H2.08

Status
Niet open voor verdere reacties.
J

Josje01

Hi, is het mogelijk om van een humax 5400 de loader H2.08 te veranderen in L2.08

Zoja, hoe moet men dan te werk gaan?

Alvast bedankt :greetings: Josje01

 
Hoi josje,

Dat moet je niet doen hoor. Je hebt daar helemaal geen voordeel mee. Die loaders hebben volgens mij alleen maar te maken met de aansturing van het tuner gedeelte van de ontvanger en een verkeerde loader laden zou dus kunnen betekens dat de tuner niet meer goed werkt.

Ik zou gewoon de originele loader blijven gebruiken als ik jou was.

Gbrtje

 
Waarom zou je in hemelsnaam je loader willen veranderen?

heb je er problemen mee dan?

 
Dat kun je wel verranderen maar dat is dan ook de laatste keer dat je iets verranderd hebt aan die ontvanger.

Bij Humax is de loader ook een soort API en vangt de verschillen in hardware op.

Afgezien daarvan heeft het ook helemaal geen zin om die te vervangen.

 
Hoi

josje01 screff:

Hi, is het mogelijk om van een humax 5400 de loader H2.08 te veranderen in L2.08
Gaat absoluut niet. de L en H heeft te maken me de tuner die ze gebruikt hebben. Dus je moet absoluut de updates gebruiken voor H.... (dit kan je bekijken in de status venster 16. XXXX)

En daarbij, er is geen nekel voordeel met L tegenover H (of andersom)

groetjes

 
Simpel gezegd; de loader hoort bij de hardwareversie, NEE dus. ;)

 
Ik heb het vandaag geprobeerd en de ontvanger blijft gewoon werken! Ik kon me niet voorstellen dat de ontvanger ervan kapot zou gaan dus heb ik het risiko maar genomen. Er veranderde helemaal niets en de ontvanger bleef gewoon werken!

Ik heb het vermoeden dat de loader toch niet verantwoordelijk is voor de tuner maar dat die wordt aangestuurd door de eeprom.

Volgens mij is het enige verschil tussen de loaders H137 en L137 of H208 en L208 de aanduiding in het display. Verder niets. In dat geval zou je dus alleen door het veranderen van de hadware system ID de aansturing van de tuner kunnen beinvloeden.

Weet iemand hiet meer over? Op deze mannier zou het namelijk mogelijk worden zelf een defecte tuner te vervangen en die klacht komt volgens mij toch nog wel eens een keer voor.

De gebruikte tuners MK2 en MK3, kun je namelijk zo bestellen.

Gbrtje

 
Je zult dus op een gegeven moment echt problemen gaan krijgen. Mij is verteld door een van de Humax mannen in Engeland dat het wel degelijk te maken heeft met het soort tuner wat er in de ontvanger zit. Het mainboard schijnt op kleine punten te moeten verschillen en dat vangt de loader op om het goed werkende te houden.

 
als het geen verschil zou maken L of H, waarom zou Humax twee verschillende loaders maken? Lijkt me niet dat ze zo stom zouden zijn.

groetjes

 
Ga svp NIET de loader wijzigen !!!! Dat het Gabbertje uberhaupt gelukt is verbaasd me want er zou wel degelijk tijdens het uploaden een foutmelding moeten verschijnen. Ben benieuwd of er nog een weg terug is.... Het type loader staat in direct verband met het type hardware van je Humax:

L.XX = MK2-Tuner

H.XX = MK3-Tuner

1.XX = Externe tuner

2.XX = Tuner onboard

 
Hallo heren,

Ik repareer receivers en andere elektronische apparaten voor mijn beroep dus het is zeker interessant te weten wat die loader nu precies doet. Zeker voor wat betreft de tuner, die nog al eens kapot wil gaan net als de voeding, alleen is die makkelijk te repareren.

Dus natuurlijk ben ik ook niet helemaal onbevlekt - voor wat betreft humax dan:) Ik heb ik me de laatste weken een beetje verdiept in de humax loader.

Ik weet nu 100% zeker dat je volkomen veilig een L208 loader in een H208 kunt zetten - of andersom- en dat alles gewoon perfect werkt. Een L208 loader is 100% identiek aan de H208 op type aanduiding na, voor zover ik kan ziem. In ieder geval werken alle functies perfect met een andere loader.

Ik repareer receivers en andere elektronische apparaten voor mijn beroep dus het is zeker interessant te weten wat die loader nu precies doet. Zeker voor wat betreft de tuner, die nog al eens kapot wil gaan net als de voeding, alleen is die makkelijk te repareren.

Hetzelfde geldt volgens mij ook voor de L137 en de H137 maar dat kan ik niet testen want ik heb nooit een L137 type in mijn handen gehad.

Het is wel zo dat je in een H208 geen H137 kunt zetten maar dat is logisch vanwege de totaal andere hardware. De H137 heeft een los tuner board.

Ik weet ook bijna 100% zeker dat de werking van een tuner bepaald wordt door de eeprom en niet door de firmware die zich in de flash bevind. Volgens mij heeft alleen de hardware system ID invloed op de werking van de tuner. Nogmaals mijn 5400 werkt perfect met een L208 en een H208 loader.

Morgen ga ik de loader van de CRCI-5500 testen want volgens mij is die identiek aan de IRCI-5400 loader.

Is er iemand die meer weet over deze materie?

Gbrtje

 
Gabbertje,

Ik denk dat je vandaag of morgen een dooie Humax zal hebben ...

CU

Red

 
Luitjes mijn vraag om de L in een H te veranderen heeft betrekking op een Humax waar er geen nieuwe software mee kan worden geladen. De receiver geeft de melding ID HN op het display.

Josje01

 
@Gabbertje

Een L-loader is beslist!! niet 100% identiek aan een H-loader, ze mogen dan misschien even groot zijn (38.960 bytes)

Maar kijkt maar eens rond adres 3AA8 daar zitten tochwel degelijk verschillen, en niet alleen de naam. (versie HIC10110)

Verder zit er in een HDF file nog een tweede file welke ook met het type ontvanger te maken heeft (H of L) en hier zitten behoorlijke verschillen tussen de verschillende versies!

Ik weet niet wat en hoe je het geprobeerd hebt, maar ergens klopt er iets niet in jouw verhaal.......

Gr FranX

@Jos01

Werkt deze ontvanger verder wel normaal? ID HN wil zeggen dat je probeert er een verkeerde versie soft in te zetten, zet er anders een versie in zonder! loader, die moet altijd willen.

Tenzij dit een ontvanger is met een commerciele patch, deze werkt alleen met eigen software voor het up en downloaden.

 
Laatst bewerkt:
Hallo Franx,

Ik heb gewoon met een hex-editor de system ID van de volledige 10110 firmware van http://www.humaxdigital.com veranderd en met een programma wat ik enige tijd geleden op http://www.satnerds.com gevonden heb de checksum opnieuw gecalculeerd. Daarna kan ik de loader zonder enig probleem gewoon in de IRCI-5400 laden.

Ik verkondig echt geen onzin. Ik maak heus niet voor de lol een 5400 kapot. Zoals gezegd werkt de loader perfect. Ik heb geen enkel verschil in werking kunnen ontdekken tussen de L208 en de H208. Omdat ik nu erg nieuwsgierig geworden ben heb ik zojuist de loader van HCC10101-02.hdf met de HDF tool van http://www.satpage.de uitgepakt en weer ingepakt met de system ID van mijn Humax 5400. Ik heb nu loader C8.02 in mijn 5400 en nog steeds werkt de ontvanger perfect. Ik denk echt dat de tuner niet door de loader wordt aangestuurd maar door de system ID afhankelijke data in de eeprom.

Aangezien ik hier voor gek wordt verklaard zal er wel geen nuttig antwoord om mijn vragen meer komen. Jammer want het had mij eventueel verder kunnen helpen met mijn probleem.

Gbrtje

 
Hoi Gabertje

Originally posted by Gabbertje Aangezien ik hier voor gek wordt verklaard zal er wel geen nuttig antwoord om mijn vragen meer komen.


Gbrtje
Niemand verklaart je voor gek :)

Wat jij beweert is in principe onmogelijk. Nu in je laaste reply zegt je ook dat je wat met de bstanden aan het klooien bent geweest en zelf iets aan veranderd hebt. Jouw stelling lijkt mij zeer interesant. Maar nogmaals, altijd geweten dat het onmogelijk was.

En dieper in de materie heb ik geen benul, dus verder hulp ben ik zeker niet.

Ik ben geen hersteller, juist een "end-user" en ik hen geen zin om mijn Humax al testend naar de haaien te doen :) (begrijp je toch)

Suc6 met je bevindingen.... en hou ons op de hoogte.

 
@josje01

als ik het verkeerd begrijp beschouw dit dan als nooit gepost.

jou probleem is dat je er geen andere soft in kunt zetten, je krijgt dan elke keer als je dat wel probeerd een storing Error Hn op je display en op je tv scherm.

dit komt omdat je er waarschijnlijk een commerciele patch in hebt zitten.

wat je dan moet doen is eerst de commerciele patch ongedaan maken door er de orginale soft weer in te zetten.

als je dit gedaan hebt dan kun je er in principe in zetten wat je wilt, en kun je onder " status" van de tuner ook de ID weer uitlezen.

ik heb zelf het zelfde probleem gehad.

Ga naar http://www.allcam.n3.net/ en haal hier de restore file

die bij jou loader past, en het programa om de soft er in te schieten.

hierna kun je bijvoorbeeld de allcam 2.3 versie er inzetten.

have fun

 
Big tony-

Het is toch wel een beetje voor gek verklaren want ook jij zegt dat het in principe onmogelijk is. Ik heb hier toch echt een 5400 met de loader van een CRCI-5500 en dat werkt perfect!

Ook H of L werkt beide prima. Wat absoluut niet gaat is in een L137 een L208 loader zetten want dan is alles voorbij.

Dan vraag ik me dus af wat in pricipe onmogelijk is. Iemand nog meer info over de data in de eeprom? Zijn er dan geen echte die-hards die weten wat zich in de donkere plekjes van de 5400 bevind?

Gbrtje

 
Luitjes allemaal erg bedankt, ben omtrent deze materie weer een stuk wijzer geworden.

GreetingsL Josje01

 
Status
Niet open voor verdere reacties.



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan