Bouqet mogelijkheden Dreambox 920DM

Andrew

New Member
Lid sinds
19 jun 2020
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Locatie
Zeeland
Bouquet mogelijkheden Dreambox 920DM?

Mijn vraag is kan ik een tweede (dezelfde) Bouquet aanmaken op de Dreambox DM920 met de zelfde ontvangst mogelijkheden van zenders, met twee schotels ieder een LNB op de zelfde satelliet 9E gericht waarbij ieder bouquet zijn eigen LNB kiest.

bv:

Bouquet nl1 via: LNB 5 - 9E

Bouquet nl2 via: LNB 6 - 9E

Op mijn Wavefrontier T55 (met een diseqc  1t/m8) heb ik een LNB(5) staan gericht op Eutelsat 9E.

Daar de ontvangst soms wegvalt, signaalniveau te laag door bepaalde weersomstandigheden

Nu heb ik een tweede (caravan) schotel,Triax TD64, er bij gezet ook gericht op Eutelsat 9E met  LNB(6) aangesloten op de diseqc.

Nu kan ik met mijn satmeter  wel kiezen welke LNB signaal ik wil uitlezen: LNB 5 of LNB 6, oke dus.

Graag zou ik de Dreambox DM920 zo instellen dat ik de mogelijkheid heb om of naar LNB 5 te kijken of LNB 6 door van bouquet nl1 of bouquet nl2 te wisselen. (beide op 9E)

In menu met zenders zoeken LNB 5 en LNB 6 op 9E worden wel de zenders opgeslagen maar hoe verwijs ik het 2e, bouqet nl2  met zelfde zender ontvangst als bouqet nl1 naar die bepaalde LNB?

Is dit eigenlijk wel mogelijk?

Voordat ik veranderingen aan mijn Wavefrontier T55 aanbreng. LNB 5 eraf en de andere 4 LNB's opnieuw uitrichten.

Met dank voor uw reactie

Andrew

 
Hallo Andrew, welkom op Satellite Fun.

Om gelijk antwoord te geven op jouw vraag, ben ik bang dat wat jij wilt niet helemaal kan, maar misschien wel op andere wijze.

Het is me zelf niet bekend hoe te schakelen tussen meerdere lnb's. Ik heb zelf ook een T55 maar daar zitten slechts 4 lnb's op.

Daarnaast een draaibare schotel, die zit op tuner 2.

Er bestaat een mogelijkheid om te schakelen via de tuners, want als ik het goed heb heeft deze ontvanger 2 tuners.

Daarbij zou je dan kunnen zeggen dat bijv. Astra 23,5 op tuner 1 bekeken moet worden, en bijv. Eutelsat 9B op 9 oost met tuner 2.

Op de schotel die op tuner 2 zit (in mijn geval draaibare schotel) kan ik dan aangeven (of beperken) waar naar gekeken moet worden.

Voor zover mij bekend is het echter niet mogelijk om te schakelen op basis van bouquetten, alleen op basis van satellieten.

Ik denk in jouw geval (als dat kan) is het misschien het beste om een extra schotel op je tuner 2 aan te sluiten die wel 9 oost goed ontvangt en dan de satelliet 9 oost naar tuner 2 te laten kijken. Maar het is me niet bekend wat je nu op je tweede tuner aansluiting hebt zitten.
 

 
Hallo Black Tiger,

Dank voor uw reactie,

Het is inderdaad niet mogelijk om via bouqetten tussen de LNB's te schakelen van alles geprobeerd.

Het is inderdaad een Dreambox DM920 met twee tuners waarvan iedere tuner is aan gesloten op een LNB (Twin)via een switchbox.

In de afgelopen week de Triax TD64 schotel definitief geplaatst en uitgericht op 9E.

Het valt mij op bij de diverse metingen op verschillende tijden het signaal van de drie transponders waarop Joyne uitzend:

11746/Hor/30.000-3/4- 8psk, 12072/Ver/30.000-3/4-8psk, 11727/Ver/30.000-3/4-8psk

 lager is als van andere transponders van deze satelliet.

Ter info van gebruikte LNB:

Triax schotel: Inverto Black Ultra Twin 40mm (tbv 9E)

T55 schotel: Inverto Multi Dielectric Twin 23mm ( 13E,19E, 23E,28E)

Met de ontvangst van de andere satellieten via T55 schotel geen probleem met omstandigheden van het weer.

Wel heb ik nu ook een paraplu gemaakt en deze over de LNB geplaatst op de Triax schotel (9E).

Even afwachten of dit het gewenste resultaat geeft, daar anders overwogen moet worden tzt een grotere schotel te plaatsen voor 9E.

Met vriendelijke groet,

Andrew

 
Hallo Andrew.

Je hoeft hier geen "u" te zeggen hoor, op ons gezellige satellietforum doen we gezellig en dus informeel. ;)

Een mooie installatie wat je hebt hangen.

Het is inderdaad vreemd dat de metingen op die drie transponders lagere waardes geven op bepaalde tijden. Zelf kijk ik geen Joyne en heb er ook geen schotel naar uitgericht, maar misschien dat @l.oosterhoffof iemand anders die wat meer kan en verstand hiervan heeft, daar een blik op kan werpen?

Inverto LNB's zijn normaliter prima lnb's dus daar zal het niet aan liggen.

Ben benieuwd of de paraplu al wat verbeteringen zal gaan geven.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan