Op zoek naar een nieuwe passie!

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Freggeltje is sinds vorig jaar opzoek naar iets wat hij tot aan zijn pensioen met plezier kan en wil gaan doen, want zoals het het er nu voorstaat zal ik mijn huidige vak niet meer kunnen doen zoals ik het voorheen deed.

Het verwerken van chocolade producten op een semi-industriële manier.  

Ik stam uit de tijd dat alles nog handwerk en hard werken was, maar ik neig steeds meer terug naar de "oude"nostalgische manier, iets wat je bijna nergens meer ziet, gewoon omdat het prijskaartje te hoog is als je jezelf aan alle regels houdt zoals haccp en dergelijke, dat is bijna niet te doen, het kost een kapitaal om de werkplek al in te richten op en via die regels. 

Afgelopen zondagt voor mijn vrienden een goede maaltijd gemaakt, en ik kreeg al snel de opmerking dat men niet begreep hoe ik het voor elkaar kreeg om er op mijn gemak bij te gaan zitten terwijl ik met de bereiding van het eten bezig was?

Als hun zoiets zouden doen dan is het een complete chaos... :biggrin:  

Nu ook ga ik weer iets oppakken wat ik vroeger op school geleerd heb, en dat is werken met suiker, vooral het suiker gieten en suiker trekken, tijdens deze studie waren er maar een paar in Nederland die dit onder de knie hadden, maar ik vond dit erg leuk en leerzaam van hoe je van een pak suiker een kneedbaar iets kon maken... 

Ik ben nu continue bezig met vrienden en kennissen op sociaal media [Facebook] te delen wat ik allemaal doe, en krijg al de vragen of ze een bestelling kunnen doen, of zelfs een workshop... 

Nu ook op een aparte groep, Oud Zundert daar plaats ik het volgende bericht: 

Ik zal het misschien ooit wel eens verteld hebben, maar in mijn jonge jaren, van mijn 16 tot mijn 25, heb ik mijn vak geleerd en gewerkt bij Bakkerij Zagers. Het Hoekske. [De Suikerbol/Jan Snepvangers/ Kees Nelemans en Peter Ooms, daar heb ik een beetje in het "zwart"gewerkt...]

Sinds vorig jaar ben ik dit vak weer aan het oppakken vanwege het feit dat ik nu langdurig in de ziektewet zit [zware hernia, en daarbij een dwarsleasie overgehouden] , nu puur voor de hobby, en daar beleef ik erg véél plezier aan.

Nu komend weekend ga ik mezelf storten op iets wat wij daar in de bakkerij deden, suikerwerk, het maken van suikerbeesten en holfiguren zoals Sinterklazen en Pieten.

Ad Zagers had de gewoonte als hij ergens bij een klant kwam waar een kindje geboren was om te vragen of hij even in de wieg mocht kijken, en viste daar dan een knuffel uit met de vraag of hij deze even mee mocht nemen... Dit waren toen nog van die kunststof piepknuffels.

Thuis in de bakkerij maakte hij van die knuffel een gipsvorm, gegoten tussen een paar plankjes, en aan 1 kant een tienteller [knikker]. Als hij daar mee klaar was dan had hij weer een vorm voor een mooi hol suikerbeest.

Waar deze vormen gebleven zijn weet ik niet, maar ik vrees dat de vormen die we hadden, een honderd of meer allemaal weggegooid zijn, en dan niet te spreken over de houten vormen voor de kleine suikerbeestjes, wat nu niet meer mag, maar mensen wat was dit mooi om te doen!!!

Ik wou dat er foto' van waren!!!

Komend weekend ga ik dit dus weer een beetje opnieuw doen, kleurstof, en infraroodlampen zijn besteld met de bedoeling om dit weer eens te gaan doen....

Nou voor mezelf nog even brainstormen hoe verder.

Zoeter kan het niet...

 
en krijg al de vragen of ze een bestelling kunnen doen, of zelfs een workshop... 
Dat verbaasd me niet. Ik meen in een persoonlijke conversatie al eens aangegeven te hebben dat het geen probleem zou zijn om dingen te verkopen en dat als je hier wat ruchtbaarheid aan zou geven, de klanten van zelf zouden binnen vliegen.
Logisch ook als je zoiets lekkers kunt maken.

Ook had ik al aangegeven dat het geen slecht idee zou zijn om met zoiets te beginnen misschien in uitgebreidere vorm.

Dus ja hoe verder zal even bekeken moeten worden, maar het is wel duidelijk dat je hier veel plezier mee beleefd en daardoor zeer geschikt is om mee verder te gaan.

Hou ons op de hoogte!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan