afstandsbediening Humax

M

mmm

Er zit iets los in de afstandsbediening van mijn Humax.

Schuifje aan de onderkant voor de batterijen eraf gehaald.

Daar zitten 4 "palletjes". Ik heb ze alle vier een beetje opzij gebogen. Nu komt de onderste kant van de afstandsbediening een beetje los. Maar de bovenkant blijft vast zitten. Ik durf niet goed door te trekken, omdat er dan wel eens iets zou kunnen breken. Zijn er nog verborgen schroefjes? Hoe krijg ik de afstandsbediening open zonder 'm kapot te maken????

 
@mmm

Vaak is de bovenkant en onderkant met elkaar vastgeklikt aan de zijkanten, wordt meestal zeer voorzichtig met schroevedraaier naar buiten en omhoog geduwd. (vermoedelijk bij jou het geval omdat er lipjes in de bat.vak zit)

Bij sommige AB's worden bovenkant en onderkant gelijmd, dan is het einde verhaal, krijg je dan niet open.

JD

 
misschien is het handig om voordat je gaat knoeien, eerst even alle commando's over te programmeren in een progameerbare afstandsbediening voor het geval dat.......

 
Vaak is het zo bij die ab's dat als je hem handig vastpakt(met twee handen), en dan in de lengte richting draait, dat ie dan open gaat.

Wat ik bedoel met dat draaien is: pak de ab met de ene hand aan het voorste gedeelte, en met de andere hand aan het achterste gedeelte.

Draai nu met de handen tegen elkaar in, alsof je de ab uit wil wringen.

Nu kan het zijn dat de "weerhaakjes" waar de AB mee in elkaar geklikt zit losschieten.

Alleen de haakjes aan de kopse kanten blijven zo nog vast, die moet je dan even met een schroevedraaiertje ofzo loswippen.

Als er al iets loszit dan is de kans dat het lukt alleen maar groter.

Als je gelijk met een schroevedraaiertje gaat zitten wurmen, dan beschadig je het ding geheid, en dat voel je elke keer als je de ab wil gaan gebruiken.

Je moet dan uiteraard wel eerst de batterijen eruit gehaald hebben.

 
Hi,

@ MAS3: bedankt voor de uitgebreide "handleiding" om de ab open te krijgen. Helaas, is het niet gelukt. De 4 lipjes aan het onderste gedeelte van de ab voorkomen dat je echt makkelijk kunt draaien. Door wat extra kracht te zetten stak die onderste kant wel een beetje boven de lipjes uit. Maar ik ben bang dat het ding toch verlijmd vastzit.

Is er iemand met een Humax5400 die z'n ab wel eens open gemaakt heeft?

@ theGIZMO, in de andere thread over een Humax ab spreek jij over weerstanden en diodes. Het lijkt erop dat je 'm open hebt gehad. Hoe heb je dat gedaan?

Overigens heeft mijn AB geen "humax" als opdruk....

 
Hi mmm,

Klopt, meer dan me lief is. Het is inderdaad een heel gepruts maar als je eenmaal de trucje doorhebt gaat het de volgende keer beter. Het is nogal moeilijk uit te leggen maar MAS3 omschrijft het correct. Je was trouwens goed op weg, nadat je de 4 lipjes los hebt (voorzichtig anders blijft het een krakende AB) de achterkant iets optillen. Vervolgens de 2 niet zichtbare lipjes lospeuteren met een dunne schroevendraaier en het geheel is los. Nog geen verlijmde exemplaren meegemaakt.

De AB's zonder Humax opschrift zouden het in principe beter moeten doen, maar ook hier zijn (qua interne layout) weer verschillende versies in omloop. In m'n andere post betreffende AB tips & tricks was ik even vergeten om te beginnen met nieuwe 1.5V(!) batterijen, maar dat spreekt voor zich lijkt me.

 
ja, ja, ja en nog eens ja: hij is eindelijk open.

De tip van de verborgen palletjes deed 't 'm.

Er zijn in totaal nog vier "verborgen" palletjes. Als je heeeeel goed kijkt, is er aan de zijkant, precies op de naad, een kleine verdikking te zien, eentje halverwege en ook nog vooraan ongeveer een 0,4 cm van het infraroodraampje. Uiteraard aan beide kanten van de AB. Je moet dan de onderkant van de AB bij de naad oplichten.

Dit alles heel voorzichtig, en het lijkt mij ondoenlijk om geen "schroevedraaier-sporen" achter te laten.

Uiteindelijk zat er een afgebroken stukje plastic in de AB, dit kon dus absoluut geen kwaad, het was wel hinderlijk. 'k Ben blij dat het eruit is.

Iedereen bedankt, en ik ga 'm weer dicht klikken.....

Groetjes,

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan