Radio Valencia en andere muziekstations in België, voorheen piraten.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.147
Waarderingsscore
568
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Even een vraag of iets nog van kracht is wat men in de jaren 80 in België gedaan heeft. 

Er is een tijd geweest dat fm piraten 1 jaar vrij mochten zenden in België en als ze dat deden zonder dat er klachten kwamen, en geen storingen veroorzaakten , dan kregen ze na dat jaar een licentie om vrij te mogen zenden. 

Er zijn in die periode veel stations bij ons in de regio op deze manier begonnen, en eentje daarvan bestaat nu al bij 40 jaar! 

Maar geld deze regel nu nog, en hoe zit dit in ons Nederlandje?

Radio Valencia

 
Er waren vroeger inderdaad veel van die radiostations, ook in onze buurt. Er zijn er nog slechts heel enkele van overgebleven.

Het is langzaam afgestorven en beperkt tot nog een aantal volhouders die dan ook de luisteraars overgenomen hebben en goed draaien.

In Nederland ligt dat heel anders. Daar kun je wel lokale radio beginnen vermits je aan allerlei voorwaarden voldoet.

Je kunt op deze site zien aan welke voorwaarden je moet voldoen.

Wij hebben hier bijv. L1 Radio, maar iets verderop in Berg en Terblijt is er Falcon Radio, die ook officiëel is.

In Rotterdam heb je er meerdere. Meest bekende zijn Wereldstad Rotterdam en Radio President.

The Wizzard kan je daar veel over vertellen, maar die is niet meer veel actief op forums. Maar ik spreek 'm nog regelmatig.

 
Wizzard, is idd helaas niet veel meer op de forums, en ik kan mezelf een vraag hem nog herinneren, hij wist niet of hij nog welkom was?  Waarom weet ik niet, want hij is altijd en overal welkom in mijn ogen. 

Maar dat terzijde, ik heb dit al meer aangekaart, want het lijkt mij nog steeds leuk om dit ooit eens te gaan doen, maar dan wel op de manier van vroeger, een verzoek-uur en dergelijke er bij...

Maar ik vrees dat het op de legale weg een te dure hobby wordt.

 
Ja dat klopt, of je moet het via internet radio doen, maar zelfs dan is het een dure hobby. Of je moet wat medestanders vinden, mensen die ook met je willen gaan draaien. Zo doen ze het hier in de omgeving ook. Elke DJ  betaald dan 10 euro per maand en van dat geldt worden de Buma/Stemra/Senna rechten betaald en de streamserver en de hosting voor de website.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan