5400Z zelf gepatched !

R

redneck eyeball

Niet dus ...

Maar aangezien er hier mensen zijn die beweren dat die van hun gepatched is wil ik graag van hen horen :

- Heb je het zelf gedaan ?

- Zo ja, HOE ?

- Wie heeft het dan wel gedaan ?

- Wat heb je er voor moeten betalen ?

Nu ben ik eens benieuwd, want zeggen dat de 5400Z gepatched is kan iedereen, maar vertel eens hoe. Er wordt hier ook verteld dat de JTAG niet nodig is etc ... maar nergens wordt bij vermeld hoe het dan wel hoort.

Ik geloof er niet veel meer van, bewijzen op tafel.

CU

Red

 
Eerst even één ding, het roddelcircuit in de satelliet wereld is groter dan de privé,party,panorama etc. etc. bijelkaar.

Helemaal als iets gaat veranderen, dan schrikt iedereen en wordt er paniekerig gedaan, heerlijk aangewakkerd door de commerciële handel.

Resultaat, iedereen wil het dan graag hebben, en hoepla de prijzen schieten omhoog, en de handelaars maar lachen!...:sad:

Hetzelfde is er nu met de 5400Z aan de hand, ga eerst eens na WAAR! al deze verhalen vandaan komen over wel of niet patchen,

deze komen tot nu toe alleen nogmaar uit de commerciële! hoek, zolang ze ons maar kunnen laten geloven dat het patchen door een hobbyist niet of nauwelijks te doen is (de mensen lekker dom houden dus) is dit prima voor de handel.

Let maar eens op hoe! de informatie gegeven wordt, wat leuke (niets! zeggende) plaatjes erbij, stukkie text en hup we hebben weer roddelvoer...

Maar OK, wat is er danwel mogelijk met de 5400Z.

De J-tag interface zit wel degelijk op de processor, maar verder niet op een makkelijk bereikbare connector oid. (bij de 5400 althans) als dit bij de 5400Z ook zo is betekent dit dat je moet gaan solderen voordat je deze kunt gebruiken, niet echt een 'hobby oplossing' dus.

PS: Alle J-tag interface hype filetjes die je nu op het net vindt hebben NIETS! met de Humax te doen, en zijn voor één of andere Pioneer ontvanger. (=roddelcircuit voer)

Andere mogelijkheid is een al reeds bestaande optie op de oude 5400 modellen, het zgn. 'ROM bootboard' dit ding is niks anders dan een stukje hardware wat je op de interne connector van de Humax drukt, en de Humax boot vervolgens vanaf dit board.

Wat je dus kunt doen, is een 5400Z booten met een oude loader, en hup vervolgens de juiste soft erin blazen via de normale RS232, en je hebt weer een normale 5400...:):)

Beide liggen niet echt in de 'hobby' zweer, al is de laatste de minst moeilijke, om evt zelf te maken.

Op dit moment lijkt het me dat we gewoon even moeten afwachten, en niet als een kip zonder kop achter de commercie roddels aanlopen.

Zal vanmiddag zelf ook even een 5400Z ophalen en eens kijken hoe het van binnen nou allemaal zit...:):)

Gr FranX

 
Interessant Franx! als het echt zo is wat jij beweerd dan worden we een beetje in de maling genomen door de commercie.

Maar aan de andere kant zijn de roddels misschien wel in het leven geroepen om niet de hobbyïsten maar de providers geweldig te misleiden!

Misschien betrekken we het geheel ietsje teveel naar onszelf toe en is de commercie geen tegenstander van de hobbyïsten maar juist een goede vriend en vatten "wij" het verkeerd op.

Als je een leverancier belt krijg je namelijk gewoon te horen dat de z-versie gewoon patchbaar is maar dat ze dat gewoon niet naar buiten mogen brengen.

En het dan de taak aan de hobbyïsten om uit te zoeken hoe dat moet.

Logies aan de ene kant, een hobby zou geen hobby zijn als je alles uitgekauwd op je bord krijgt :)

Ben benieuwd of de z-versie hardwarematig erg veel afwijkt van de normale 5400.

Oja, een handelaar zou geen handelaar zijn als deze niet op de roddels zou inspringen met hogere prijzen, tenslotte moeten ook deze mensen hun brood verdienen en als de kopers dan zo dom zijn om te happen wie zijn schuld is het dan van de hoge prijzen?

Hoe hoger de vraag des te hoger de prijs!

 
Precies !

Daarom dus ook deze thread. Ik wil wel eens weten wat er nou precies juist is van al die roddel.

Ik heb zelf met Humax UK gebeld een week of drie geleden. Toen werd me verteld dat :

1) De loader veranderd was zodat je hem niet meer kon patchen

2) Dat het niet echt 'zo' moeilijk zou zijn om het te kraken

Nu is er hier en daar een bluffer op de boards die komt vertellen dat je geen JTAG nodig hebt en dat hij het voor elkaar heeft, maar verder geen uitleg. In mijn ogen is dit gewoon gelul. Als het kan, dan hoor ik ook graag hoe ... want dat stukje info wordt toevallig altijd verzwegen ...

CU

Red

 
@red

Die bluffer is een medewerker van een satelliet zaak uit het zuiden des lands (waar C+ een bezoekje heeft gebracht) die waren ooit Humax importeur, en hebben dus zo'n ROMboard gewoon liggen, bestaande spulletjes dus niets bijzonders aan....

Gr FranX

 
Maar wij hebben geen "Rom board", is er dan toch een manier om in de 5400Z een andere loader te proggen zodat hij weer als vanouds gepatched kan worden?

Grenszuuker

 
kijk eens in het forum van onze vrienden van Satnerds. Een hevige discussie ten spijt, maar ik geloof echt wel dat die z gepatched kan worden, alleen proberen de heren uitvinders daar wel eerst nog wat geld aan te verdienen (hetgeen best redelijk is, vind ik)

 
Helaas heb ik geen nieuw model om mee te stoeien en heb er ook het geld niet voor er 1 bij te kopen maar ik moet telkens denken aan wat Gizmo in een andere posting heeft uitgelegt over het herladen van een loader in een Humax waar de loader in verloren is gegaan. Dit gaat met een 2e Humax waar wel een goede loader in zit.

Kan iemand werkzaam in een satzaak dit uitproberen of dat werkt dit is de url van die posting http://64.23.80.82/forum/index.php?topic=3427&pagenumber=2

 
@FranX

Dat van die Pioneer is geen geintje. De versie BCT-1430 is aan te passen. Helaas hebben wij hier een BCT-1330 (een van de eerste uit Polen) en daar kan vooralsnog niks mee.

Het programma Pionero V2.0 kan zowel via serial/parallel als JTAG (mooi stukje soft!) en dan zijn er nog 2 "service" progjes van Pioneer in DOS die ook kunnen flashen.

Maar even terug naar Humax: op de Poolse site vind ik zojuist een dump van de firmware of zoiets. Probeer het ff te downen, alleen lukt dat daar soms niet of nauwelijks.

Dat iemand die de "ombouwtruc" bedacht heeft voor zijn moeite wat geld terug wil zien heb ik niet zo'n problemen mee, hopelijk blijft Humax deze ontvanger verkopen, als er massaal gepatcht wordt dan mogen ze die straks weer niet aan de man brengen.

Weet je wat leuk zou zijn? Als Nokia hun produktielijntje voor de 9500 en 9600 weer eens eventjes lieten lopen ;) Dat blijft toch leuk.. (alleen geen spanje momenteel :sad: )

 
Yep.. heb em (goed he?) , is een flashdump via "parallele programmer" van de 5400Z volgens het briefje erbij.

In polen zijn ze ook aan het zoeken blijkbaar ;)

 
Euh eerst wat over die flashdumps, als je goed kijkt zul je zien dat de bytes 'geswapt' zijn, dit gebeurt alleen als je de flash uitleest met bijv. een Galep programmer oid, het prog bij de galep zet um dan weer om naar normale BIN.

Dat de dumps via een Jtag zijn uitgelezen betwijfel ik ten dan ook ten zeerste!!

Nog even een fabeltje van de 5400Z uit de weg helpen, zoals iedereen weet zit er extra RAM in de 5400z, er gaan al wild west verhalen van crypto keys van wel 171bytes....:)

Ook dit is regelrechte onzin!, als iemand zich wat dieper in de 5400Z het verdiept, dan had die gezien dat tegenwoordig de loader/application en eeprom(taal/plaatjes) in één flash zit ipv dat ze verdeeld zijn over de twee flashproms.

Nu is het zo dat voordat!! de Humax de nieuwe software wegschrijft in het flash, deze eerst geheel foutloos! in RAM moet staan (bijv. sat update) daarvoor was de huidige RAM gewoon te klein (probeer ZIC 10307 maar eens in een normale 5400 te laden)

Hiervoor is dus dat extra stukje RAM.....

Ik zit met smart op m'n 5400Z te wachten zodat ik deze eens aan een echt nader onderzoek kan onderwerpen...:):)

Gr FranX

 
Ik kan nu 100% bevestigen dat het patchen van de 5400Z ABSOLUUT WEL mogelijk is. Ik heb vandaag van een firma uit het noorden van het land een 5400Z (staat op de doos, en op het voorfront en op de sticker vermeld) ontvangen voor een vriend van me. Er staat nu de loader H2.08 op, en ik kan nu zelf de patch erop zetten. Natuurlijk werkt de D9 stekker gewoon op de achterzijde, en kun je dus ook eenvoudig je settinglijsten erop zetten.

Voor iedereen die het niet vertrouwde, ik hoop dat jullie mij inmiddels een beetje kennen: het kan dus WEL, geloof me maar.

Verder heeft de zaakvoerder mij gezegd dat de oplossing met die interface (met schakelaartje) waarvoor de humax niet open geschroefd hoeft te worden, een slechte variant is. Het blaast namelijk een stukje protectiesoftware op in een chip, waardoor de loader er weer opgezet kan worden. Maar het is niet meer terug te draaien, d.w.z. als de ontvanger stuk gaat en hij moet terug naar Humax, dan kun je de originele software niet meer terug zetten. Een JTAG gebruiken is dus veel safer, en hij kan altijd terug naar de officiële versie.

 
@marciemarc,

Dus voor alle duidelijkheid, JIJ hebt die loader H2.08 er zelf opgezet ?

Kan je eens precies uitleggen HOE je dat gedaan hebt ?

Thanks,

Red

 
Ik citeer mijzelf: "Ik heb vandaag van een firma uit het noorden van het land een 5400Z (staat op de doos, en op het voorfront en op de sticker vermeld) ontvangen voor een vriend van me."

Ik heb de loader H2.08 er dus niet zelf op gezet, maar gewoon een apparaat met loader H2.08 erop, kant en klaar gekocht van een satdealer uit een klein plaatsje in het noorden van het land. Maar het werkt perfect dus, ik heb net zelf de 3.2 patch erop gezet.

 
Maar dat was toch wel bekend dat je een gepatchte hier en daar kun kopen. Maar waar het hier om gaat is de vraag of je het ding nu zelf kunt parchen of niet.

En dan bedoel ik net zo als ook Redneck de loader.

 
Heb het zelf gisteren even gezien. Er wordt een stukje hardware, foto is te zien op satnerds, op de interne connector aangesloten. Met win4oak wordt een stukje software met daarin de 2.08 loader rechtstreeks dus in de micro geblazen en binnen 15 sec is de Z geen Z meer. Het enigste verschil wat er is, is dat je met Formula 3 niet meer fatsoenlijk een lijstje kan laden, met humbox wel!

Vanwege de hogere inkoopsprijs en een bedrag wat voor dat inprogrammeren moet worden betaald, zal de totale verkoopsprijs hoger liggen dan normaal. Hoorde dat de prijs bij importeur komende week nog hoger zal worden.

 
Ik ben benieuw hoelang Humax de 5400z blijft uitleveren met board revisie 4.0 met de JP255/JP250 erop. Wanneer deze IC voorgoed van de layout is verdwenen begint het allemaal weer van voor af aan...

 
Ik heb van betrouwbare bron vernomen dat de 5400Z nu ook uit de productie wordt genomen. Viacess heeft ook al een rechtzaak lopen, dus de 5300 zal dan wel de volgende zijn. Rest ons nog de 5100 waar zonder ci cam niet veel mee kan.

 
@ Gizmo, de JP250 is de connector waarop je met een Jtag dus een andere loader kunt proggen. Het is dus geen IC.

Maar ik weet nu al zeker dat de volgende zending vanuit Korea inderdaad zonder die JP250 connector zal worden uitgeleverd. Dat betekent dat er opnieuw een run komt op 5400Z MET connectors (en zullen de prijzen opnieuw stijgen), maar er is ook al een oplossing voor dit probleem. Gewoon via de seriële ingang, dus zonder openschroeven. Het wordt alleen een mogelijkheid die niet publiek door de maker zal worden aangeboden, en dus kost het je dan een paar centen. Maar ik denk dat het dan ook best redelijk is, dat daar iemand iets aan kan verdienen. Knowledge is power, the power to make you rich...

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan