Piepschuimsnijder zelf maken?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Zit ik vanmiddag weer lekker wat te spelen met tempex, en ben aan het snijden met mijn tempexsnijder, en ineens uit het niks wordt het punt waar ik mee snijdt niet meer warm??? 

Een ander opzetstuk gepakt, maar die werd ook niet warm.

Daarna een andere adapter, maar ook geen resultaat, het snijpuntje werd niet meer warm.

Volgende stap even doormeten, en jahoor er staat spanning op de adapters,  daarna de draadjes gecontroleerd, en alles zat vast in de koppelstukjes??? 

Waarom stopt dat ding er dan mee, ik snap er niks meer van, dus heb maar meteen een nieuwe besteld, en als reserve een soldeerstation, want ik moet met waar ik mee bezig ben nog veel tempex smelten.

Hmmm, eens opzoek gaan hoe je zelf zo'n ding maakt, want moeilijk is dit volgens mij niet.

 
Ben eens benieuwd of het lukt. Volgens mijn zijn er wel mensen geweest die zoiets eens gemaakt hebben.

Anders misschien even een (of twee) nieuwe bij Ali bestellen? Die zullen daar vast zo goed als niks kosten.

 
Het prijsverschil tussen Ali en hier is niet erg groot BT, dus ik heb er nu eentje hier in NL besteld, gewoon omdat deze morgen al geleverd wordt.

Reden hiervan is dat het een "spoedklus" is, en ik geen zin heb om nog weken te wachten, want daar zit men nog met een [verlengde] vakantie ivm het virus. 

29 februari moet dat ding wat ik aan het maken ben in grote lijnen klaar zijn!

 
Laatst bewerkt door een moderator:
zit vast een temperatuur beveiliging in zoals bv in koffie zetters.

metalen busje met een puntje van gekleurd kunststof.

wat betreft zelf maken

ik zag dat ze al vanaf een 30,- te koop zijn

zou ik niet voor gaan prutsen.

wil je wel iets proberen begin dan eens met weerstand draad en dan een spannings bron zoeken en daarmee dan de ampères gaan berekenen.

denk dat je schrikt.

weerstand draad van gemiddeld 4.77 ohm per meter op 6 volt is ongeveer 1.3 ampère

ga je de draad inkorten gaat de weerstand omlaag en dus de ampères omhoog en dat moet je voeding wel kunnen hebben.

aan de andere kant moet je ook genoeg vermogen er door jagen om het draadje warm te krijgen

zover ik kan nagaan nu, rond de 100 graden Celsius.

 
Ze zijn idd niet duur sat-ed, maar ook geen donder waard wat kwaliteit betreft.

Gisteren was ik aan het werken met de nieuwe, en deze werd ineens ook niet meer warm.

Draadje wat aan de buitenkant van het pinnetje zit was los...

 
Moet je tempex modelleren of alleen smelten. 

Als het grof werk is kun je ook een electrische broodmes als zaag gebruiken, scheelt een mondkapje en geen vervelende dampen. 

Maar ik vermoed dat het precisiewerk is, jou kennende. 

Weerstandsdraad zou ik niet voorstellen, doordat de draad gaat gloeien zet deze uit en krijg je een slappe draad en tevens is de draad dan breukgevoelig. 

Ook het inklemmen is een drama. 

 
Het is idd precisiewerk @Matrix, dus het wordt met heel veel geduld gesneden. ;)  

Een elektrisch broodmes of een ander scherp mes kan ook, maar je wil de vrouw niet zien als de woonkamer weer helemaal onder de tempexkorrels ligt. :biggrin:  

Ik heb ook nog een soldeerstation in bestelling, en dan zal ik wel eens op het werk een paar lasdraden meenemen, die zijn ook vrij dun, en mijn ervaring van een soldeerbout is dat deze niet gauw stuk gaat.

 
Dat met een soldeerbout gaat helaas niet werken, 

1) temperatuur is veel te hoog, tin smelt bij 240° dus van precisie is geen sprake.

2) als de soldeerpunt bevuilt wordt met smurrie van de tempex dan wordt de temperatuur onstabiel met nog meer gesmeer eraan.

Wat wel kan is dat je om de soldeerpunt een koperdraad strak wikkelt met de nodige cm als uiteinde en met die uiteinde de templex behandelt. 

 
Ik heb zelf een styropor snijder gemaakt om vleugelprofielen te snijden en op de voeding na kost het niks. Maar het is mij niet geheel duidelijk wat je met de styropor snijder wilt doen?

Ik gebruik hiervoor Wolfraam draad en dat is duurder dan de normale weerstanddraad maar gaat veel langer mee. Zaak is zoals @sat-ed al schreef is een geschikte voeding en zeker een beveiligde er bij te zoeken en vaak gebruikt men hiervoor een regelbare laboratorium voeding, soms kom je ze 2de hands tegen.

Het heeft alleen zin om er veel geld aan te besteden als je er veel gebruik van wil maken anders zijn is er in de handel genoeg snijders te krijgen ook al zal de voeding het vaak snel af laten weten.

 
Dat met een soldeerbout gaat helaas niet werken, 

1) temperatuur is veel te hoog, tin smelt bij 240° dus van precisie is geen sprake.
@Matrix 

Ik heb een soldeerstation waarbij ik het aantal graden digitaal op de graad kan instellen. Ik denk dat ik een heel eind komt met precisiewerk.

 
Probeer maar eens uit zou ik zeggen. Met mondkapje. 

Het is een taps toelopende soldeerpunt en die zorgt al voor snijvlak verschil.

Als dat lukt kun je Freggel het typenummer doorgeven. 

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat soldeerstation wat ik besteld heb gaat nog wel even duren voor dat het bezorgd wordt.

Op de site van de webshop stond 3 tot 5 dagen levertijd, maar nu het verzonden is wordt het ineens 2 tot 3 weken, want men besteld het gewoon via Ali.

Dus ik kan nog even niks testen.

 
De piepschuimsnijder heb ik nu even niet meer nodig, ik heb tot nu toe kunnen doen wat ik wou, en ben nou verder aan het gaan met papier-mache...



Meer foto's volgen nog maar dan in een ander topic, want het einddoel gaat ergens anders over.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan