Kathrein Mobisat --> slechte ontvangst

M

Marky

Uit heel wat forums en newsgroups had ik begrepen dat de Mobisat (BAS60 - BAS62) van Kathrein de beste antenne is voor mobile ontvangst van Astra en Hotbird.

Ik heb ze dus aangekocht en heb ze vergeleken met een Triax 80cm (dubbele LNB, gericht op Hotbird met Astra uit brandpunt)

Met de Mobisat op Astra krijg ik op sommige kanalen (bvb. Canal+ NL) zeer slechte ontvangst --> Humax geeft slechts +/- 20% signaal kwaliteit. Dit is veel te weinig voor een storingsvrije ontvangst. Bij de Triax krijg ik zonder problemen 95 tot 98% SQ.

Wat kan de reden zijn van deze slechte ontvangst? Er was immers een wolkenloze hemel! Doe ik iets fout of ...

Thanx for help !

 
Als ik me niet vergis, zijn die apparaten gebaseerd op de vlakschotels.

Dat zijn mooie platte ruitvormige "schotels", waar zo op het eerste gezicht geen LNB aan zit.

Deze dingen hebben een behoorlijk grote openingshoek, wat een mindere signaalkwaliteit goed kan verklaren.

Aan de andere kant hoef je zo'n ding ook niet al te nauwkeurig te richten om toch een signaal te vangen.

Maar aan je klacht te zien kan het van alles zijn....

Als je hem zelf erop gezet hebt, heb je wel de schotel goed gedraaid?

Dus zie je een ruitvorm en geen vierkant?

De F connector moet gewoon recht naar beneden zitten.

Zo niet, is je probleem dus kruispolarisatie.

Ere zijn nog mogelijkheden zat, dus laat nog es wat horen...

 
Bedankt voor je antwoord!

Ik heb de schotel wel degelijk optimaal uitgericht op Astra.

Raar maar als ik op Hotbird richt (tot een stukje zwakkere satelliet) dan krijg ik betere resultaten als op sommige transponders van astra.

Je kan die vlakke antenne moeilijk verkeerd monteren alleen in ruitvorm is mogelijk. Men beweert dat je dezelfde signaalsterkte mag verwachten als bij een goede 60cm schotel. Dat is bij mij in ieder geval niet zo.

Strange...

 
Hoi,

Als je op Hotbird betere resultaten krijgt dan op astra, ondanks dat het signaal inderdaad zwakker is.

Dan kan het wel eens zijn dat de schotel / ontvanger problemen heeft met de sterke, analoge signalen, die op astra zitten.

In dat geval kun je eens experimenteren met een satslope.

echt duur zijn die dingen niet ( +/- 20,-) dus dat is een gokje wat je kunt wagen.

Sucsess.....

Groetjes,

Erik.

 
Zet die satslope in dat geval dan wel buiten , zodatie zijn werk kan doen voor het signaal de kabel naar binnen in verdwijnt.

Want die kabel kan je probleem dan ook nog eens verergeren.

Natrrulijk goed waterdicht afwerken als je tests geslaagd zijn..

 
Mmmm...dat kan best meevallen, ik heb hier problemen gehad op een Duitse Mediabox, ook een aantal NL kanalen slecht, die van 12.515.

Hierbij heb het satslopje (wat een naam eigenlijk..) gewoon meteen achter de ontvanger gehangen, dat alles werkte weer prima.

Maar een een beetje experimenteren is zeker aan te bevelen, met HF-zooi is het vaak heel moeilijk te voorspellen hoe e.a. reageerd.....

Groetjes,

Erik.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan