Bosch foutcode f21. Doe niet wat men op internet uitlegt!

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.147
Waarderingsscore
568
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Bij ons was afgelopen zondag de wasmachine gestopt met draaien en gaf een foutcode, F21.

Opgezocht op internet wat die code betekend, en schijnbaar kun je de machine resetten? 

Bosch F21 storing zelf verhelpen

Programmaknop op centrifugeren zetten

Toets omw/min indrukken en vasthouden, nu programmaknop op afpompen zetten

Programmaknop op bonte was eco zetten en starttoets indrukken

De machine gaat centrifugeren, hierna moet u de wasmachine uitzetten

DOE DIT NIET WANT JE MAAKT DE MACHINE VERDER STUK!!!

Blijkbaar als je deze handeling doet wil de motor gaan draaien maar dit kan niet want de koolborstels zijn versleten, de motor brand door.

Dit is wat er bij mij gebeurt is, en wordt de motor vandaag vernieuwd in de hoop dat er niet meer mis gegaan is door deze handeling, die volgens mij

toch door betrouwbare zaken uitgelegd worden???

 
JE MOET OOK EERST DE KOOLBORSTELS VERVANGEN, MUTS! :biggrin: :biggrin:

Blijkbaar als je deze handeling doet wil de motor gaan draaien maar dit kan niet want de koolborstels zijn versleten, de motor brand door.
Je moet natuurlijk wel eerst de koolborstels vervangen. Staat ook aangegeven op enkele sites waar ik gekeken heb.

Dus misschien heb jij op de verkeerde site gekeken? Waarschijnlijk bij Schoonderbeek? Bij zoiets moet je altijd meerdere sites raadplegen.

De storing F21 kan trouwens ook nog iets anders betekenen dan dat de koolborstels op zijn.

Ik kwam deze site tegen, daarin staat wel kort vermeld dat de koolborstels vervangen moeten worden. Staat ook de procedure iets anders vermeld zo te zien.

 

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar ben ik nu ook achter, geluukig wordt het netjes opgelost door onze monteur. 

Even een edit, de monteur is intussen geweest, en het vrouwtje is weer happy! De machine draait weer.

Een nieuwe motor, en de werk tijd en koolborstels van gisteren zijn niet in rekening gebracht, waarvoor dank natuurlijk richting hem. ;)   Hij vond het al vreemd dat ik dit zelf niet deed, maar toen hij mij gisteren zag en hoorde wat ik nu mankeer was hij behoorlijk geschrokken en aangedaan.

Intussen ook weer wat wijzer geworden, dit is onze tweede Bosch wasmachine, en ook de tweede keer dat na een jaar of 6 de koolborstels versleten zijn. Bosch heeft intussen een andere motor en andere koolborstel geplaatst in hun nieuwe machines. Dus over hopelijk weer een jaar of 6 dan de derde en hopelijk laatste machine, tegen die tijd hoop ik in een appartementje te zitten waar tegen een vergoeding de was gedraaid wordt. :biggrin:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Normaal is het inderdaad best eenvoudig te doen om zelf de koolborstels te vervangen.

Wel aardig van die monteur en heel schappelijk ook dat hij dit op die manier geregeld heeft mede gezien wat je mankeerde.

Je gaat dus t.z.t. toch weer een Bosch kopen? Nja dat kan als je daar tevreden over bent, waarom niet. Ik weet niet of een Miele veel duurder is, maar daarvan is me wel bekend dat de onderdelen goedkoop te krijgen zijn, zowat alle onderdelen en alles makkelijk te repareren.

Heb ik van iemand die wasmachines maakt en zelf dus ook een Miele heeft staan. :)

 
Een Miele is natuurlijk beter, maar in principe is dit onze derde machine, en wij wonen nu 30 jaar op dit adres. ;)  

Dus zo slecht vindt ik het niet.

 
1 machine per 10 jaar... hmz.. niet zo slecht inderdaad, maar ook niet echt geweldig. Ben wel gewend 15 jaar of meer met de wasmachine van de hogere prijsklasse te doen. Maar is natuurlijk jullie eigen keuze. Als jullie er happy mee zijn maakt het niet uit, toch?

 
Ik ben redelijk happy wat dit betreft, maar het zou best wel eens kunnen dat als deze machine aan vervanging toe is dat wij onze laatste gaan kopen.

Stel nu nog een jaar of 6 er bij, en dan weer eentje die 10 jaar mee gaat, dan ben ik 70! Ik ben niet van plan om dan nog in hetzelfde huis te wonen,

En als dat zo is, dan laat ik de was voortaan doen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan