disec swits 4.1 maar dan voor 2 ontvangers

Jehudi van Herck

Jr. Member
Lid sinds
19 aug 2019
Berichten
62
Waarderingsscore
3
Punten
0
Leeftijd
56
Locatie
Moergestel
Bestaat er ook een  swits  voor  2 ontvangers  1 boven 1 beneden  , op 1 plek tegelijk kijken  dus 

of moet ik toch de 4.1   en daarvoor een  soort  wissel swits maken   , of is daar toch een 

automatisch  sisteempje voor zodat  hij ziet welke ontvanger het eerst aanstaat  en die dan kiest???????

snapt iemand mij  ???????????  ik wil namelijk singel lnb s gebruiken   ivm zo min mogelijk kabels  buiten aan de schotel.

grt jehudi moergestel

 
Ik begrijp het eigenlijk niet helemaal, maar volgens mij wel deels.

Ooit heb ik wel eens met een T stuk een satellietschotel aangesloten om met twee ontvangers te kijken. Eentje was dan hoofdontvanger en als dat T-stuk signaal van die kant door kreeg blokkeerde hij het signaal naar de andere kant. Zo kon ik op 1 lnb kijken met 2 ontvangers, maar niet tegelijkertijd.

Dat was echter in het analoge tijdperk, of dat nu met digitale HD ontvangers ook nog kan durf ik niet te zeggen.

Misschien kun je onderstaande vragen beantwoorden (puntsgewijs liefst) om meer duidelijkheid te krijgen.

1.) Je wilt met 2 ontvangers kunnen kijken, boven en beneden. Hoezo wil je daar niet tegelijk mee kunnen kijken, alleen vanwege kabels?

2.) Je hebt het over lnb's. Meervoud dus. Hoeveel satellieten wil je met beide ontvangers kunnen kijken en welke?

3.) Hoe heb je e.e.a. op dit moment aangesloten, wat voor soort lnb's en welke switches?

 
ik zal het anders uitleggen ,  ik wil een triax schotel kopen  met 4 singel lnb s

met daarachter een 4.1 disec schakelaar  , daar kan ik dus 1 ontvanger op aansluiten.

maar ik wil daar 2 ondvangers op aansluiten   1 op de hobby kamer  en een beneden in de 

huiskamer  .

daar zal dan  toch nog een soort van wissel schakelaar tussen moeten  voor ,

of beneden  de onvanger te gebruiken  of boven  ,

je kunt immers  geen 2 ontvangers   op deze 4.1 schakelaar zetten  toch ?

maar mischien  is er  een andere    soord van  4.2 schakelaar  ???? die dus  kijkt welke ontvanger er aanstaat  en dan verbinding maakt met deze  , en ook als  de ondvangers per ongeluk alle 2 aanstaan   dat hij dan er bv de eerste die aangezet wort kiest.

 ik hoop dat ik het nu een beetje duideliujk heb omschreven./

grt jehudi moergestel

 
Yep, dit maakt het heel duidelijk.

Dat zou heel misschien kunnen met zo'n T-stuk wat ik had, maar dan moet je wel het goede hebben.

Tegenwoordig hebben ze er zoiets (klik) voor. Wij maken geen reclame en je hoeft hem ook net hier te kopen, is alleen als voorbeeld omdat deze wel voor satelliet geschikt is.

Er staat het volgende bij:

- controle signaal is 13V/18V, 22KHz AAN/UIT, DiSEqC van receiver 1/2)

Dus dat kan betekenen dat deze niet in combinatie met een diseqc switch werkt, dat zou je even na moeten vragen.

Maar het lijkt me wel te kunnen als ik kijk naar de handleiding (klik) van deze switch die ik bij Conrad vond.

 
ok bedankt voor jou info , ik zal het eens navragen maar ik denk van wel  ,

grt jehudi moergestel.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zat hier zo te denken , ik heb een schotel  triax 78 cm  daar wil ik 4 lnb s op plaatsen ,

13e  19.2 e  23,5e  en 28 e   , maar ik heb   nog een 2e schotel van hetzelfde type  ,zou het dan 

mischien beter zijn   om op  schotel 1   de lnb  13 en 19  te zetten  en op schotel 2   de lnb

23 en 28  ,  zou dat een verbetering zijn of niet  ??????

 
Gezien de schotel grootte zal dat misschien niet zo gek veel uit maken. Maar als je het moeilijk hebt de lnb's naast elkaar te plaatsen dan wel.

Hoe beter je de lnb's kunt uitrichten, hoe sterker het signaal naar binnen knalt natuurlijk.

Ik durf echter geen uitspraken te doen hoeveel dat in % of dB gaat uitmaken. Het is dan natuurlijk wel eenvoudiger om dual lnb's te gebruiken en dan 1 kabel naar beneden en 1 kabel naar boven te doen zodat iedere ontvanger onafhankelijk van elkaar naar elke satelliet kan kijken. De twee benodigde diseqc's kun je dan vlak bij de schotel monteren dus dan heb je daarna toch maar 2 kabels die naar binnen gaan.

 
ok bedankt ,   zoals jij al zij ,dan hoef ik  de 19 en 23  lnb  niet naast elkaar te zetten, omdat ze immers allebij op een andere schotel zitten is een voordeel dacht ik ook al   ,  maar hoe zit het dan met het uit richten    schotel a   13+19    op 19 uitrichten  of op 13  of er net tussenin  ??

en de 23 +28   op 23 uitrichten  of    28    or er net tussenin  ???

 
schotel a   13+19    op 19 uitrichten  of op 13  of er net tussenin  ??

Er bestaat duo-lnb's voor, het ligt er dan aan welk oog je vast maakt, dat staat op het doosje. Normaliter richt je die uit op de 13 oost. Idem met losse lnb's.

Dat kun je op deze site goed zien.

Voor de 23,5 en 28 is dat iets anders, weet ik niet zeker of daar wel een duo lnb voor is anders moet je daar met losse lnb's werken. Dan moet jein elk geval zorgen dat als je achter de schotel staat, kijkende richting lnb, de 23,5 links bevestigd is en de 28 oost rechts. Dat moet kruiselings.

Ik denk dat je hem dan het beste kunt afstellen op 23,5 oost of net er tussenin. Deze is wat moeilijker.

Misschien dat iemand anders deze combi heeft en daar nog tips over kan geven.

Hier in de tuin hangt een T-55 schotel en dat werkt super omdat je daar een rail in hebt en ook nog zonodig iets kunt kantelen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan