De techniek in nieuwe auto's?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik ben eens benieuwd of jullie dezelfde ervaring hebben als ik? 

Ongeveer 2½ jaar geleden een andere auto gekocht, een Opel Zafira bouwjaar 2012.

Ik ben over deze auto niet tevreden! 

Al 3 keer in de garage gestaan voor een olielekkage, en 2 keer een kapot expansievat van het koelwater!

Nou kom ik al ruim 30 jaar bij deze garage, en geloof dus wat hun mij vertellen.

De laatste lekkage zag ik niet maar rook ik wel, en viel iedere keer een druppel olie op de uitlaat, dit is gezien bij de laatste onderhoudsbeurt,

Maar toen werd er al gezegd dat dit niet makkelijk was om te repareren, we kunnen er niet bij, waarschijnlijk moet de turbo en nog meer onderdelen er onderuit om de pakking te vervangen.

Besloten om nog even te blijven rijden, maar de stank in de auto werd steeds erger, dus eind vorig jaar de auto toch maar naar de garage gebracht.

Daags voor deze afspraak een melding in het scherm: Koelvloeistofpeil laag vul bij! 

Even gekeken en idd in het vat zat bijna geen koelvloeistof meer, dus meteen gevraagd om dit te controleren.

Tijdens deze controle viel de afsluitdop van het expansievat helemaal uit elkaar, en stukken in het vat, dus dat moest vervangen worden, het vat was 2 jaar geleden ook al vervangen.

Toen de de controle waar de olielekkage zat, gevonden, uitlaat zat onder de olie. Turbo/oliepomp/uitlaatspruitstuk  en catalisator moesten er onder uit om bij die pakking te komen! Bijna 6 uur sleutelwerk a €61,- per uur, dus een rekening van ruim €900,- voor het vervangen van een pakking van €30,-! :confused: Ik had erbij gezegd dat overal de pakkingen vervangen moesten worden van alles wat men er onderuit gehaald had, anders sta ik hier binnenkort weer!!!

De ene na de andere "jonge" auto komt daar met deze problemen, en de reden is volgens hun dat er tegenwoordig veel te veel druk op een motor komt als je de lampjes volgt, zuinig rijden wil tegenwoordig zeggen dat je met 50 al in zijn 5 of 6 moet zitten??? 

Er stond daar ook een C-4, 70:000 km gelopen, en een schraapveer afgebroken, heel de motor vernaggeld, dus de garage heeft deze auto teruggekocht, want de mensen reden er nog maar een half jaar mee ik kan dit niet maken zei hij.

Samenvatting, het kost ons en de garage geld doordat er tegenwoordig veel kunststof materiaal in een auto gebruikt wordt wat vroeger van metaal was.

Is dit misschien dé reden dat men oudere diesels van de weg wil hebben die niet kapot te krijgen zijn????  De mijne is trouwens een benzine.

Ik heb igg besloten als mijn auto nog eens voor zo'n dure reparatie, wat eigenlijk niks hoort te kosten, in de garage staat dat deze ingeruild wordt voor een auto waar deze techniek, sensors en degelijke niet in zit!!! Maar dan krijg je het inruilverhaal weer, gaat me een bak aan geld kosten.

 
Vroeger was gewoon alles beter alleen lette men toen niet zo op het milieu.

Ik had vroeger een Ford Capri en daar kon gewoon nog een motor naast zoveel ruimte was er onder de motorkap en toch zat er een 2 liter 6 cilinder motor in. Maar trapte je hem flink op zijn staart dan was het verbruik wel 1:6. Vandaag de dag zit de motorruimte gewoon vol gebouwd en wil je nu iets vervangen dan moet men eerst de halve motor uitbouwen.

Een levensduur van 2 jaar is voor een expansievat is natuurlijk veel te kort maar plastic of kunststof moet tegenwoordig afbreekbaar zijn ook al zal plastic nooit volledig afgebroken worden. Ook zullen fabrikanten graag gerecycled plastic gebruiken het liefst van petflessen. :)

Met de wetenschap die je nu hebt gewoon om de anderhalf jaar de dop vervangen van het expansievat?  

 
en de reden is volgens hun dat er tegenwoordig veel te veel druk op een motor komt als je de lampjes volgt, zuinig rijden wil tegenwoordig zeggen dat je met 50 al in zijn 5 of 6 moet zitten??? 
Dat lijkt me wat overdreven want bij mijn weten doet dat niemand. Je gaat niet in de 5 of 6 zitten met 50 km p/u maar men leert wel dat je al in de 4 kunt rijden met 50 en ook eerder in de 5 kan. En dat is mogelijk, Dan zit je niet te laag in je toeren, want dat is inderdaad niet goed, dan moet de motor teveel kracht leveren om op snelheid te komen. Vroeger ging ik pas op 55 in z'n 4 of zo, nu op 50 al rustig rijden in z'n 4. En waar anderen pas bij 100 naar z'n 5 gaan zit ik daar al op 70 in. Een 6de versnelling heb ik niet.

En met 70 in de 5 zit je over het algemeen nog steeds boven de 2000 toeren.

Het ligt er ook veel aan hoe mensen rijden hoor. Men moet ook weten dat als je wat kracht moet leveren dat je dan ook terug kunt schakelen even. Ik geloof er niet in dat hiermee veel mensen hun auto in de soep draaien. Eerder door motorolie van bij de Action.

Schraapveren zijn zuigerveren toch? Als die al zo snel stuk zijn vraag ik me af of er wel genoeg of goede olie in die auto gezeten heeft, of het was toevallig een maandag model.

Ik ga niet zeggen dat vroeger alles beter was. Maar er waren wel mogelijkheden. In vroeger jaren waren die expansievaten ook al gewoon van plastic/kunststof. Ook toen waren er al auto's waarbij dat vaatje snel kapot ging. Een voorbeeld daarvan is de Nissan Micra.

Reden: verkeerde vorm. Er zat een aparte bocht in maar het max. peil was boven die bocht. Met als resultaat dat de hete koelvloeistof die uit de motor kwam (want dat gebeurt met zo'n systeem dat blijft rondspoelen), telkens ook tegen die bocht kwam en die bocht beurs maakte en dan ging het vaatje daar dus op een gegeven moment barsten.
Ga maar eens op de sloop kijken bij de Micra K10 en K11 met name.

Zoals Parabolica al zegt zitten motor compartimenten tegenwoordig vaak meer volgepropt (mede door al het computermateriaal, sensors en catalysator wat erbij moet zitten), met als resultaat dat ook de dingen die warmte produceren korter bij andere zaken komen, of bepaalde andere zaken zoals een expansievat een andere vorm krijgen om alles maar passend te kunnen maken. Bijkomend nadeel is een veelvoud van sleutelwerk als je ergens bij moet.

Ga eens op de sloop kijken voor een expansievat voor jouw auto. Bij zo'n sloperij waar je nog zelf onder de motorkap moet kijken. Ga eens kijken of die misschien allemaal weg zijn of ook gebreken vertonen. Dan weet je gelijk of bij jouw model er ook zo'n fabrieksfout in zit.

Mijns inziens is 't nog te vroeg om te zeggen dat moderne auto's sneller stuk gaan. Jij hebt flink pech met de jouwe, bijzonder jammer. Nog jammerder dat je geen goede beun kent die het stukken goedkoper kan maken.
Wij kopen oudere auto's, meer uit financieel oogpunt, maar we kijken wel naar zo weinig mogelijk tierenlantijnen en sensors want dat kost vaak alleen maar extra, met name als er eens een stuk gaat en je ziet niet welke.

 
@Black Tiger, een goede en heldere uiteenzetting wat er zo allemaal bij komt kijken. (Y)

Toch ben ik van mening dat ook Opel in de loop der jaren wat aan kwaliteit heeft ingeleverd zoals zoveel automerken. 

Het liefst ziet men dat een gemiddelde auto maximaal 12 tot 15 jaar meegaat en dan vervangen wordt en de oude gesloopt wordt.

 
@ParabolicaDank je voor het compliment!
Ik ben het zeker met je eens dat Opel aan kwaliteit heeft ingeboet in de loop der jaren. Als je de huidige auto's gaat vergelijken met de vroegere stevige Opel's met name de Astra, Ascona en zeker de Record, dan heeft het zeker ingeboet.

Dat heb je ook met elektrische apparatuur natuurlijk. Het wordt tegenwoordig gebouwd voor een bepaalde levensduur. Alles wat meer is dat is meegenomen maar men wenst eigenlijk dat het na die levensduur einde oefening is zodat er nieuw gekocht kan worden.

Nu weet ik niet hoe dat met Opel zit, maar er zijn ook vele verbeteringen gekomen en die moet men niet vergeten. Zo is de kwaliteit wat minder, maar daarvoor zijn toch een aantal auto's wat lichter geworden, waardoor er meer comfort in kon. Dus met hetzelfde gewicht meer comfort.

En wat me het meest opgevallen is, en vooral bij Franse en Italiaanse auto's merk je dat, is de kwaliteit van het metaal en de lak. Het komt bij lange na niet meer zoveel voor dat je op een auto roest ziet zoals dat vroeger was. Mijn auto is bijv. al 19 jaar oud. Als je hem ziet zou je zeggen dat hij 10 jaar oud is. Vroeger zou hij vol zitten met roestplekken.

Ook de onderkant is verbetert, men hoeft minder vaak te lassen.

Hoe dit gaat uitpakken met auto's van 2012 en alter durf ik nog niet te zeggen, in elke branche verandert er jaarlijks wel het een en ander.

 
Het erge is dat Opel straks Franse motors in hun auto's gaat bouwen... Peugeot!

Moeten we dan straks over op een Japanner?

 
Wat vindt je daar erg aan? Er is niets mis met Franse motors, in elk geval niet met Peugeot. Daar is geen apart gereedschap voor nodig zoals (voorheen?) bij Citroën nodig was. Kijk naar de Peugeot 206 en 207 wel en niet station uitvoeringen, rijden als een trein. Heb er zelf eentje van 19 jaar en rijdt perfect.
De 306 break (stationcar) wat ik had was ook in prima staat, werd me alleen te duur omdat ik te weinig rijdt.

Ik zie het probleem niet?

 
@Black Tiger, Italianen waren berucht en beroemd omdat ze al in de showroom stonden te roesten. :)
Vergeet ook niet dat de lak enorm verbeterd is waardoor roest niet zo snel meer optreed.

Luxe is fijn maar het belangrijkste voor mij is dat de onderhoudskosten laag blijven. Ik heb nu last van een slecht druklager van mijn koppeling en een reparatie met het vervangen van de koppelingsplaten en de drukgroep schat ik op zo'n €600,00. Puur omdat de motor moet zakken. Bij een achterwielaandrijving deed ik het vroeger zelf.     

 
@ParabolicaDat kan kloppen. Alhoewel ik zelf meer roest beruchtheid over Franse auto's hoorde dan over Italiaanse. Maar feit is in elk geval dat ze beiden geen aanraders waren. Zeker niet boven iets als Opel of sommige Aziaten zoals Toyota en Mazda die het ook erg goed deden.

De verbetering van de lak had ik overigens al genoemd.

Voor mij is ook zuinigheid en lage onderhoudskosten belangrijker dan comfort.

Ga jij ook naar de garage voor zo'n reparatie? Ken jij ook geen goede beun die dat werkje voor je kan doen?

 
Dat je de lak al had genoemd, dit heb ik over het hoofd gezien. :(

Nop, voor reparaties zoals deze ga ik niet naar een beun. Mijn auto is al 31 jaar oud en onderdelen zijn moeilijk te krijgen zelfs niet op de sloop. Maar mijn garage is wel zeer ervaren met mijn type auto en weet wat wel en niet past. 

Trouwens de olielekkages waar @freggel1  het over heeft, daarvoor krijg je ook een aantekening op het APK formulier met het risico dat je niet meer de openbare weg op mag. Wil je dit niet repareren dan moet je toch opzoek gaan naar een andere auto. En in die situatie moet je het geld ook maar net klaar hebben liggen om een andere auto aan te schaffen.

En bij auto's van een recent bouwjaar is er meestal nog onvoldoende bekend welke gebreken ze krijgen. In zo'n geval zou je moet je proberen om na 3 jaar van auto te wisselen zodat je hopelijk van dure reparaties gevrijwaard blijft.

 
Oh 31 jaar oud, dat is natuurlijk een heel andere zaak, dan zit je met een oldtimer en dan kun je in sommige gevallen niet anders dan alleen naar de garage zoals je zegt. Begrijpelijk.

Klopt, als er wat te veel olie lekt krijg je een aantekening, heeft mijn dochter ook. Nu is dat gelukkig wel weer gefixed.

Zou me niet verbazen als je daar bij een grotere politie controle ook nog eens een milieubekeuring voor zou kunnen krijgen.

In principe is dat ook niet vreemd te noemen, olie is troep en kan ook nog gevaar veroorzaken op de weg.

 
De meeste slechte en gedateerde auto's die hier in Nederland worden opgekocht gaan allemaal op export naar het verre buitenland want daar letten ze niet zo op een olielekkage. Maar daardoor wordt het steeds moeilijker om een leuk betaalbaar tweedehandsje te vinden.

Daarnaast weet nog niemand wat de politiek gaat bedenken aan milieu maatregelingen. Het kan zomaar zijn dat ze beslissen dat naast de diesels auto's, benzine auto's die niet met E10 of E5 overweg kunnen vroeg of laat geweerd gaan worden, om te beginnen in de stedelijke gebieden. Of de wegenbelasting gaat voor dit soort auto's flink omhoog waardoor het minder aantrekkelijk zal worden om zo'n auto in je bezit te hebben ook al rij je er weinig kilometers mee.

maar toevallig sprak ik vanochtend iemand die een tijd lang alleen E10 tankte maar 20% meer verbruik had? Hij is nu weer overgestapt op 100% benzine. :)  Dus de (motorische) techniek laat het ook hier flink afweten.

 
Het zal allemaal wel, maar ik reed daarstraks de auto uit de garage, en ik zie op de vloer een klein plasje.

De motorkap open en ja hoor een  er lagen een paar druppels op een beugel, gevoeld aan de slang die erboven zit, en die was een beetje nat. :confused:  

Laten we er vooralsnog vanuit gaan dat de auto nog nat de garage ingereden is, want afgelopen zaterdag is hij in de wasstraat geweest.

 
die een tijd lang alleen E10 tankte maar 20% meer verbruik had?
Duh... "maar" 20% meer? Dat is 1/5 meer, dat is nogal wat.

Ik tank al heel lang in Belgie inmiddels. Super '98 plus, zal dan wel e5 zijn maar daarmee rijdt ie wel zuiniger ja. Brandstof is wat duurder maar nog steeds 20 cent per liter goedkoper dan de normale benzine in Nederland. En beter voor de motor. :)

@freggel1als je het spoor zo goed kunt volgen, kun je dan niet zien of een slangenklem misschien niet goed vast zit of een scheurtje in een slag of zo?

Heb het hier ook al meegemaakt dat de garage waar m'n dochter de auto gekocht had ook e.e.a. nog gerepareerd had voor reparatie. Lagen ook druppels, bleek koelvloeistof te zijn. Bleek de slang aan de bevestiging wel vast te zitten maar niet goed genoeg. Als de motor rond ging pompen kon er nog een beetje langs af.

Slang even nog 2 slagen aangedraaid met de ratel en probleem over.

Misschien is het zoiets? Of klein scheurtje in de slang?

 
@Black Tiger, het kan zijn dat hij tijdens ons gesprek het wat naar boven heeft afgerond voor zichzelf maar hij vertelde dat super tanken voor hem in ieder geval voordeliger was dan E10 te blijven tanken. 

@freggel1 dit wel even extra blijven controleren want in de zomer kan zo'n lekkage (als dat ook de reden is), heviger worden. Ik had ook ooit een lekkage en elke keer lag er een plas water onder mijn auto maar ik heb het lek nooit kunnen vinden gek genoeg.

Pas toen ik op een hete zomerse dag de motor uitzette en daardoor de motor temperatuur flink omhoog ging zag ik dat er in een kunststof T-stuk een minuscuul gaatje zat waardoor hij begon te spuiten omdat de druk echt hoog was.

 
Black Tiger, en Parabolica, ik mag aannemen dat als men de boel afgeperst heeft dat dit goed gedaan is?

Wij doen het zelf op mijn werk ook als we een leiding of ander machine onderdeel niet vertrouwen, afkoppelen, indien mogelijk, en afpersen.

Ik heb even gekeken waar de vermoedelijke kleine lekkage zit, en daar zit geen koppeling die aan te draaien is volgens mij, het lijkt op een knelkoppeling.

Alles vandaag wat er zat drooggemaakt, en morgen of overmorgen weer maar eens controleren, en is het dan weer vochtig, dan ga ik meteen terug naar de garage, want ik mag aannemen dat er nu een stuk garantie of service om de hoek komt? 

Het kan ook nog zijn dat het restanten zijn van de onderdelen/slangen die vervangen zijn, monteurs zijn geen goeie poetsers, en koelvloeistof is toch een beetje vettig.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Of het nu een snelkoppeling is of bij een slangenklem, het mag natuurlijk niet lekken. Is het lek moeilijk te vinden dan is een druktest (afpersen) inderdaad een goede manier om de lekkage op te sporen. 

 
Black Tiger, en Parabolica, ik mag aannemen dat als men de boel afgeperst heeft dat dit goed gedaan is?
Dat ligt er aan of ze er voldoende druk op zetten, dezelfde hoge druk als er ook ontstaat als de motor goed warm is. Als er dan niets lekt mag er nu ook niets lekken.

Maar er zijn zoveel mogelijkheden die na het afpersen kunnen gebeuren. Slangen die door de droogte poreus zijn geworden of losser zijn gaan zitten door alsmaar warm/koud er doorheen of een marter die ergens aan gevreten heeft. Heb ook al eens gehad dat er een slang de geest gaf na het afpersen omdat het afpersen schijnbaar gewoon de druppel was voor de kwaliteit van de slang.

Kan ook nog restanten zijn inderdaad. Wat je dan nu gedaan hebt is goed. Alles droogmaken en over een paar dagen kijken. Is het dan weer hetzelfde en is dat pas gerepareerd dan lijkt mij toch ook dat er wel sprake mag zijn van enige reparatiegarantie. Maar ja, wie ben ik.... garages doen daar soms niet aan mee en verzinnen dan weer iets anders.

 
Het zijn geen restanten van de reparatie.

Vandaag even naar de mediamarkt geweest, en bij thuiskomst de slang die ik drooggemaakt had gecontroleerd, en deze was weer vochtig! 

Meteen de garage gebeld, en gezegd dat hij niet droog is en dat ik hier niet blij mee ben, volgende week weer terug naar de garage. :confused:  

 
Dit is dan de enige en juiste oplossing @freggel1 ook al ben je er niet blij, je mag verwachten dat zij het nu goed gaan repareren. 

Soms kan je een Service And Repair Manual vinden op het internet zodat je aan de hand van een artikelnummer al bij benadering kan gaan uitzoeken wat het onderdeel kost exclusief het werkplaats tarief.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan