chromebook of windows

janblues

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
15 okt 2006
Berichten
2.632
Waarderingsscore
294
Punten
83
Leeftijd
72
Locatie
Baflo
We overwegen om een nieuwe laptop aan te schaffen maar wat moet ik kiezen.

Is een chromebook veiliger dan windows. 

 
nee

lol

zelfde verhaal als Apple en windows

meeste problemen liggen als oorzaak bij de gebruiker

als die alles maar aan klikt en installeert ben je snel aan de beurt.

chrome book is over het algemeen wel goedkoper maar dat komt meer om dat de systeem eisen van het besturings- systeem minder zijn

in het online encyclopedie staat "Het is gebaseerd op de webbrowser Google Chrome en de opensource Linuxkernel. "

dus komt er op neer wat je er mee wilt de keus gaat bepalen en uiteraard je portemonnee.

 
Nou ik weet niet in hoeverre het met Linux te maken heeft maar het is een heel eigen OS>

Unlike Mac OS Sierra and Windows 10, Chrome OS uses only web apps and won't let you download applications. This means no Photoshop, Skype, iTunes or any other non-Chrome apps you might use.

Dus je kunt het zo te zien alleen gebruiken als een soort veredelde tablet.

Voor de rest ben ik het met het verhaal van sat-ed eens.

Wil je er office op gaan gebruiken zou ik hier niet voor kiezen. Een andere mogelijkheid is een laptop kopen zonder OS en er dan Linux op zetten. Dan kun je bijv. wel Libre of Open Office gebruiken.

Dus het ligt er ook een beetje aan waar je het voor wilt gaan gebruiken.

 
Oke dus het maakt niks uit.

Linux is geen optie mijn vrouw gebruikt hem het meest.

Wij doen er ook niet zoveel mee wat bank zaken en af en toe wat op google.

Ik dacht dat een chromebook wat minder gauw besmet kon raken.

 
@Black Tiger stond maar in de wikipe di dinges niet boos op mij worden ?

 
@sat-edMoet je toch heel iets anders uithalen voordat ik boos op jou kan worden. //www.satellitefun.org/applications/core/interface/js/spacer.png/emoticons/biggrin@2x.png 2x" title=":classic_biggrin:" width="20" data-src="/emoticons/biggrin.png">

@janbluesChrome OS in feitelijk wel veiliger dan Windows, maar het heeft dan ook zijn beperkingen en nadelen.

Maar hoe dan ook ligt die veiligheid zoals sat-ed al schreef toch met name bij de gebruiker.

Ik vond op reddit wel wat interessants (is wel engels):

What I can think of right off:

  • Verified boot based on signed firmware.
  • Reboot to recover. A stateless OS makes this as painless as possible. When (if) malware enters the system, powerwash and move on.
  • All apps are web apps. The OS does not trust any app. This one's really the big one. Every other OS trusts at least the user, and Chrome OS doesn't. (Dev mode turns off that paranoia, which is why you get the alert during boot.)
  • Read-only root file system. (When you powerwash, that's where the restore comes from.) The active OS is compared to this archived version. If there's a difference, there's a problem and the user is alerted. Powerwash time.
  • Automatic system updates. This is hardly unique, but it is designed to be painless and seamless to the end user. The user can delay the upgrade process by not rebooting when ready (which is fine), but they can't opt-out of upgrades entirely.
  • Local storage encryption by default. If your data were exported it would still need to be decrypted. (Does not apply to SD cards or other external storage.)
Dus als je het op die manier bekijkt is het veiliger. Maar als je ooit eens wat leuks met je laptop wilt doen, fotoshop of een programma'tje installeren of Office, dan zou ik Windows nemen.

Maar als het alleen voor wat te internetten, bankieren en misschien hooguit mailen is zonder plannen voor speciale software of zonder toekomst plannen voor andere dingen, dan kun je beter een Chromebook nemen.
 
nog even daar op inhakend Black Tiger..

er zijn laptops en pc's in omloop die weliswaar een windows 10 hebben maar dis is dan de S versie

LET HIER ZEKER OP!!

dit is namelijk de zogenaamde Store editie en die wil NIET hebben dat je een ander hun software installeert.

upgraden is dan mogelijk maar alleen naar de win10 pro (voor zover ik nu ben tegen gekomen in het veld) maar meestal kan de laptop dit niet echt trekken kwa capaciteit en uiteraard kost dit weer eurie's...

wat betreft online winkels en fysieke winkels

onze grote rode winkels met de zelfde afkorting als die snoepjes met 2 m etjes heeft zijn producten niet goed in de pen.

er zijn online laptops waarbij in de specs staat win 10 home en dan blijkt er op de doos win10S te staan ben je nog in de aap gelogeerd.

heeft mij al ritjes stad Groningen gekost.

dus bij deze een gewaarschuwd man / ezel / vrouw / und zo weiter und zo vort telt voor 2

doe er mee wat je wilt maar ik heb al een paar keer uit moeten leggen dat die laptop toch te goedkoop was ?

 
Oh interessant, dat was me nog niet bekend.

upgraden is dan mogelijk maar alleen naar de win10 pro (voor zover ik nu ben tegen gekomen in het veld)


Ik ben even gaan kijken hoe dat precies zit. Je kunt apps alleen van de Windows app store downloaden en je kunt ook nog upgraden naar de Home versie, dus niet alleen de Pro.

Er staat echter niet bij vermeld of hier extra kosten aan verbonden zijn. Maar ik kan me voorstellen dat die laptop daar wat zwak voor kan zijn qua resources.

De informatie vond ik bij Microsoft.

In elk geval een goede tip van je! (Y)

 
@Black Tiger deze info had ik nog niet gevonden (eigenlijk nog geen zin gehad om het helemaal uit te pluizen)

dat naar home versie krijg je niet voor je neus als je in het apparaat zelf op upgraden klikt nadat je geprobeerd hebt software van een 3e partij te installeren.

hebben ze dus weer verstopt en moet je weten, maar dan nog blijven de flapdozen te zwak om dat lekker te laten draaien.

zal de linken niet vermelden maar zowel de consumenten bond als verscheidene online winkels vermelden met overstappen naar een andere versie: "Klik dan op Ga naar Store om een Windows 10 Pro licentiecode aan te schaffen. Het is uiteraard ook gewoon mogelijk om deze licentiecode elders aan te schaffen in plaats van in de Microsoft Store."

lijkt mij gezien het verleden van mickey soft duidelijk dat dit niet gratis zal zijn.

kwam nog een leuk geintje tegen maar das met 10 mail

men wil blijkbaar op de zelfde toer als appel (gromm)

 
Er zijn genoeg refurbished laptops te koop meestal voor een habbekrats en met licentie w10 home. Ook garantie. Heb dit jaar 5 stuks besteld voor mijn dochters en kleinkinderen en voor mij zelf. 

Prima toestellen en genoeg keuzes van simpel tot geavanceerd.

Rebuy is prima te doen?

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan