Zboard

  • Topic starter redneck eyeball
  • Startdatum
R

redneck eyeball

Heeft al iemand iets van ervaring met het Zboard zoals dat te zien is op de site van Viewer ?

Ziet er naar uit dat je met dit printje de Humax 5400Z zelf kan patchen, de files zien er echt uit, maar nog nergens een beschrijving tegen gekomen ...

CU

Red

 
Hahaha dit is leuk, dit is praktisch hetzelfde idee als wat ik had, alleen wist ik niet dat de 27w256 een 3,3v type is, ga dit zeker proberen...:)

Helaas, klopt niet alles in de zipfile, maar is een mooie leidraad om zeker iets mee te beginnen.

De BIN files zijn volgens mij pure!! fake, een 65536 bytes file past nou eenmaal niet in een 27w256.

Daarbij komt dat als je goed kijkt je de werking kunt ontcijferen, wat ze hier doen, zijn de 16bits v/d Humax verdelen over twee doodnormale 8-bits eproms...(lekker goedkoop)

Wat je dus even moet doen is de H2.08 loader (+/-38KB) verdelen in twee files voor de 8bit eproms...:)

(10 regeltjes Basic zijn voldoende...:laugh:

Ergens las ik een mooi indiaan verhaal over hyperterminal???....

wat dat met een Humax te doen heeft is me een raadsel...

Wederom, kijk even op het schema (wat ook niet helemaal klopt) de pushbutton zit op de chipselect v/d Humax, bij een laagsignaal (knop in) start de Humax van de externe! loader/bootrom, op dat moment start je de upload (wordt eerst in RAM geschreven) en laat de knop los, als de file netjes binnen is wordt deze naar de flash geschreven (soft wel! laden met een H2.08 loader erin)

Niet alles klopt in de file, maar iemand die een beetje creatief is kan er wel iets werkends van maken...:)

Gr FranX

 
Hoi Franx,

Er stond ook een andere beschrijving en wel deze.

Klopt deze beschrijving ook niet dan?

Because there are different Flashes used in the 5400z, you have to use also different Eproms with the RomBoard.

The names of the epromfiles represents the actually used Flashes in your "Z".

You have to program the correct file with - lets say - the Galep in splitmode.

That means that the programmer automatically splits the file in odd and even segments and programms two Eproms.

The first one belongs in the right position, the second one in the left.

The next steps are very simple:

disconnect your "Z" from the mains with rear switch.

plugin the romboard as shown in the picture

connect the "Z" via a RS232 Nullmodemcabel with your PC

open WDN40OAK and open the file +CAM_Z.HDF

click on download -> waiting for connection

Press the button on the romboard to activate it and switch on the mains with the rear switch.

Now the "Z" begins booting with th H208 Loader and also begins downloading from the PC.

At this point you must release the buttton on the romboard....

After the complete downloading and programming, you have to press the Standby-button. After that,

you have to disconnect the - no, it is not anymore a "Z" - from the mains and remove the romboard. Thats all...

The +CAM_Z.HDF ist a specially build HDF, which contains a complete flashimage including

settings, loaders, application, screens and the new deviceID 0016:0600.

In other words the "Z" is a normal 5400 without any difference to the last build ones...

If you can not get the 3V3 Epromchips, ist is a good idea to try normal 27C256/512 ones.

Most of them should also work perfectly...

 
Iedere feedback welkom over Z-Board.

Als we zo dichtbij zijn om het voorlopig flashable te maken van de 5400-Z moet het laatste stukje ook lukken ..... ?

c-ya !

Viewer.

 
@hobbyman

Die engelse beschrijving is praktisch gelijk aan wat ik beschreef, al was het gene wat ik beschreef puur gebaseerd op de bestudering van het schema, nu ik deze beschrijving zo zie begin ik steeds meer te denken dat we dicht bij een oplossing zijn.

Aangezien ik geen Galep programmer heb (te duur speelgoed voor een hobbyist) maak ik wel twee .BIN filetjes welke met elke goedkope epromprogrogger in een eprom te zetten zijn.

bijv:

OPEN "loader.bin" FOR BINARY AS #1

OPEN "prom1.bin" FOR BINARY AS #2

OPEN "prom2.bin" FOR BINARY AS #3

leescounter = 1

schrijfcounter = 1

filegroote = LOF(1): rest = LOF(1)

DO UNTIL EOF(1)

A$ = SPACE$(1)

B$ = SPACE$(1)

GET #1, leescounter, A$

GET #1, leescounter + 1, B$

PUT #2, schrijfcounter, A$

PUT #3, schrijfcounter, B$

schrijfcounter = schrijfcounter + 1

leescounter = leescounter + 2

LOOP

CLOSE #1

CLOSE #2

CLOSE #3

Beetje 'dirty' maar werkt wel...:) je hebt nu twee BIN files van zo'n 19Kb (past prima in een 27w256)

Volgens mij verkoopt 'Ome Willem' zelfs goedkope epromprogrammers die een doodnormale 27c256 aankan...:)

Gr FranX

 
Jawel we komen dichter bij de oplossing.

Maar ik laat die prommetjes wel bij een maat proggen die heeft wel een galep progger.

Nu nog iemand die de printjes etst, en dan komt het wel goed.

Maare als ik dus die file goed lees, heb je dus 3 verschillende versie van de Humax Z.

Er zitten 3 bin files bij dat beruchte bestand waar we het over hebben, die worden in gesplits promA promB per bin.

Dus 6 bin files in totaal.

Dus als ik niet ierdere keer die prom eraf wil halen krijg ik 3x die interface.

Of zit ik er nu zelf langs te l*len.

\\Samen komen we er wel\\

\\Greetings HobbyMan\\

 
Als je toch 3 setjes eeprom gaat gebruiken, kun je net zo goed alle 6 proms op je print verwerken.

Dan maak je met een keuzeschakelaartje de keuze welke prom je gaat gebruiken, en je bewandelt de weg zoals boven beschreven.

Je moet dan wel ff opletten dat je de juiste mode selecteert, maar dat geldt ook als je de proms om gaat steken.

 
Hoi,

Zit wel wat in om alles proms op een print te verwerken, maare de printjes worden nu gemaakt en zoveel zal het wel niet gebruikt worden.

Is meer om een ander mee te helpen die een Hummie Z heeft.

Dan maar 3 printjes als je er wel 3 nodig hebt want daar heb ik nog geen duidelijk antwoord op gekregen.

En het schema bestaat al bespaart je alleen een hoop werk.

Maare het is anders maar bar stil omtrend de interface.

Eerst iedereen in rep en roer en nu hoor je er niks tot weinig meer van.

Is er niemand anders mee bezig?

Want samen komen verder als alleen TOCH.

Bye HobbyMan

 
Misschien kan Lordisam hier wat meer uitleg geven, hij is de auteur van de handleiding.

CU

Red

 
je kunt ook gewoon wat meer geheugen nemen en dan switchen tussen de banken !

 
Kan ook.

Dan soldeer je de versies lettelijk OP elkaar.

Alleen het chipselect pootje vis je ertussenuit.

Die prop je dan op een switch en....

Ik bedoel maar..

 
alles aardig en wel, maar kan iemand van het board ook dubbelzijdige printen maken. Heb het nu met een draden kermis gemaakt, echter kan geen juiste conector vinden

greetz flup

 
Een jaar of zes geleden wel, toen die Z Humaxen uitkwamen, of ze nu nog te krijgen zijn durf ik te betwijfelen, misschien hier of daar nog bij een hobbyist?

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan