Duurzame energie

Dr.Z

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
10 feb 2001
Berichten
3.098
Waarderingsscore
461
Punten
83
Leeftijd
55
Locatie
Ergens daarzo..
janblues 13

Conversatie gestart: donderdag om 14:19

Hallo Dr.Z

Je kan gerust meerdere omvormers plaatsen.

En het oplopen van de spanning heeft te maken wat er bij jouw in de omgeving aan panelen is geplaatst en wat het net aan kan.

En bij grote installatie speelt ook de kabel diameter een rol.

Hij moet zijn opgewekte energie kwijt kunnen.

Als dat boven de 253 Volt komt gaat de omvormer uit.

En ook bij het uitvallen van het net.

Let wel even op als het een nieuwe omvormer is dat je ook misschien voor een andere  aardlek moet kiezen.

De nieuwe omvormers zijn niet meer voorzien van trafo's.

De nieuwe omvormers kunnen daar door ook gelijkstroom lekken en de oude aardlek reageert daar niet op.

Google daar maar even op je moet nu type B hebben.Je moet dit niet verwarren met B karakteristiek.

En de panelen moeten ook geaard worden.

Vr.gr. Jan

Dr.Z 52

Gereageerd: donderdag om 14:42

Dank je voor de tip!

Panelen aarden ben ik nooit zo van, net als antennemasten aarden. Bij een blikseminslag haal je toch ellende binnenshuis terwijl de voedingskabels direct wegfikken er er verder geen gevaar meer is.

Het eea wil ik wel aarden aan de dakranden, indien van metaal, maar naar binnen brengen lijkt mij een risico.

Ok, dus meerdere omvormers zonder koppeling gaat dus goed als ik jouw verhaal zo hoor.. Ik ga het eens proberen! Nogmaals dank!

Ben jij installateur toevallig?

janblues 13

Gereageerd: donderdag om 15:25

Ik begrijp waarom je het niet wil aarden op die manier.

Gelijkspanning is net zo gevaarlijk als wissel spanning.

En als je dat naar je goot of dak verbind wordt het nog gevaarlijker.

Maar het is voorschrift dus je hebt geen keus.

Maar bij een zendmast kan je ook een aarde slaan.

Ik ben zelf geen installateur maar heb het werk wel gedaan.

Ik heb nu de leeftijd dat ik thuis mag blijven.

Ik heb de langste tijd van mijn loopbaan gewerkt op een chemie park.

Elektra en instrumentatie en de laatste 2 jaar nieuwbouw, beving schade en storingen bij klanten.

En omdat niemand er zin in had zonnepanelen.

En als je dat echt goed wil doen mag je daar wel een opleiding voor doen.

Want vooral bij grote installaties.

En op een string zonnepanelen kan de spanning hoog zijn en die kan niet altijd afgeschakeld worden.

Vaak zie je dat er geen DC schakelaar is geplaatst. 
Dit is waar het om ging, de discussie op de achtergrond omdat er geen topic voor bestond..

@janblues Een goede DC schakelaar in een string van zonnepanelen plaatsen is bijna niet te doen.

Elk paneel geeft tussen de 35 3n 45 volt af en stel je nu eens voor dat je een string van 12 panelen hebt? 500 volt is niet zomaar af te schakelen, zeker als het gelijkspanning is.

Dat er serieuze spanningen op staan heb ik inmiddels wel ervaren.......een mooie hap uit een kniptang omdat ik zo wijs was om de + als zowel de - kabel tegelijk had doorgeknipt. :bounce:

En dat was nog maar een string van 5 panelen.

Om op de aarding terug te komen, de behuizing van het zonnepaneel is in principe galvanisch gescheiden en hoeft naar mijn inziens niet geaard te worden, omdat er op geen enkele andere manier spanning op komt te staan....behalve misschien wat statische elektriciteit, maar dan kan deze alsnog aan de dakaarding worden gekoppeld indien er mensen in de buurt komen.

In het geval van blikseminslag kan de spanning niet richting de aarding van het huis lopen, wat veelal de meterkast is, met alle gevolgen van dien.

Dat is anders dan bijvoorbeeld met een airco buitenunit, deze moet geaard worden.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik blijf het een raar fenomeen vinden dat dit allemaal zo mag.

bij een huis tuin en keuken installatie (nog niet eens gesproken over bedrijfs- installaties) moet je al aan tig eisen voldoen en hoge gelijk spanningen mogen zo ongezekerd door huis lopen richting omvormer.

mede als je bedenkt dat dit soort voltages in het DC gebied dodelijk zijn.

 
@sat-ed, dat klopt, in huis mag bijna alles terwijl een bedrijfsruimte aan een miljoen regels is verbonden.

Maar er lopen maar twee draadjes vanaf de zonnepanelen naar de omvormer binnen (of buiten) en dat is de + en -.

De randaarde is het frame van het paneel zelf en dat is galvanisch gescheiden.

De omvormer zelf MOET geaard zijn!

...overigens werkt de omvormer niet eens zonder randaarde. Vanmorgen had ik een omvormer die een foutmelding gaf wat uiteindelijk naar de randaarde wees.

Deze had ik aangesloten in de groepenkast zoals het hoort, alleen de aardingsrail van de groepenkast was niet verbonden met de aardleiding! :stupid: :grmpf:

Leuke installateur was daar aan het werk geweest! (wat een ui)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Dr.Z deels mee eens dat bedrijfsruimte aan meerdere eisen moet voldoen maar..

normaal is een groep in huis afgezekerd met 16 ampère max en vervolgens gaan we gelijk spanning ongezekerd en meestal met een paar losse draden door het huis heen leiden...



 
Hallo  sat-ed maar die twee zijn behoorlijk dik en sterk ingepakt.

En je moet ze wel alle bij vast pakken voor als je dood wil.

Ook zonnepanelen moeten aan die regels voldoen.

Nen 1010 en ook in nen 3140 zal er iets te vinden zijn voor wat betreft zonnepanelen. 

De man die dit laat zien heeft geluk gehad voor het zelfde geld was hij blind geweest door de hete spetters die er af komen.Om veilig aan een omvormer te kunnen werken is net als bij andere machine's een werkschakelaar verplicht.

In dit geval een DC en een AC schakelaar.

Dr.Z die hap uit jouw kniptang is ontstaan door sluiting en dan is de stroom vele malen hoger dan bij afschakelen.

 
@sat-ed die vlamboog heb ik ook gezien tijdens een onvoorzichtige installatie :biggrin: :biggrin:

@janblues, dat klopt, wanneer je zonnepanelen met de volle zon er op gaat afmonteren, dan kun je dit soort dingen verwachten. Eerlijk gezegd dacht ik er even niet bij na en knipte ik beide kabels in eens af.

5 panelen op de eerste string betekent 5x35 volt a 10 ampere gelijkspanning, dat is toch wel even iets om rekening mee te houden.

Kun je nagaan wanneer ik de overige 5 panelen ook in de string aansloot en die fout maakte...

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan