ontvangst problemen

B

bartje30

Voor het derde jaar op rij heb ik weer problemen met de ontvangst van de

Nederlandse kanalen op de Astra. Wat is het geval? Zogauw de

buitentemperatuur stijgt valt op wisselende tijden het complete signaal weg

op bijna alle nederlandse zenders( behalve de transponder waarop rtl 4 en 5

zitten). Ik heb nu een humax 5400, vorige jaren had ik een nokia 9500, met

een draaibare 1m20 schotel die goed is uitgericht,en het was bij alletwee

ontvangers precies hetzelfde.Ik heb ook nog een 60 cm schotel hangen en

daarmee heb ik hetzelfde probleem. Het ene moment krijg ik een signaal

binnen van bijna 100 % en het andere moment is het signaal helemaal weg

(soms voor enkele uren). Ik word er helemaal gestoord van. Ik heb al van

alles geprobeerd, andere LNB, nieuwe kabel, ontvanger gekoeld, zo'n switch

er tussen gezet die het signaal verzwakt, maar niets helpt. In de winter heb

ik nooit problemen, maar vandaag begon het gedonder weer.Wie weet er raad???

 
Da's een vreemd verhaal. Omdat je zowat alles vervangen hebt denk ik aan externe dingen, misschien last van bomen die in blad komen?

Ik heb de threat trouwens hierheen gemoved, het probleem is niet specifiek voor kletspraat, maar een ander forum kon ik zo niet vinden ;-))), 't was iig geen specifiek humaxprobleem.

[Edited by denktenk on 11-05-2001 at 00:10]

 
Nee, ik heb geen last van bomen of andere obstakels. Ik heb dit probleem vorig jaar ook al aangekaart en weet daardoor dat er meer mensen zijn die er last van hebben.Ik ben drie jaar geleden verhuist, op mijn vorige adres had ik er nooit last van,dus denk ik dat het toch iets te maken heeft met de plaats waar de schotel staat of met iets dat de ontvanger stoort. Maar wat????

 
Ik wist ook niet zo goed waar ik het moest plaatsen, maar omdat ik nu een humax heb, heb ik het daar maar in gezet.

 
Mooi probleem waar ik graag even naar zou willen kijken!

Van dit soort dingen smul ik namelijk.

Kunnen we misschien een afspraak maken mits het niet al te ver van hilversum gelegen is?

Een vergezochte oplossing is dat als de schotel over een groot plat dak kijkt, dat bij warmte de verdamping van het vocht het signaal reflecteerd.

Of misschien woon je vlak langs een groot wateroppervlak?

Waterdamp betekend met name in geconcentreerde vorm het einde van de zwakste signalen of in elk geval een erge fading in het signaal.

Bij digitale signalen betekend het dat er zo nu en dan een verwdaald blokje in het scherm verschijnt.

Ik heb het ooit eens met een verbinding op 10GHz ATV gehad dat een signaal bij warm weer bij tijd en wijle niet te ontvangen was over een afstand van +- 15 kilometer terwijl er alleen een meertje tussen zat.

Uit de zelfde regio kwam een signaal dat langs datzelfde meer straalde en nergens last van had.

Nu bleek later dat de concentratie van het verdampte water boven het meer op warme dagen zo sterk werd dat de lucht het signaal absorbeerde.

De demping op 12GHz door vochtige lucht (65%)is ongeveer 0.1db per kilometer en neemt toe naarmate de luchtvochtigheid geconcentreerder word en kan zelfs oplopen tot 1 db per kilometer.

Nu is het zo dat je bijvoorbeeld met mist geen enkel probleem hoeft te hebben .

Het signaal zal dan zwakker zijn maar blijft tenminste stabiel terwijl een bel van stijgende damp nogal rumoerig is.

het is heel ver gezocht en komt ook zelden voor maar het kan een verklaring zijn.

 
Op zee is dit probleem ook bekend. Voor verbindingen tussen eilanden worden straalverbindingen gebruikt. Men noemt het hier ook wel fading. Daarom vaak 2 schotels in de mast op verschillende hoogtes. Wordt het signaal op de ene schotel zwak dan schakelt ie over op de andere schotel. Dit wil niet zeggen dat het 100% storingsvrij is maar het scheelt aanmerkelijk. Komt vooral voor tijdens mooi weer met weinig golven. Ook hoge druk in de buurt werkt nadelig.

 
Bedankt voor je uitgebreide uitleg drz. Helaas woon ik niet aan het water, dus dat kan het probleem niet zijn.Ik zal proberen de situatie zo goed mogelijk te beschrijven, misschien dat je me zo kunt helpen. Ik woon nl. in Heeswijk-Dinther en dat is nogal een eindje van Hilversum af. Mijn schotel staat tegen een groot maisveld aan waar nu nog niets groeit. Op de astra heeft ie absoluut 100% vrij zicht.

De enige satellieten waar ik ontvangstproblemen mee heb zijn die op 27,5 west en 31 west. De oorzaak is een boom die in de zomer door de bladeren problemen geeft.

De schotel staat ook helemaal "vrij" opgesteld, kijkt dus niet over een dak of iets dergelijks. Verder is ie bevestigd op een ijzeren paal waar normaal gesproken verkeersborden op zitten. De bovenkant van de schotel steekt ongeveer 2m10 boven de grond uit. Onder en rond de schotel groeit voornamelijk wat onkruid. De schotel is wit van kleur van het merk echostar en er hangt een universele lnb in van Philips.De andere lnb's die ik geprobeerd heb waren van een ander merk en waren ook universeel. Schuin achter de schotel staat een stenen muur zonder ramen. De afstand van de schotel naar de ontvanger is ongeveer 6 meter. De coax kabel heb ik gekocht bij een satellietspeciaalzaak en is wit van kleur.Het type weet ik niet precies. Ik heb ook al zwarte coax gebruikt, hele stugge kabel was dat, maar ook dat hielp niets. Ik hoop dat je mij wat verder kunt helpen door deze info. Eventuele vragen kan ik pas zondagavond beantwoorden, want ik ben dit weekend niet thuis. Alvast bedankt voor de hulp.

 
Alles hangt af van de plaatsing van je schotelantenne , ik heb ongeveer dezelfde problemen gehad in het begin

de antenne was heel goed uitgericht en stond in een hoek tussen twee muren (vanwege de wind) , als ik twee dagen de zon erop had mocht ik het vergeten

waarschijlijk door de reflectie van de zonnestralen(die hebben namelijk ook een bepaalde frequentie)werd mijn signaal de mist ingestuurd

nu heb ik de antenne op een paal staan ver van muren verwijderd en ik heb sedert dit moment geen enkel signaalverlies meer

l...........O =zon of het zuiden

l

l

l _____ antenne

l___l__________________ muur

hoek

is iets amateuristisch getekend maar

in deze hoek moet ik ergens een reflectie hebben gehad van de muren

 
Misschien is het eens handig je mm9500 eens uit de kast te trekken. het zou kunnen gebeuren dat je lnb door de opwarming teveel afwijking in de frequentie zou gaan krijgen. sommige lnb's hebben hier last van, en op het moment dat de afwijking meer dan +/- 3 Mhz.?? is houd je tuner ermee op. of de 3 Mhz. bij elke ontvanger de limiet is weet ik niet, maar voor de nokia 9500 in elk geval wel.

als je een nokia mm95xx / 96xx aansluit met DVB2000 geinstalleerd dan kan je de afwijking van de lnb bekijken.

oh ja, weet je nog, vorig jaar rond deze tijd was het ook zo gruwelijk warm.

peter.

 
Op zich een leuke geste , maar het lijkt me sterk dat de l.o.f. van lnb zoveel afwijkt dat de ontvangst geheel wegvalt.

Dat het bij de ene lnb gebeurt kan ik nog wel indenken maar dat het probleem blijft na vervanging van de lnb ,(en andere zaken),daar geloof ik daar niet in.

 
Bart je bent niet meer alleen met je verschijnsel van het wegvallen van het beeld heb hier 2x humax5400 op twee verschillende schotels 1x88cm 1x60cm en heb tegelijk op alle twee de humaxen het zelfde probleem op het zelfde tijdstip dus het moet ergens anders aan liggen heb de vreemste meet apperaten er al bij gehad maar het blijft zich voor doen er zit een afwijking in het ontvangen signaal en niet in onze ontvangers het lijkt mij dat het signaal van af de sateliet gestoort wordt of dat de sateliet een ongunstige afstraal hoek heeft voor ons.

?? vraag hebben buiten Bard en ik ook andere mensen het zelfde probleem.???

G.R Pecari

 
Ik heb er ook last van gehad vorige winter.Ik heb een schotel van 100 cm en een dbox met dvb2000.Het was heel erg op TMF, YORIN,SBS6,NED1,2,3 en NET5.RTL4 en RTL5 daar had ik geen probleem mee.Wat nu gewweest is weet ik niet.Ik vermoed een demping van het signaal op die frequenties.Want als ik de kabel van de lnb naar ontvanger kort maakte bv 5 mtr ipv 25 mtr was het signaal beter en stabieler en viel niet weg.Vergeet niet dat de kabel op zulke hooge frequenties best veel dempt.Interessante storing trouwens.

De groeten van Italone .

 
Ik denk dan toch aan die boom,Bartje.

Bomen verdampen ook veel vocht als de zon er op schijnt.

Misschien kun je als de storing optreed eens aan die boom schudden om te kijken wat er gebeurd.

Hij staat toch redelijk dicht in de omgeving van de schotel.

Dit is het enige wat ik zou kunnen bedenken op dit moment.

Een spuitbusje met "Freezer"spray om de eventuële hete electronica af te koelen kun je ook proberen.

Heb je een andere lnb van het zelfde type geprobeerd of één van een ander merk?

De vervorming van de schotel bij hoge teperaturen kan ook een oorzaak zijn maar met een 60cm schoteltje lijkt mij dat toch sterk.

Zijn beide schotels onbeschadigd?

Geen deukje of bobbeltje ofzo?

De kleinste afwijking in de spiegel betekent ook een sterke afname van de versterking.

ik neem ook aan dat er geen disecq schakelaars e.d. tussen ontvanger en lnb zijn geknoopt?

pffft,eeh, misschien toch de schotel bij wijze van expiriment een metertje of 2 á 3 verplaatsen indien mogelijk?

Moeilijke storing om dat zo even op afstand op te lossen.

Wel leuke storing trouwens, voor jou niet maar voor de troubleshooters onder ons wel.

 
Hoi allemaal,

Niet leuk voor de man in kwestie, wel leuk voor de troubleshooters....

Waar ik benieuwd naar ben is of meneer de LNB er kaarsrecht voor heeft hangen. Indien dit wel het geval is, kan dit ook een oorzaak zijn. Naarmate je de schotel draait, zal ook de lnb mee moeten draaien. Simpel uitgelegd: voor Astra zal de LNB ongeveer 6 graden linksom moeten staan. Doe je dit niet, heb je al gauw last van cross-polarisation. Domweg gezegd: je horizontale pakket ( of andersom ) zal de vertikale beinvloeden. naarmate je meer naar oost of west gaat, zal ook de lnb mee moeten gaan. Met wat professionel meetmiddelen ( spectrum analyser, MSK 33 of een Efa ) kun je dit perfect zien en zul je schrikken van de resultaten van een paar graden. Ook zijn bepaalde ontvangers gevoelig voor teveel signaal aan de ingang. De AGC kan het dan niet voldoende terugregelen waardoor de ontvanger over z'n nek gaat. Met QPSK is dit funest.

Oh ja, in de vakkringen is bekend dat een LNB maximaal +/- 1 MHz mag afwijken. Er zijn zeker LNB's die met extreme ko of warmte veel meer afwijken.

Zo, verzamel al deze info van dit topic bij elkaar en je hebt een leuk boekje voor de doe het zelfer.

Groetjes,

Johnny

 
Scherp opgemerkt Billy!

Maar bij de meeste moderne LNB's is dit al in de flange gebeurd.

Zou je het kapje van je LNB(F) halen, dan zie je al dat de "dipooltjes" niet helemaal aan de zijkant en bovenkant geplaatst zijn.

In dit geval zou de LNB voor de astra recht voor de schotel geplaatst moeten worden.

De meeste onder ons hebben een draaibare set en hebben dus (als het goed is) hun moderne LNB op 1 graden west ietsje scheef voor de schotel hangen.

Dit is uiteraard LNB type afhankelijk.

 
Hoi DRZ,

Inderdaad in enkele LNB's zit deze correctie al ingebouwd en is het niet nodig, jammergenoeg is dit voor de leek nogal verwarrend en zit er niets anders op om hier een beetje mee te experimenteren. Niet geschoten is altijd mis, nietwaar?

Groetjes en geniet van het mooie weer nu het nog kan.

Johnny

 
Iedereen bedankt voor de info. Ik heb op dit moment (21.55 uur) al bijna 3 uur geen beeld meer op de transponder waar o.a. ned 1,2 en 3 op zitten. De transponder waar o.a. NET 5 op zit ben ik kwijt geweest van 19.15 uur tot 20.00 uur. RTL 4 en 5 heb ik steeds kunnen ontvangen, maar het signaal is zwak.

Ik zal proberen antwoord te geven op enkele vragen en opmerkingen van jullie. Mijn LNB hangt niet recht voor de schotel, maar een beetje schuin. Telkens als ik beelduitval heb probeer ik door de LNB een beetje te draaien het beeld terug te krijgen, maar dat is me nog nooit gelukt. Ik zet 'm dus altijd weer terug in de positie zoals ie altijd staat bij mij en waarmee ik buiten de zomer nooit problemen heb.

Ik heb 3 verschillende LNB's geprobeerd van 3 verschillende merken.

Mijn vaste 60 cm schotel hangt ongeveer 3 meter van mijn draaibare schotel en ook 3 meter verder van die boom, dus die boom kan volgens mij geen invloed hebben op dit alles.Beide schotels zijn onbeschadigd.

Mijn mm 9500 heb ik niet meer en kan dus niet testen.

Op dit moment, 22.10 uur, heb ik alleen nog beeld op rtl 4 en 5, de rest van de nederlandse zenders geeft no or bad signal. Het is om gek van te worden....

 
eigenlijk zou je er eens een analoge ontvanger aan moeten hangen kun je controleren of er veel spikes zijn dan weet je zeker dat het signaal zwak is en is mischien makkelijker de oorzaak te vinden

helaas voor jou maar ik vind het een zeer interessant probleem

 
analoog heb ik geen probleem, digitaal op de meeste zenders ook niet. Ik heb even gekeken toen de nederlandse zenders vanavond weg vielen, maar op de meeste transponders had ik gewoon een goed signaal,er waren er een paar, waaronder taquilla, die minder waren, maar ik had op deze zenders nog wel beeld. Op dit moment, 23.45 uur, werkt alles weer goed.

Ik heb dit probleem dus al een paar jaar en heb dit al een paar keer in een nieuwsgroep geplaatst, ik weet daardoor dat pecari en ik niet de enige zijn die hier last van hebben, daarom zou ik heel graag willen weten hoe mensen die in het verleden dezelfde problemen hadden dit hebben opgelost.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan