans voor de wat oudere diesels. Diesel wordt duurder, althans ik hoor een vriend van me klagen dat de dieselprijs in België ook al niet meer zo interessant is. Zou het zelf niet weten want normaliter let je niet zo op prijzen van dingen die je niet tankt, ondergetekende dus ook niet. :)
 

ben misschien een beetje eigenwijs
Ons koningin zou zeggen "een beetje dom", maar zover wil ik niet gaan. Beetje eigenwijs misschien wel ja. Kunt allicht eens proberen 98 is beter voor de motor.

 
@BT rij weinig km (ongeveer 10 000 pj) maar ik kan niet goedkoper rijden.

ben trek gewicht nodig van minimaal 2 ton moet ruimte hebben dus dan kom je al snel op een vw transporter. (1850kg schoon aan de haak)

verbruik (met mijn rijstijl ;) ) 1 op 12 ongeacht wat er achter bungelt op diesel van ongeveer 1.30 per liter en wegenbelasting van 0,niks.

of te wel goedkoper als een camper in mijn gevalletje.

maar om even terug te komen op mijn eerste reactie

ik kan me nog herinneren dat ik vroegûh met mijn opeltje c keddilac over de grup reed en die vol gooide met euro 92 en die was stukken goedkoper als de 95.

maar had ff niet gecontroleerd of die nog bestond ?.

 
@sat-edIk heb ook een VW Transporter gehad, reed wat minder zuinig, 1:10 maar inderdaad wel ongeacht wat er achter hing. Als ik het goed herinner was dat een 2.5 diesel. Helaas geruild toen voor een station omdat het grijze kenteken verdween voor particulieren, althans de wegenbelasting korting dus moesten opeens 300 euro per kwartaal gaan betalen. Dat was niet te doen.

Heb jij een invaliden dingens dan dat jij bijna geen wegenbelasting betaald of een bedrijf? Want dat zijn de enige twee redenen waarvan ik weet dat je er nog goedkope wegenbelasting op kunt krijgen.

Het zal trouwens best dat die Euro '92 daar geweest is. Mijn geheugen is niet meer zo goed dus misschien heb ik hem ook nog wel gezien maar weet ik dat niet meer. Dus geen nood, ik geloof je wel hoor. In Duitsland is er inderdaad wel vaak heel goedkope benzine geweest dus dat zal vast die Euro '92 zijn geweest.;)

 
@Black Tiger t5 van 2008 1.9 diesel gekieteld?.

en ik heb idd het voordeel (soms nadeel)van grijs kenteken vandaar ook dat het voor mij zeker niet uit kan in een ander land te tanken ivm btw teruggave.

 
Hoi,

Vandaag ook weer even over de grens getankt (Belgie). Dit doen wij overigens altijd en wel te verstaan met 3 auto's.

We gaan altijd in Zundert boodschappen doen en rijden dan gelijk even door naar Wuustwezel ( 7 km) verderop.

Speciaal voor dit topic even het verschil met Nederland bekeken.

Prijs hier in het dorp van euro 95 € 1,699

Prijs van euro 95 in Wuustwezel hier vlak over de grens  € 1,413

Getankt 46 liter, verschil met Nederland  1,699- 1, 413= € 0,286 x 46 liter =€ 13,15

Extra brandstof verbruik  Zundert - Wuustwezel heen en terug = 14 km, verbruik 1 liter, dus € 13,15 - € 1,413 = € 11,737

Dit 2 x  (soms 3 x) per maand maar ik voor het gemak maar even uit van 2 x , dus alleen voor deze auto gemiddeld zo'n € 22 per maand is dus € 264 per jaar.

Verbruik andere 2 auto's is nagenoeg het zelfde dus op 3 auto's zo'n € 750 tot € 800 verschil per jaar met Nederland.

B.

 
Toevallig was ik eergisteren ook even in België en de super '98 was iets duurder. Dat was € 1,49xx en dat was ong. hetzelfde verschil met de Nederlands prijs.

Als je zo kijkt zit je zelfs met betere brandstof in België nog altijd 20 cent per liter goedkoper dan in Nederland.

Met jullie verbruik dus ook nog altijd winst Boets, zelfs na aftrek van kilometers.

Is toch een behoorlijk besparing wat jullie hebben als je het per jaar gaat uittellen.

 
Het reken je rijk topic. Het blijft bij ca 250€ per auto.En hopen dat je met de rit geen stukken krijgt. 

Maarrrrrrrr

Volgens ANWB is de gemiddelde km prijs van een auto 40-45ct dus 14km a 42,5 = 5€95

Winst komt dan uit op 13€15 - 5€95 = 7€20 per maand = 86,40€ p/j per auto

En haal het niet in je hoofd om een kop koffie te drinken met appeltaart ?

Als er ook nog voordeel met boodschappen is dan wordt het verhaal anders.

Maar puur auto voordeel is nog geen 100€ per jaar per jaar

In jouw rekenvoorbeeld :

Had je 1000 auto's en allen deelnemers aan het verkeer dan was de besparing 250.000€ per jaar 

Het reken je rijk topic. Het blijft bij ca 250€ per auto.En hopen dat je met de rit geen stukken krijgt. 

Maarrrrrrrr

Volgens ANWB is de gemiddelde km prijs van een auto 40-45ct dus 14km a 42,5 = 5€95

Winst komt dan uit op 13€15 - 5€60 = 7€20 per maand = 86,40€ p/j per auto x2 =172,80€ 

En haal het niet in je hoofd om een kop koffie te drinken met appeltaart ?

Als er ook nog voordeel met boodschappen is dan wordt het verhaal anders.

Maar puur auto voordeel is nog geen 100€ per jaar per jaar

In jouw rekenvoorbeeld :

Had je 1000 auto's en allen deelnemers aan het verkeer dan was de besparing 250.000€ per jaar 

Het reken je rijk topic. Het blijft bij ca 250€ per auto.En hopen dat je met de rit geen stukken krijgt. 

Maarrrrrrrr

Volgens ANWB is de gemiddelde km prijs van een auto 40-45ct dus 14km a 42,5 = 5€95

Winst komt dan uit op 13€15 - 5€60 = 7€20 per maand = 86,40€ p/j per auto x2 =172,80€ 

En haal het niet in je hoofd om een kop koffie te drinken met appeltaart ?

Als er ook nog voordeel met boodschappen is dan wordt het verhaal anders.

Maar puur auto voordeel is nog geen 200€ per jaar.

In jouw rekenvoorbeeld :

Had je 1000 auto's en allen deelnemers aan het verkeer dan was de besparing 250.000€ per jaar 

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Shit dat samenvoegen is niet grappig in eerste berekening was ik uitgegaan van 1 x per maand , dus paste ik dat aan naar 2 x per maand.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er is een verschil tussen aanpassen en een nieuw bericht er onder schrijven.

Dat samenvoegen gebeurt alleen als men een nieuw bericht er onder schrijft.

Volgens ANWB is de gemiddelde km prijs van een auto 40-45ct

Ja de denkwijze van de ANWB is misschien wel berekend op een dikke Audi of zo, wie weet. De belasting is namelijk weer van mening dat het tussen de 19 en 23 cent per kilometer is.

Het kan meer of minder zijn afhankelijk van wat jij aan afschrijving wenst te tellen, maar feitelijk blijft er nog altijd winst over. :biggrin:

 
Kunnen wij Nederlanders tijdens de lock down in Belgie nog gewoon tanken daar? Vanochtend nog snel even de tank volgegooid hier net over de grens. Verschil is nu toch wel echt schokkend groot.

Benzineprijs hier in het dorp voor euro 95: € 1,57,4.  Net over de grens in Wuustwezel( even 7 km doorrijden) prijs euro 95:

€ 1,17,2. Verschil 40,2 eurocent per liter op dit moment. 49 liter getankt, scheelt toch op 1 tankbeurt € 19,70

B.

 
Ja en het zakt nog meer. Hoorde net dat iemand vanmorgen was gaan tanken in België en de prijs was daar al gezakt naar € 0,95 dus dat is zeker interessant.

Die man woonde wel in België. Weet niet of wij er nog in mogen, maar mijn dochter wil sowieso gaan tanken daar dus straks is daar meer over te vertellen, tenzij iemand het al weet natuurlijk. ;)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan