Flinke rake klappen ---> onweer!

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.146
Waarderingsscore
568
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Mannen ik ben niet bang aangelegd, en normaal als het onweert dan ga ik buiten zitten onder mijn afdak om naar de lichtshows te kijken, gewoon omdat ik dit mooi vindt. 

Maar vanmiddag toen de bui begon zat ik samen met 4 dames op een terras, en het was een flits en meteen een klap, vol op volgens mij de kerktoren...

Naar binnen gevlucht, want de parasols waaide gewoon in stukken, en toch nog maar een Westmalle gepakt, en voor mezelf en de dames een borrelplank besteld.

Toen het een beetje droog was toch maar naar huis gefietst, en we zitten een beetje af te koelen buiten onder dat zelfde afdak, en ineens een flits en daarna meteen weer een klap waar zelfs mijn oren nu nog pijn van doen! 

Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland is, maar ik vrees dat er nog veel water gehoosd moet worden hier en daar.

Jammer dat dit warme weer zo afgesloten wordt.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hahahaha. :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Ik vind het geweldig dat geboemerdeboem. Maar als je het niet gewend bent dat een bliksem in slaat, dan verschrik je jezelf wel even rot van zo'n klap.

Dat is hier echter niet het geval zo te lezen. Want als de parasols ook aan stukken waaien, dan heb je toch echt wel een kleine storm te pakken en gecombineerd met een onweer zou het erg onverstandig zijn om niet naar binnen te vluchten. Phuu...

We zijn er hier weer genadig vanaf gekomen vanavond. En de afgelopen dagen ook. Wel mooie zware ronkende donderslagen en sjieke flitsen maar heel weinig regen en nog minder wind. Als me niet vergis hadden we hier ongeveer 5x onweer waarbij het 1x kort even een kleine hoosbui was en 1x een paar druppels een paar minuten en de andere 3 keren was droog onweer. En dat op tijd van 2 dagen dan.

Wat hogerop in Limburg is er flink overlast geweest, ook op een aantal andere plekken in het land.

Maar van de weergoden heb ik gehoord dat die Brabanders weer te veel aan het feesten zijn alweer, dus vandaar dat er bij jullie wat meer schrikbarende slagen te horen zijn zodat die Brabofreggels weer hun grot in gejaagd worden. :biggrin:

Grapje natuurlijk, want waar het echt zo loos gaat is niet fijn, zeker niet als er ook nog schade bij komt kijken.

Troost je echter, het warme weer wordt volgens mij niet zo afgesloten want er komt nog heel wat warm weer aan, maar gelukkig niet meer boven de 30 graden voorlopig.

 
@BT 

Ik heb ooit een blikseminslag van dichtbij meegemaakt tijdens kamperen.

We waren aan het fietsen in de Pyreneeën dus met een piepklein tentje  (moet mee op de fiets) stonden we op een mooie plek (schaduw van 1 boom, en dat was het)  's avonds ging het hard regen en in de verte hoorde je het al onweren. De licht flitsen waren plots dichtbij en de hemel was zwart, dus de flitsen waren goed te zien in de harde regen.

En vanuit het niets een flits met daarbij gelijk een keiharde oorverdovende knal, waarbij de de luchtdruk zo groot was dat de koffie van de 1 pits gas toestel viel en daarna begon de grond te trillen. 

Bijgekomen van de schrik en bij het opruimen zagen we dat de boom afgefikt en dwars door de midden een 70% lager was dan voor de knal. Een knal die mij voor altijd bij zou staan.

 
Ja steek het maar weer op die Brabanders Black Tiger! :biggrin:  

Ik heb hier trouwens samen met wat andere mensen veel geluk gehad.

Het is allang geleden maar we waren aardbeien aan het plukken en het begon te onweren.

Normaal als we in de kas aan het plukken waren dan stopte we meteen met plukken en gingen de kas uit,

maar nu zaten we buiten, en dachten ach het zal wel meevallen, maar voor de zekerheid gingen we toch maar even een schuilplaats opzoeken.

Een paar dagen na deze bui, die ook flinke klappen gaf, zagen we tot onze schrik dat het gedeelte van het veld waar we gezeten hadden een blikseminslag gehad had. Er lagen daar op dat moment een stapel regenbuizen waar de bliksem ingeslagen was. 

Dit zijn wel vaak van die dingen die je meemaakt als je buiten op het veld werkt.

Want met dat zelfde werk waren we ook weer aan het plukken, en ik zie op afstand een "donkere wolk" aan komen vliegen, en zag eigenlijk meteen al dat dit een zwerm bijen was! 

Ik riep meteen naar degene die naast me zat dat ze moest gaan liggen, maar in eerste instantie dacht ze dat ik haar voor de gek hield, dus nogmaals: LIGGEN!!! 

Die zwerm vliegt over ons heen en land een beetje verder in een coniferenhaag,. is mooi om te zien zo'n bol, en de imker heeft weer een nieuw volk met koningin...

 
Dan heb je hem heel dichtbij meegemaakt @Nummer10als je ook al de luchtdruk zo heel erg voelt. Dat was dan toch even leip.

De druk die ik gevoeld heb was slechts miniem dus was er nog ver genoeg vanaf. Ik moet wel eerlijk toegeven dat het toen wel even geduurd heeft voordat ik weer gewoon buiten naar onweer ging kijken. ;)

Heb jij trouwens toen ook ozon geroken? Schijnt te ruiken ongeveer als je net een lucifer aan steekt. Vroeger zeiden ze dat als het onweerde en je rook dat, dat je dan onmiddellijk plat op de grond moest gaan liggen, omdat anders de bliksem je kan raken.

Ook kun je tellen hoe ver het onweer van je verwijderd is. Per seconden is ongeveer 1 kilometer. Dat blijkt echter niet te kloppen en is ongeveer 1 kilometer per 3 seconden, geteld tussen de bliksemflits en het eerste gerommel of de eerste donderslag. Als bliksem en donder zowat tegelijk bezig zijn hangt het onweer dus recht boven je, maar dat spreekt voor zich.

Bijen freggel1? Ja kun je last van hebben, maar in principe doet zo'n zwerm als ze op zo'n tocht zijn niet meteen iets. Maar het is toch beter om er niet tussen te staan.

Kennis van me is een imker. Maakt trouwens overheerlijke honing, je proeft echt wel het verschil tussen echte imkerhoning en het namaak gebeuren van de supermarkt.

Anyway, dat is best leuk, ook als je dan honing gaat halen, vliegen er ook gelijk enkele duizenden bijen, best grappig.

 
In mijn vorige woning waren we bezig om met stalen buizen een poortconstructie te bouwen pijpen moesten hoog vertikaal op de dwarspijp geschoven worden om daarna in de grond te verankeren. Geen onweer te bekennen . 

Ineens een lichtflits en een oorverdovende knal . Gigantische ozon lucht.

Wisten niet wat er gebeurd was. Maar de schrik zat erin. Beide spierwit 

Bleek dat de bliksem in de toenmalige TV antenne was geslaan. Op 10m van ons bouwwerk. 

Dus bellen , naar binnen , alles maar ook alles kapot telefoon radio wandkontactdozen lagen er overal uit. 

Via buren verderop telefoon gebruikt en kwamen direct telefoon repareren. Was nodig want vrouwtje was hoogzwanger. Toen was er geen wachttijd van 2 weken. 

Bleek de hele bedrading kompleet gesmolten zijn. Drie dagen graven nieuwe bedrading erin en nieuwe telefoon. 

Sindsdien schijt ik nog steeds in mijn broek als ik buiten ben en er onweer losbreekt. 

Thuis blijf ik meters van de radiatoren vandaan bij onweer.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die lucht kon wel eens kloppen maar dat weet ik niet meer was redelijk onder de indruk.

Ik heb wel pas geleerd dat je niet op de grond moet gaan liggen omdat je dan overal contact maakt met de grond maar dat je moet hurken en jezelf zo klein mogelijk moet maken, hierdoor heb je minder contact met de aarde.

 
Dat je meteen moest gaan liggen was iets wat me vroeger geleerd werd. Ik lees inderdaad dat het beter is om je zo klein mogelijk te maken en hurkend op de grond te zitten. Het minder contact met de aarde ligt niet in het contact op zich, maar in het feit dat als er een inslag in je buurt is, de kans kleiner is dat je daar iets van gaat merken.

Ergens las ik deze mooie uitleg, die is wel begrijpelijk.

Wanneer de bliksem bv. op een zekere afstand rechts van je inslaat, ondervindt je rechtervoet een iets grotere stroom t.o.v. de linkervoet, wat men het stap potentiaal verschil noemt. Daardoor treedt er kortsluiting op en word je geëlektrocuteerd. Zet je echter je voeten heel dicht samen, dan is dat verschil veel kleiner, waardoor de kans op elektrocutie ook verkleind wordt.

Dus als je gaat liggen, is er meer ruimte om je heen waar de bliksem "op zekere afstand" kan inslaan. Gehurkt is die afstand veel kleiner.

Weer iets bijgeleerd.

 
De grootste tip is voeten naast elkaar en niet wijdbeens en idd gehurkt.

En het liefst op een lager gelegen gebied en vooral niet onder een boom.

Mijn eerste les op de HTS electronica. 

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan