2 tuners werken niet samen (tenzij FTA)

Lid sinds
12 apr 2020
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Vergiffenis als dit onderwerp al behandeld is, maar ik heb het alvast niet meteen gevonden.

Ik heb een VU+ duo met 2 DVB-S ontvangers en een standaard TVV CI module. Beiden aangesloten met een eigen coax op een triple LNB van TVV. Beide tuners zijn correct geconfigureerd en hebben goed signaal. Als ik met 1 tuner naar een kanaal kijk of een opname doe, wil de 2e tuner geen beeld geven indien die zender op een andere sat/transponder zit. Een 2e FTA kanaal op een andere sat/transponder bekijken is geen probleem.

Bijvoorbeeld:

Tuner A: opname bezig op één, dan kan ik niet naar discovery zappen (wegens andere sat en/of transponder). Ik zie rechts onderaan in het OSD dat het tuner B is die dit kanaal probeert te ontvangen (wat ook de bedoeling is natuurlijk in een dual setup). Naar Canvas kan ik dan wel kijken want dat zit op dezelfde transponder als het kanaal dat ik op dat moment aan het opnemen ben. Dat verloopt dus ook via tuner A.

Ik kan wél naar een FTA kanaal (bv iets van BBC) op een andere satelliet kijken.

Ik concludeer dat het proleem dus niet zit ind e tuner-setup, want die werken beiden prima met FTA, maar dus wel in de decodering. Is het zo dat een TVV CI module maar 1 kanaal tegelijk kan decoderen? En valt hieraan een mouw te passen?

Ik heb maar een beperkte kennis van softcams, ik weet dat je daarmee gedeelde kaarten op afstand kan gebruiken, maar dit is dus niet wat ik zoek (voor ik hier al meteen gebanned word :p). Ik betaal graag voor mijn abonnement en ben daar tevreden van. Wat ik echter dacht, zou een softcam lokaal een oplossing kunnen bieden door als 'man in the middle' op te treden tussen mijn satbak en de CI-module? Ik heb al eens CCcam en Oscam geïnstalleerd, maar dat lost niets op.

Mijn ontvanger draait OpenPLI 6.2.

Groeten, Bart

 
Hallo Bas, allereerst welkom op Satellite Fun.

Vergiffenis vragen is niet nodig hoor, als het al behandeld is dan linken we je wel naar het onderwerp mocht dat nodig zijn. ;)

Voor zover mij bekend is trouwens zoiets nog niet eerder gevraagd, maar dat terzijde. Interessante vraag.

Voor zover mij bekend ligt het probleem aan de CI module. Deze zorgt maar voor 1 tuner tegelijk schijnt het. Dat wil dus zeggen dat je een kanaal kunt kijken en eentje opnemen, mits ze op dezelfde transponder zitten inderdaad.

Hier is waarschijnlijk wel een mouw aan te passen. Openpli 6.2 is wel wat oud. Maar dat maakt in principe niet uit. De oplossing ligt echter wel in softcams. Deze -kunnen- gebruikt worden om gedeelde kaarten op afstand te gebruiken (illegaal) of kaarten binnenshuis delen (legaal) maar ze kunnen ook gewoon gebruikt worden om gewoon legaal de ingebouwde kaartlezer te gebruiken.

Dus je zit op de goede weg, maar je moet geen "man in the middle" oplossing kiezen. Ik weet zo vlug niet de juiste instellingen voor een TVV kaart in Oscam goed te laten draaien of dat dit standaard al goed staat. CCcam kan dan wat gemakkelijker zijn.

Mijn advies is dan ook om de CI module er gewoon uit te halen. Installeer CCcam en plaats je TVV kaart in de interne kaartlezer, waarschijnlijk is het onderste slot het beste, maar dat is een kwestie van proberen. Het kan zijn dat de kaart hier andersom in moet dan in de CI module.

Als de kaart in de CI module met de chip naar boven zit, kan het zijn dat hij in de kaartlezer naar onder moet of omgekeerd, maar dat is eenvoudig te proberen.

Met een werkende kaart in de interne kaartlezer, zou het wel mogelijk moeten zijn van twee tuners gebruik te maken op de manier die jij graag wilt.

 
ik citeer uit de specs link "Deze smalle kaartlezer"

met andere woorden hier in hoort een kaart te zitten die er dus dan ook uit kan en in een kaart lezer van de ontvanger kan zoals Black tiger aangaf.

 
Zoals Sat-Ed zegt... er staat ook "Deze CI+Module is zonder abonnement", dus is er een kaart bij nodig. Verder staat er ook bij dat deze voor TV toestellen is, maar als jij zegt dat hij ook op de VU+Duo werkt neem ik dat van je aan.

Als je geen kaart hebt begrijpen wij dus niet helemaal hoe dit dan beeld kan geven.

 
Hallo,

Ik ben vertrouwd met een CI(+) module en bijhorende smartcards die je in die CI-module kan schuiven. Maar TV Vlaanderen gebruikt een CI+ module zonder smartcard. True story :)  (https://www.deschotelshop.be/m7-cam-701-tv-vlaanderen-ci-module-smartcard).

Dus een smartcard in het daarvoor bedoelde slot van de ontvanger is onmogelijk, aangezien ik gewoon geen smartcard heb. Alleen de (lege) CI+ module.

Grtn, B.

 
Ah oke, dan is het een geprogrammeerde module. De eerste link zette (gezien de info aldaar) ons op het verkeerde been.

Dan houdt het verhaal helaas op. Een CI module kan helaas maar 1 tuner tegelijk bedienen.

 
Lap... daar was ik al bang voor ?. Ik kan natuurlijk wel proberen om een 2e hands smartcard te kopen en die te laten activeren ipv die CI+ module. Zou dat een oplossing kunnen zijn?

Dankjewel alvast voor de info!

B.

 
Dat zou een oplossing kunnen zijn, maar ik zou eerst navragen of dat nog altijd kan. Hier in Nederland zijn er al providers die smartcards aan het uitfaseren zijn. Die activeren geen tweedehands en zelfs in de winkel los gekochte smartcards meer die niet ten tijde van de wijziging geregistreerd waren in hun systeem.

Zo kun je bijv. bij KPN Digitenne en Ziggo geen losse smartcards meer krijgen.

Canal Digitaal kon je vroeger nog overgenomen (2de hands gekoch) activeren middels een overnamecontract, op andere wijze niet. Ik heb geen idee of dit momenteel nog altijd zo werkt.

De kans is groot dat TVV dat ook zo doet, als je er dan toch voor moet betalen is misschien het beste de extra kaart (klik) optie van TV Vlaanderen te nemen, een extra kaart kost 2,50 extra.

Die zou dan in de kaartlezer kunnen werken met CCcam of Oscam en dan zou het wel moeten kunnen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
die extra kaart gaat helaas ook niet werken want het blijkt ook een module te zijn.

klik maar eens op de link van BT en dan extra smartcard krijg je de opties en daar staat geen losse kaart bij.

zoals het lijkt nemen ze alles op in de cloud en kun je alleen nog een enkele tuner gebruiken

en dus sta je in je hemd kwa opnames mocht er om wat voor reden dan ook  geen abbo meer zijn.

raar he dat mensen andere wegen gaan zoeken.

 
Bon, dan maar een mail naar TVV gestuurd met de vraag of ze willen helpen. Wie niet waagt... :)

Aan de telefoon wisten ze mij al te vertellen dat activeren van een smartcard (bankkaart-model) geen probleem is. 

Grtn, B.

 
die extra kaart gaat helaas ook niet werken want het blijkt ook een module te zijn.
Er staat daar "CI module met smartcard", maar gezien wat Bart nu heeft is dat is zelfs dat niet meer zeker.

Maar als TVV wel nog losse smartcards die overgenomen zijn wil activeren zoals hij zegt is het ook goed.

 
@Bart Van der Aerschot

Ik moet je helaas teleur stellen.

Ik was in het bezit van een GigaBlue Quad.  Deze was voorzien van Open Mips.

En een VU+ SOLO2 met OpenPli

Deze ontvangers zijn ook voorzien van twee tuners.  Sinds oktober 2016 gebruikte ik een CI module van TV-Vlaanderen. Ook in dit geval was het niet mogelijk om naar twee verschillende gecodeerde zenders te kijken of op te nemen of een combinatie hiervan.

Bij mijn terugkomst naar Nederland heb ik twee kabeltuners in de GigaBlue geplaatst voor gebruik op de kabel. Ook hierbij hetzelfde verhaal met de CI+ module van de kabelprovider.

Hierna heb ik een VU+ duo4k aangeschaft met kabeltuners. Ook bij deze ontvanger hetzelfde verhaal met OpenPli. Ik had alleen het geluk dat de CI+ module geleverd was met een echte smartcard. Na installatie van Oscam is de smartcard te gebruiken in de kaartlezer. Het gelijktijdig gebruik van verschillende gecodeerde zenders is dan mogelijk.

TV-Vlaanderen kijk ik nu op mijn smartTv via IPTV. Daarmee kan ook niet alles tegelijk. Helaas mag/kan ik hier geen schotel plaatsen.

Als je een abonnement bij TV-Vlaanderen hebt kan je ook kijken met de app van TVV op je smartphone en streamen naar je TV. Opnemen doe je dan van je VU+

Groeten,

Dirk

 
Hi Dirk,

Bedankt om je ervaring even te delen. Ik heb inderdaad ook de app van TVV,  die is heel leuk. Maar ja, als je een ontvanger hebt met daarin 2 tuners, dan wil je die natuurlijk ten volle kunnen benutten :)

Begrijp ik het nu juist, dat jij dus ook dezelfde problemen had met CI+ module, maar vanaf het moment dat je werkte met een smartcard (model bankkaart), dat alles ok was? Want dan koop ik mij vandaag nog ergens een 2ehands smartcard en laat ik die activeren op mijn abonnement, ipv de CI+ module.

Groeten, Bart

 
als je die "bankpas" kunt vinden en TVV wil hem activeren ben je er naar mijn idee uit en kun je meerdere decoderen

 
Ik heb vandaag getest met een geleende smartcard van iemand hier in de buurt. Dat werkt perfect.

Inmiddels heb ik ook mijn eigen smartcard te pakken gekregen, cadeautje van iemand die die nog had liggen en niet gebruikte.

Morgen eens kijken of ik die kaart geactiveerd krijg bij TVV :)

 
Mooi zo... Zei toch al dat het wel zou werken met een smartcard? Maar even uittesten is zeker beter als dat kan.

Hopelijk werken ze bij TVV een beetje mee en dan kun jij weer met meer plezier van je ontvanger genieten!

Bedankt voor de terugkoppeling! (Y)

 
Hoi, alles in orde nu :)  

Ik heb de oude smartcard laten overzetten op mijn naam (ondertekend document naar TVV gestuurd). Alles werkt. Hoera :)

Bedankt voor de hulp allemaal!

B.

 
Nou kijk eens aan, toppie!

Fijn te horen dat het naar wens werkt! Bedankt voor de terugmelding! (Y)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan