Werking Satslope (Proliner)

S

Simon

Hallo,

Ik ben van plan om een Satslope ( Johansson Proliner) aan te schaffen omdat ik toch wat probleempjes heb met de ontvanst van diverse kanalen op de Astra met mijn Echostar 2500 + Channel Master 120cm. Toen ik op vakantie in Nederland was had ik mijn ontvanger meegenomen en in Nederland een klein schotelje aangeschaft, 60cm, en het viel mij daar op dat de problemen een stuk minder waren. Mijn vraag is nu: Moet je z'n satslope voor elke satellite/ transponder steeds weer opnieuw instellen of past hij zich automatisch aan?

Groeten, Simon.

 
Moest je mij hebben? :)

Een satslope is een passief filtertje wat de lagere frequenties wat afzwakt zodat hogere beter doorkomen.

Die dingen zijn bedoeld voor ontvangers die "over hun nek" gaan op de astra.

Wat zijn precies je problemen?

Heb je een te sterk signaal op alle satelieten dan moet je geen satslope maar een regelbare verzwakker proberen. Je kunt om te testen er eens een rol kabel tussen hangen dat verzwakt ook lekker. Werkt het dan beter dan moet er een verzwakker tussen.

Een ander iets kan je polarisatie van de LNB zijn. Heb je al eens geprobeerd die iets te verdraaien?

Sommige receivers geven behalve signaalsterkte ook de signaalqualiteit aan, en die gaat dan omhoog.

 
Het probleem is dat de Nederlandse zenders, maar met name RTL 4/5, wegvallen of last van blok vorming hebben. En verder het zappen, als ik een beetje rap doorzap raakt de ontvanger van slag! Maar heel vaak valt het beeld dus weg "No or bad signal" krijg ik dan te zien. Als ik dan vervolgens kijk hoe de ontvangst is dan is dat dik in orde. Doorgaans heb ik op 12515 (Ned 1,2 enz) een signal level van 85% en de quality ligt op 95%. En op 12344 (RTL4/5) een signal level van 82% en de quality ligt op 95%. Of kan het zo zijn dat de Seca modul (103) de schuldige is in kombinatie met de Echostar 2500?

Groeten, Simon.

 
Satslope: je moet toch wat vaker met je familie optrekken hoor. :biggrin:

Dan wist je dat de proliner een neef van je is en niet passief is.

Bij dat apparaat met de dure naam is de slope verstelbaar, en de gain (versterking) ook.

Dus die is niet zo passief als een gewone satslope.. (hehe)

Het probleem is wel een beetje dat het een kostbaar ding is dat waarschijnlijk ook wel een beetje overkill is.

Iemand die regelmatig installaties maakt heeft er vast heel veel baat bij want die kan met een meter en zo'n proliner aardig wat te weten komen over de kwaliteiten van de installatie.

Maar voor een keer instellen en daarna laten staan zoals bij simon waarschijnlijk nodig zou zijn, isie iets té.

MAARRR

Het probleem dat simon beschrijft hoort volgens mij niet bij de oplossing satslope kopen.

De problemen waar een slope wel uitkomst biedt, is juist als rtl4&5 goed zijn, maar bij de hogere freq's de ontvanger over z'n nek gaat.

De satellieten zenden die hogere frequenties namelijk minder hard uit, omdat de zenders daar al aardig tegen hun limieten lopen.

Als je een spectrum analyzer plaatje bekijkt, dan zie je ook dat dat zo is.

De satslope vlakt dat spectrum dan een beetje uit, met als gevolg dat de lagere frequenties wat zwakker binnenkomen.

De verzwakking kan dan met een versterker weer opgevangen worden.

Die proliner heeft dus die twee dingen in 1 apparaatje, en nog instelbaar ook.

Simon beschrijft zijn probleem precies andersom, dus voor ik zo'n kostbaar ding zou kopen, zou ik ook wat onderzoek doen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan