Stab + Monoblock probleem

W

Wimpie

Ik heb momenteel een 85cm+Monoblock LNB voor Astra/HB met Disecq switch.

Volgende week zou daar een Stab100+90Cm schotel bijkomen.

Hoe kan ik beide schotels behouden?

Dus voor Astra/HB wil ik de Monoblock behouden, en voor de andere Sats zou hij de Disecq-motor (stab100) moeten gebruiken...

Mijn ontvanger is een Hummie5400.

Alvast bedankt voor de reacties!

Grtz,

 
Als ik het me goed herinner van wat andere threads, moet je ten eerste met een diseqc motor misschien al oppassen met je LNB. Als de motor en de LNB samen te veel vermogen vragen, zou de motor misschien al helemaal niet gaan draaien.

Zo op het 1e gezicht lijkt het me niet te doen om EN de DiSEqC switch met monoblock LNBs EN de nieuwe STAB met schotel en LNB te gaan gebruiken. Ik heb wel vaag iets vernomen dat DiSEqC 2.0 ook signalen doorlaat voor apparaten die er achter liggen (bv in zo'n switch), en dat dit protocol dus echt 'praat' met de achterliggende apparaten. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat dan wel werkt in dit geval, maar de Hummie zal denk ik DiSEqC 2.0 niet ondersteunen, zoals de meeste ontvangers overigens ook niet.

Je wilt natuurlijk het monoblock behouden vanwege de snelle zapsnelheid tussen de 2 satellieten. Met de STAB wordt dat dus een stukkie minder snel. Maar je zou evt. heel misschien wel kunnen proberen om het monoblock op de draaibare schotel te kunnen zetten. Misschien dat de motor diseqc de signalen dan doorlaat aan de LNB diseqc, en je zo wel kunt switchen tussen LNB 1 en 2 (want dat is het in feite).

Dat is een kleine kans dat dat gaat lukken. Maar nee heb je...

en ja kun je evt. krijgen.

Wat ik ook wel heb gezien maar niet weet of de Hummie dit kan is een 12V switch. Bv. oudere sat ontvangers kun je met een 12V aan/uit uitgang een switch laten aansturen die dan schakelt tussen LNB1 of 2. Dit wordt toch regelmatig gedaan dacht ik zo.

Als de Hummie via bv. de com poort die er evt op zit, een 12V signaal kan afgeven, dan zou je daar achter weer de monoblock op uitgang 1 kunnen zetten, en de stab op uitgang 2. Maar dat is ook maar getheoretiseer, en niets hiervan heb ik kunnen uitproberen in de praktijk.

Het makkelijkste is toch gewoon enkel en alleen de stab erop. Als je de horizon wilt afscannen dan kan dat, en als je tussen Hotbird en Astra aan het flippen bent (hoe vakk per minuut doe je dit dan???) dan zal het echt geen minuut duren, omdat het verschil maar 6 graden is.

Of je koopt een tweede (goedkope) sat ontvanger en gebruikt die voor de monoblock.

Keuzes keuzes....

Groeten

 
zal niet gaan denk ik !

Je moet al een LNB nemen met weinig stroomverbruik om je disecq te kunnen laten draaiën.

disecq 1.2 switcher kan er niet tussen met stabmotor !!

 
@Wimpie

Voor jou wensen heb je een motor+positioner nodig en een switch die kan schakelen tussen 3 lnb's.

De diseqc-motor werkt alleen goed als je hem samen met 1 lnb rechtstreeks op de humax aansluit, die levert max. 500 mA via de coax.

 
@wizzaerd:

probleem is dat de monoblock switcht met behulp van Disecq, is dus ingebouwd...

 
Dan zet je toch een 12v-switcher tussen de draaibare en vaste opstelling...

 
als ik dus goed begrijp kan ik met die 12 volt switch een stab en een diseqc switch gebruiken, indien de stroom toe voer van de humax het aan kan.

kan iemand mij vertellen hoe ik dan het antenna settings menu bij humbox 4.0 precies moet instellen?

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan