waarschuwing rembours

Z

zeeteefje

Niet direct met de hobbie te maken, maar mooie dingen komen uit het buitenland. Dat betekent vaak onder rembours laten bezorgen.

Sinds 1-2-2001 is de regeling voor inyternationale rembours gewijzigd: niet de verzender, maar de ontvanger betaalt!.

In Nederland f. 53,- kosten die de PTT bovenop de kosten van het pakket zet.

Echter, de meeste buitenlandse firma's zijn nog niet op de hoogte en berekenen de kosten in de bestelling door. Op deze manier betaal je dubbel. Let hier op voordat je iets besteld.

 
Ook als tip: het is beter met een creditcard te betalen.

Mocht je dan 'stenen' ontvangen dan kun je het gewoon laten terugboeken door de card maatschappij.

En je hebt met aanzienlijk lagere verzendkosten te maken.

Een card kost tussen de 25,- en 40,- per jaar, dat haal je er makkelijk uit.

Al die verhalen over fraude zijn onzin, je loopt geen enkel risico als klant. Mocht je onzeker zijn over het internet, fax je card nummer dan. Een betrouwbare dealer heeft altijd een fax...

Gr, Great T

 
Helemaal mee eens, en nu die handelaren nog overhalen om de cards (?!) te accepteren.

 
Ik bestel veel dingen via het internet met m'n creditcard en ik moet zeggen dat bevalt me goed.

Je loopt namelijk weinig risico's, als het onverhoopt mis gaat dan krijg je vroeg of laat toch je geld terug.

Ik heb het zelf ook een keer gehad met een pakket uit de US.

Ik ontving niks maar er werd wel bijna 300 Dollar van mijn creditcard afgeschreven. Het heeft ongeveer anderhalve maand geduurd voordat ik mijn geld terug kreeg, maar je krijgt het hoe dan ook altijd terug. De creditcardmaatschappijen verdienen namelijk grof geld aan de internetaankopen en dat wordt alleen maar meer, en ze nemen dit soort zaken graag voor lief, want negatieve reclame kan hun al gauw miljoenen kosten.

Wat ik trouwens indien mogelijk altijd wel doe is het versturen van de bestelling via een fax, op die manier komt de fraude gevoelige informatie (creditcardgegevens) minder snel in verkeerde handen.

En wat minstens zo belangrijk is is dat als je iets met UPC laat verzenden en het is boven de honderd dollar je altijd invoerrechten en BTW moet betalen als het van buiten de EEG komt, mijn ervaring is dat als je het met de gewone post laat verzenden het misschien wel wat langer onderweg is maar je hebt een aanzienlijk grotere kans dat je geen invoerrechten en BTW hoeft betalen. Dit is overigens mijn persoonlijke ervaring en zal waarschijnlijk nergens op te staven zijn, maar het is gemiddeld bij zo'n 65% van mijn bestellingen wel het geval.

Redcat

 
Mijn ervaring is dat als je in Nederland iets van iemand wil kopen (via internet) dat het beste is: even telefonisch kontakt en dan gewoon vooruitbetalen. Spaart rembourskosten, en je hebt een betalingsbewijs (bankafschrift) PLUS de gegevens van de verkoper.

Nadeel is dat sommige overboekingen lang duren. Vooral met de SNS bank heb ik slechte ervaringen. (> 1week!)

Bestel je in het buitenland en weet je niet precies hoe en wat, email dan even. Vraag wat de prijs wordt die je aan de deur moet betalen (dus inclusief p&p). Staat er dan een postbode aan de deur met een pakje wat veel duurder is, weiger het dan, de verzender moet dan voor de kosten opdraaien en zal het volgende keer wel uit zijn hoofd laten iemand verkeerd te informeren. (doe dit alleen als er duidelijk sprake van misleiding is)

 
Originally posted by zeeteefje Sinds 1-2-2001 is de regeling voor inyternationale rembours gewijzigd: niet de verzender, maar de ontvanger betaalt!.
Dat is wat PTT ons doet geloven. Ook voor de verzender zijn de kosten gestegen. PTT liegt door te zeggen dat de rembourskosten niet meer door de verzender betaald hoeven worden. De HFl. 53,- is geen verschuiving van de kosten maar een extra heffing voor rekening van de ontvanger. Voor een rembourszending binnen de EU moet je nu al snel rekenen op HFl. 100,- verzendkosten.

 
Originally posted by zeeteefje Helemaal mee eens, en nu die handelaren nog overhalen om de cards (?!) te accepteren.




Probleem is dat Duitsland, waar nogal wat van onze hobby spullen vandaan komen, op Creditcardgebied niet bepaald voorop loopt. Handelaren daar willen of rembours of vooruitbetaling per bank. Afgezien van de risico's zijn beide betalingswijzen behoorlijk kostenverhogend.

Zouden ze daar toch eens wat meer aan moeten doen.

 
niet helemaal waar ovidius,,,,

dat met een extra heffing voor alle rembours dat buiten nederland komt in andere valuta ,klopt ..

alleen niet de PTT is daar verantoordelijk voor ,maar de postbank.

deze regelt de geldstroom naar het buitenland voor de PTT.

naar mijn mening een supersterk veroudert systeem wat veel geld en tijd kost.

voorbeeld: je laat iets uit duistland komen .

incl remboursement dfl 1000.00 (rembours is dan in brd al betaald)

extra kosten van rembours voor ontvanger 53 piek.

kosten voor wisselkoers vergoeding 2% (om het maar makkelijk uit te drukken .

maakt zo'n pakje maar zo even 73 piek duurder ,daar kan je leuk voor naar de chinees!!

Inbrekers de postbank !!

klein tipje als je bijv, in duitsland besteld en dicht aan de grens woont,,,

shiet de grens over ga daar naar een bank en maak het geld naar de leverancier over,dat geld staat dan mits smorgens overgemaakt ,smiddags op de tekening van de leverancier.

(daar kan nederlandse bank een puntje aanzuigen)]

en dat alles voor 5 DM overschrijvengs kosten..

wil je iets graag snel hebben,dan is een ritje naar bv de duitse grens ,mits niet te ver, al gauw lucratief te noemen

:)

oh ja en Ben bem,

zeer veel duitse leveranciers willen juist niet onder rembours versturen ,omdat ze de verwerkings tijd te slecht en langzaam vinden.. (Nur vorkasse...!!!)

[Edited by xgabox on 15-03-2001 at 16:00]

 
Hmmm... Ik verzond in december een pakje naar het VK onder rembours voor HFl 87,- verzendkosten. Dezelfde zending, eveneens onder rembours en naar dezelfde bestemming in het VK kostte begin maart opeens HFl 124,- en de ontvanger kreeg nog eens een toeslag van 17,- UKP voor rembours kosten. De postdienstenten hebben afspraken gemaakt en graaien aan twee kanten. PTT NL liegt als men beweert dat er alleen sprake is van een verschuiving. Heeft men mij op het postkantoor trouwens al toegegeven.

 
nogmaals ,,de PTT is niet de oorzaak ,maar de postbank ,het verwerkingskantoor van de bankzaken.

dat staat los van elkaar.

sterker nog de postbestellers (bodes) spreken er zelf hun afschu over uit ,temeer ze de ontvangers iedere keer moeten inlichten middels een stenciltje,de eerst komende tijd.

al de oponthoud zitten hun ook niet op te wachten.

nee ,een linke fout dat de postbank dit onvoldoende bekend gemaakt heeft,en zeer plotseling deze "onkostenvergoeding"in het leven heeft geroepen.

wat naar mijn mening nog niet toegestane actie is ,(europees)

ik neem aan dat de consumentenbond reeds zijn kont aan het roeren is .

het zal zeker nog een staartje hebben ,omdat de buitenlandse leveranciers nu een forse omzetdaling zullen halen met deze regels..

dit is geen EEN worden met europa maar je financieel distanciëren ervan

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan