Dynamo of accu issue van Twingo

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.773
Waarderingsscore
998
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Nou dan ben ik benieuwd wat de garage gaat doen.

Nu we het toch over auto's hebben.... Weet iemand hier trouwens iets over dynamo's? Bij m'n dochter ging van de week het acculampje op het dashboard even branden, daarna weer uit. Dag erna 's avonds ging het weer branden maar niet meer uit.

Kwam bijna tot thuis en toen stotter stotter, raar geluid en motor uit.

Gezien het accu lampje dachten wij dynamo of accu. Ze heeft een Renault Twingo van '96. Nou accu was plat, auto even 3 meter getrokken en in zijn twee gezet sprong ie gelijk aan en motor bleef lopen.

Accu eens goed opgeladen aan acculader, vandaag er in gestopt. Als je de auto net start brandt heel vaag het accu lampje even, geef je 1x gas is het weg en blijft het ook weg.

De min-pool van de accu gehaald en motor bleef gewoon lopen, dit zou betekenen dat de dynamo nog werkt.

Voor de zekerheid gemeten. Dik 12v op de motor met motor uit. Met motor aan gaat hij naar 14,3 a 14,34 volt, als je het licht aan zet valt ie heel kort terug en dan weer 14,3 volt. Dus laadt bij.

Ga je nu flink gas geven dan valt hij terug maar blijft dan wel constant op 14,18 a 14,19 volt hangen, dus bijna 14,2.

Volgens een kennis zou dan toch de dynamo niet meer lekker zijn omdat die constant hoger dan 14,2 zou moeten leveren. Bij mijn eigen auto even getest en die blijft leuk op 14,34 hangen met vol gas.

Maar dat is maar net ietsie meer dan 1/10 verschil tussen 14,18 volt en 14,34 volt. En mij lijkt dat ie met 14,18 volt ook bij laadt. Is dan toch de dynamo stuk of is dat onzin en is het prima omdat die met vol gas op 14,18 stabiel blijft?

 
Ik vrees ook dat de dynamo niet lekker meer is, en heb dit lang geleden ook gehad.

Ik ben toe naar de sloop in de buurt gereden en heb toen volgens mij 2 dynamos mee genomen om te testen of dit het probleem was,

en dat bleek toen idd het probleem te zijn.

Dus ik weet niet of er bij jou in de buurt een sloperij zit waar je dit op deze manier kunt doen?

 
Ik heb geen interesse in sloop dynamo's, dan weet je ook niet wat je hebt voor 'n 40 euro, dan leg ik er liever een paar tientjes bij en laat hem door een bedrijf hier reviseren.

Maar ik zie geen argumentatie. Hoezo denk je dat ie niet lekker meer is? Ik had graag een deskundig antwoord niet iets wat je toevallig meegemaakt hebt.

Want ik kan me namelijk niet voortellen dat 1/10 volt verschil zo'n verschil kan maken als de laadspanning nog gewoon meer als 14 volt is dan laadt ie gewoon.

 
@Black Tiger, sorry dat mijn antwoord wat ik gaf niet goed is, ik weet natuurlijk niet dat je liever een nieuwe koopt, ik heb dit zelf nog maar 1 keer gehad dat de dynamo bij mij stuk was, en dit was toen ook een oldtimer, dus moest het wel met een "sloopmodelletje" doen, dus samen met het sloopbedrijf aan het testen gegaan tot dat we een goede hadden. ;)  

Het enige antwoord wat ik kan geven op jou vraag over de voltage, is dat er ook een bepaald ampere geleverd moet worden door de dynamo, levert deze dat niet door het lagere voltage dan laadt de accu niet goed op.

En btw, mijn auto gaat volgende week terug naar de garage, gisteren een ritje gemaakt van ongeveer 45 km, en de boel wat drooggemaakt was was weer behoorlijk vochtig bij de slang die naar de radiateur gaat. :confused:

 
ik weet natuurlijk niet dat je liever een nieuwe koopt,
Ik koo;p ook liever geen nieuwe. Maar ik had het over een gereviseerde dynamo.;) Een nieuwe is een heel stuk duurder.

Mijn aangetrouwde neef zegt het nu gerepareerd te hebben door een nieuwe accuklem te kopen, dat moest sowieso. Verder zou er een draadje los gezeten hebben bij de dynamo (ik had al paar keer gezegd tegen hem dat het misschien een slecht contact was of draadje wat niet goed vast zat) en een kabelschoentje vervangen.

Volgens hem is het nu gerepareerd.

V.w.b. het voltage heb ik in elk geval gelijk, ook volgens de autohandel. Als het maar boven de 14 volt is dan is de dynamo goed. dus of ie nu 14,3 of 14,18 volt levert maakt niet uit, dan werkt hij nog. Pas als we gaan spreken over een voltage echt lager dan 14 volt is de dynamo aan het verslijten. Zoals ik al schreef maat 1/10 volt oftewel 0,1 volt niets uit, dat is te weinig.

Blijkt ook uit diverse auto sites zoals deze:

Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu.

Dus met lampen aan en wel of niet vol gas een stabiele 14,18 volt valt uitstekend binnen deze waardes. Dus het ding moet prima in orde zijn zoals ik al schreef.

Een dynamo moet ook voldoende ampère leveren maar voor zover mij bekend levert ie dan ook niet meer genoeg volt.

Ik ben nu eens benieuwd want ik heb toch een beetje het idee dat de accu wat slap is en niet voldoende ampère meer levert. Vol geladen was deze 12 volt terwijl een goede accu volgeladen normaliter 12,7 a 12,8 volt geeft. We wachten het af nu neef dus zegt dat het gemaakt zou zijn. Als het de accu is zou het euvel zich opnieuw moeten gaan voordoen en anders niet.

Ik ben toch benieuwd naar wat de garage bij jou euvel ga vinden. Ik hou het toch een beetje op een niet goed vastgedraaide slangenklem of als het zo'n koppeling is dat ie niet meer lekker pakt. Een gewone slangenklem is sowieso beter.

Of dat het gaat om een door de hoge temperatuur en droogte poreus geworden slang ergens, of scheurtje. Of een marter...

Wanneer volgende week ga je 'm brengen?

 
Aanstaande dinsdag heb ik afgesproken, wordt nagekeken terwijl ik er zelf bij ben.

 
Je hoopt natuurlijk dat het simpel blijft en dat alleen de accu of dynamo defect is maar er zijn tig oorzaken die er voor kunnen zorgen dat de accu zich niet meer op kan laden of zichzelf ontlaad, er kan bijvoorbeeld ook sprake zijn van een lekstroom. Dus het is zeker niet verkeerd om wat verder te zoeken zoals de bedrading controleren en wat extra doormeten. 

En in deze periode heeft men meer aan dan alleen de lampen want zo gebruik je ook de kachelblower en vaak ook de radio en dat kan net iets te veel van het goede zijn dus zo simpel is niet om (op afstand) een oorzaak aan te wijzen. :)

Een gereviseerde dynamo is principe niet slechter dan een nieuwe afhankelijk wat er defect is,  maar een gereviseerde dynamo is wel stukken goedkoper. Vaak kan je nog een bedrag terug krijgen als je een gereviseerde dynamo koopt en de oude inlevert, hoewel de meeste (revisie) bedrijven het bedrag liever zelf in hun zak steken of zeggen ze dat de korting al in de aanschafprijs zit.

Maar...….. wat zijn de gevolgen als je een autoaccu te ver ontlaad? Tegenwoordig zijn de accu's onderhoudsvrij maar de loden platen kunnen als ze door te ver ontladen van de accu krom worden en daardoor onderling contact maken waardoor de accu ook overleden is.

Een lekkende koelslang is dan toch wat simpeler te vervangen mits de motor niet heet is geworden en de koppakking daardoor vervangen moet worden.  :)

 
Maar...….. wat zijn de gevolgen als je een autoaccu te ver ontlaad?
Dat kan er toe leiden dat je accu naar de filistijnen gaat. Als de platen verbogen zijn dan is het (zoals je al schreef) einde oefening en toch weer "tiet veur 'n nieuwe".

@freggel1Fijn dat je er bij kunt blijven, dan ben ik eens benieuwd!

 
hier gaan we ook even reageren :tong:

motor draaien boven de 14volt is goed dat ten eerste maar....

een motor is spanning nodig om te kunnen werken vertel mij dan eens hoe het kan dat je een auto door te duwen aan de praat kunt krijgen als de accu schoon leeg is.

aangezien de tegenwoordige wissel stroom dynamo's een spanning van de accu nodig zijn om een veld op te kunnen wekken en daar door hun werk kunnen gaan beginnen.

er zit namelijk gene magneet meer in zoals bij de vroegere gelijkstroom dynamo.

als ik dit verhaal zo lees lijken mij 2 dingen die kunnen spelen.

1: je hebt een diode stuk in de dynamo , dit veroorzaakt ook het flauw branden van het lampje en wel spanning meten maar dat wil niet zeggen dat het ook een zuivere sinus is die goed is voor laden en dus heb je genoeg voor het laten werken van de motor maar niet genoeg om de accu bij te laden zeker niet in deze dagen met gebruik van licht achterruit verwarming enz enz.

2: de aansluit kabels zijn geoxideerd en dan bedoel ik niet alleen de kabels die op de accu en de dynamo zitten maar naar bv (zoals zoveel merken doen) de accu + naar de start motor en dan door naar de dynamo b+

en jawel de aarde draad (-) die zit ergens aan het blok en aan het chassis van de auto.

zal niet de eerste keer zijn dat dat koper wat groen uitslaat.

los halen schoon schuren en met blanke vet weer in elkaar zetten.

kan natuurlijk ook nog combi zijn van deze 2

 
een motor is spanning nodig om te kunnen werken vertel mij dan eens hoe het kan dat je een auto door te duwen aan de praat kunt krijgen als de accu schoon leeg is.
Heel eenvoudig. Omdat de dynamo de benodigde spanning dan levert en deze doorgeeft aan de accu die ook weer de accu begint op te laden.
De spanning van de dynamo wordt door de accu gejaagd en dus kun je hem aanduwen. Ik heb nog nooit gehoord dat dit niet zou kunnen.

Het was ook geen 100% overleden accu. Toen ik 'm op contact zette brandde de contactlampjes nog heel vaag, maar het was bij lange na niet genoeg om de startmotor rond te draaien, dus een klik klik waarbij de lichtjes meteen helemaal wegtrokken was een te verwachten reactie van de auto.

Overigens vraag ik me af in welk jaartal ze gelijkstroom dynamo's hadden. Ik weet dat dit ooit zooi geweest is, maar wanneer ook alweer? Moet toch heel erg lang geleden zijn geweest. Voor 1970?

Want de auto van mijn dochter is van 1996 dus ook al 23 of bijna 24 jaar oud inmiddels en heeft een wisselstroom dynamo. Is nog de originele.

Maar ik heb "vroegah" in 1981 en '82 toen ik mijn eerste auto's reed  (Mazda en Toyota van 1976) deze ook al eens aangeduwd of aangetrokken.

En enkele jaren later reed ik een een Opel Manta 19i van bouwjaar 1979, die had ook een wisselstroomdynamo. Daar hebben we de koolborstels eens van vervangen toen die stuk was.

De oplossing was overigens al gegeven dacht ik, vervanging van een accuklem, zat een draadje niet goed vast en kabelschoentje vervangen (vermoedelijk op dat draadje).

1.) Er is niets stuk in de dynamo. Het flauwe branden (uitsluitend direct na het starten en voor het gas geven) is waarschijnlijk oorzaak geweest van de slechte accu klem en/of het niet goed vast zittende draadje en schoentje.

Als aan de hand was wat jij hier omschrijft, zou er volgens mij bij meting geen stabiele 14,18 v gemeten kunnen worden met draaiende motor en alle lampen aan. Dan zou de spanning inzakken of instabiel moeten zijn, toch?
Dat van die sinus zou kunnen, ben geen automonteur en weet ook niet hoe je sinus kunt meten als amateurtje zoals mij. Lijkt me dat we dat nog even moeten afwachten tot ze de auto wat meer gebruikt heeft omdat de accu nu sowieso vol was toen we hem terug plaatsten in de auto.

2.) Dat durf ik niet te zeggen. Ik weet niet welk kabeltje los zat en welk schoentje vervangen is, dus misschien was het dat wel. Maar gezien de oplossing kan dat v.w..b. het kabeltje alleen de kabel naar de accu geweest zijn anders had die niet leeg kunnen lopen lijkt me.

 
Het was ook geen 100% overleden accu.


daar zit hem nou net de kneep.

je kunt in een spoel alleen  spanning opwekken als er een magnetisch veld is.

in de tegenwoordige dynamo's zit GEEN magneet meer zoals in de oude gelijkstroom dynamo's (die inderdaad tot ongeveer de jaren 70 gebruikt zijn en ik ze dus nog tegen kom in de kever motoren)

dus je zult een magnetisch veld moeten opwekken door middel van een spannings bron door de dynamo te sturen zodat deze dat veld kan opwekken.

geen accu niet aan te duwen.

loopt ie een keer kun je de accu er afhalen omdat het magnetisch veld zicht in stand kan houden omdat de dynamo op dat moment wel spanning levert.

wat betreft een diode stuk kun je alleen meten als je een wissel spannings meter op de dynamo dan wel accu zet als de motor draait.

een gelijkspannings meter geeft alleen en jawel een stabiele 14, nog iets volt aan.

wat betreft punt 2

als je een slechte verbinding hebt in een stroom kring dan vreet dat vermogen

vergelijkbaar met een weerstand ergens tussen te plaatsen.

het kan dus zo zijn dat als je start de accu meer moet leveren als de startmotor vraagt en dus je accu "leeg" loopt.

bij komend nadeel is dat je dynamo kabel naar de accu via je start motor loopt of voor je (in dit geval) rotte klem, ook een weerstand ondervind en dus geen vermogen in je accu kan pompen (vermogen is namelijk niet alleen volts)

maar al met al:

blij dat probleem gevonden is!

 
Nou... schijnbaar was dat toch niet alles. Een aantal dagen ging alles goed.

Maar vandaag heeft het lampje weer even gebrand en ik dus gelijk gaan meten. Raar genoeg brandde het acculampje toen niet, terwijl het volgens mij wel zou moeten branden, tenzij.....

Accu gaf met de motor uit 13,8 volt aan dus helemaal vol.

Met draaiende motor viel de spanning wat terug naar iets van 12,8 volt, maar niet meer hoger naar 14,2 volt.

Nu heb ik wel gelezen dat als de accu vol is, de dynamo zich automatisch uitschakelt en niet meer de accu doet opladen, totdat opladen weer nodig is.

Dus nu begin ik weer te twijfelen, heeft de dynamo zich nu gewoon even uitgeschakeld of is ie toch stuk?

 
dat "uitschakelen" is je spanning regelaar maar er moet altijd boven de 14 staan bij draaiende motor.

ga voor de gein eens wissel (ac) meten heb je die namelijk wel is er dus wel een diode stuk.

en verder tja... blijf er bij zeker als de accu klem al een probleem had

aansluitingen controleren!

 
Volgens mijn neef zitten er tegenwoordig geen spanningsregelaars meer in de auto maar wordt dit geregeld door een diode in de dynamo zelf?

Maar als de spanning altijd hoger is bij draaiende motor dan de spanning van de accu dan laadt hij toch altijd bij of niet?

Aansluitingen controleren heeft hij al gedaan maar heb hem al gezegd dat eens opnieuw te doen.

Heb er topic even gesplitst want we raakten wat teveel off-topic dus even eigen draadje aangemaakt.

 
er zit een diodebrug en een spannings regelaar in de wissel stroom dynamo's

die spannings regelaar die in de auto zat is van het gelijkstroom gebeuren (oude types)

het laden van een accu heeft niet alleen te maken met een spanning die boven de nominale spanning van je accu moet zitten maar heeft zeker ook te maken met de stroom die gaat lopen (lees amperes)

laad je een accu met een accu lader (de oudere types is het heel mooi te zien) dan slaat de meter uit naar tig amperes.

heeft ie nu een poosje geladen zakt de amperes terug tot uiteindelijk bijna nihil.

dus het laden heeft te maken met een spanning , stroom en zeker de interne weerstand van je accu.met

die combi kun je in theorie uit rekenen hoeveel vermogen je nodig bent om je accu vol te krijgen en hoelang dit dan eventueel duurt.

nog even terug komend op de spanning regelaar en diode brug.

als je 1 diode stuk hebt heb je in feite een kleine wissel spanning en daar kun je je accu niet goed mee laden en krijg je dus rare geintjes zoals het flauw gaan branden van je accu lamp.

wat betreft controle van de aansluitingen

dit is "op zicht" bijna niet te doen

mijn advies koppel accu los en haal de kabels van de start motor relais en van je chassis en kijk of die groen uitgeslagen zijn.

geintje meegemaakt met een dynamo van een kever motor (uiteindelijk diode stuk) en met een vrij jonge vw transporter (3 dagen laten staan accu "leeg")

na bijna 3 maand zoeken incl nieuwe accu, dynamo test, lekstroom test en al het geneuzel van "auto monteurs" ik zo kwaad ben geworden dat we met 2 elektro monteurs met hobby sleutelen aan alles waar aan gesleuteld kan worden, het ook op de elektro manier hebben uit gezocht.

resulteerde in een auto bijna gestript tot uit eindelijk toch maar de kabels los halen en jawel.. groen...

van buiten niet te zien.

probleem had dus al met al binnen een uurtje opgelost kunnen zijn maar ja tegenwoordig kijkt met alleen op het uitlees apparaat die zegt.....?

maar goed

kijk maar wat je doet

zou eerst de kabels nalopen een andere dynamo kan altijd nog

is alleen zo zonde om eerst een andere dynamo er in te gooien en dan er achter moeten komen..."was het toch niet"

 
mijn advies koppel accu los en haal de kabels van de start motor relais en van je chassis en kijk of die groen uitgeslagen zijn.
Dat is iets voor mijn neef, als ie dat al niet gedaan heeft, auto's is niet mijn afdeling behalve kleine dingetjes.

Ik snap het nu helemaal niet meer. Neef heeft er een nieuwe accu in gegooid en nu wordt er wel weer voltage gemeten. Oke die accu was van 2008 dus toch wel al aan de leeftijd. Maar ik heb er zelf nog geen vertrouwen in, want toen we de oude accu vorige keer met de acculader opgeladen hadden en in de auto gezet, heeft hij ook 14,2V gemeten met lopende motor en heeft het lampje ook niet meer gebrand.... 1 week lang.

Dus ben eens benieuwd.

Ik heb meer het idee wat jij ook hebt, bekabeling ergens, ofwel niet goed vast of toch ergens groen. Dat sowieso eerst nazoeken, maar ja, neef doet het auto onderhoud, dus als het weer gebeurt moet ie daar dan toch maar eens naar kijken.
Van de andere kant... dan zou je continue last moeten hebben eigenlijk en niet dat je een week geen last heb als je accu vol is.

nog even terug komend op de spanning regelaar en diode brug.

als je 1 diode stuk hebt heb je in feite een kleine wissel spanning en daar kun je je accu niet goed mee laden en krijg je dus rare geintjes zoals het flauw gaan branden van je accu lamp.
Dat flauw branden deed hij voorheen alleen als je startte zonder gas te geven en je liet hem dan zo lopen.

Maar spanningsregelaar regelt toch alleen de spanning? Omzetting van wissel- naar gelijkstroom dat doet de gelijkrichter toch?

Anyway, door al die gekke dingen zou het me ook niet verbazen als het een diode zou zijn.

Ben het met je eens dat het ook zonde is om weer 6 of 7 tientjes aan een dynamo revisie uit te geven, dus er zijn nog wel wat dingetjes om te onderzoeken.

 
Van de andere kant... dan zou je continue last moeten hebben eigenlijk en niet dat je een week geen last heb als je accu vol is.
wel dus

accu geeft normaal altijd 12 volt

vol half vol bijna leeg 12 volt

gaat om het vermogen wat ie kan leveren.

bij een nieuwe of goed doorgeladen accu is dit ruim voldoende om ook de weerstand van de kabel oxidatie te over bruggen

zit er minder vermogen in dan echt nodig krijg je dit soort dingen en nee een zwaardere accu helpt niet (duurt dan alleen langer als een week)

want de dynamo kan niet genoeg bij laden zowel de normale accu als een zwaardere niet.

Omzetting van wissel- naar gelijkstroom dat doet de gelijkrichter toch?
klopt helemaal blijft alleen een kleine rimpel over maar dit is voor een accu laden geen probleem.

Maar spanningsregelaar regelt toch alleen de spanning?
ja en nee

ding heet zo omdat die er voor zorgt dat je boort spanning niet te hoog oploopt.

maar wat ding in feite doet is je magnetisch veld aan en uit zetten.

 
Oh vreemd. Ik ben van mening dat zo'n lampje altijd moet branden als er iets mis is. :biggrin:

Maar het blijft toch raar dat het lampje dus niet brandt terwijl de dynamo niet aan het bijladen is, ik geen 14 volt meet met draaiende motor, toch?

De accu is dan wel vol, maar als hij dan toch 14v moet aangeven dan is er dus wat mis met de dynamo lijkt me.

Wat ik dan zo raar vind is dat als je dan een nieuwe accu er in zet, dat je dan toch weer 14,2 volt kunt meten.

Dat begrijp ik dus nog steeds niet, ook niet na je uitleg.

Anyway, nieuwe accu zat er dus in, is 1 dag goed gegaan, vanmorgen brandde het accu lampje weer.

Story continues. Ik ga nog eens bellen en eens spreken over die oxidatie mogelijkheid.

Kijk da's nu fijn als je iemand hebt die er verstand van heeft, dan kom je nog dingen tegen die je proberen kunt. ;)

 
het lampje zit op een regelrechte aansluiting op de dynamo.

nog een reden om te gaan zoeken naar slechte verbindingen.

dat met nieuwe accu er in wel 14.2 volt kan te maken hebben dat de dynamo net niet genoeg vermogen krijgt van de oude accu om het magnetisch veld op te wekken.

dan kan het zo zijn dat je laad lampje wel uit is.

 
Dat zou ook nog eens kunnen ja.

Maar ik was al te laat. Neeft was al met de dynamo naar een reviseur geweest. Die heeft hem eerst nagekeken. Hij bleek piekspanningen af te geven, heel kort, tot over 16 volt. Hij had zo'n testbank waar hij hem op liet draaien en zag dus regelmatig van die piekjes. Schijnt nog een oud type te zijn met een spanningsregelaar erop.

Toen is hij hem gaan open maken en zag iets van H.J. 2014 wat er zou duiden dat deze in 2014 gereviseerd was. Misschien net voordat dochter de auto gekocht had? Geen idee.

Maar er zat iets op koperen spoelen of zo. Het leek plastic maar zat er wel op vast en kreeg het niet fatsoenlijk er af.

Reviseur heeft daarop twee nieuwe koperen spoelen (of wikkels?) genomen, deze er op gezet. Daarna dynamo weer ingebouwd en alles weer in orde.

Dat was het verhaal van neef.

Heb hem wel gevraagd naar oxidatie, maar die was niet te zien zei hij, want hij heeft de dynamo er nu wel geheel uit gehad.

Maar ik heb er gezien de vorige ontwikkelingen nog geen 100% vertrouwen in. Eerst maar eens een paar weken rijden dat het lampje inderdaad niet meer uit aan gaat.

Oude accu staat inmiddels bij mij thuis, geeft 11,98 volt en ga ik nog eens op mijn gemakkie laten opladen.

Daarna in mijn eigen auto zetten, eens zien wat ie doet. Als hij in orde is dan is ie sowieso beter dan mijn eigen accu, want 2 dagen koud weer en dan start ie niet meer dan is ie leeg. :)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan