computer techneuten

sat4me2

Active member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
56
Ik weet dat onder de board gebruikers diverse computer techneuten zijn, een van jullie wet vast een oplossing voor mijn probleem. Kort geleden heb ik namelijk een nieuwe laptop aangeschaft. Nu wil ik mijn VP20 aansluiten en wat denk je, geen com-poort. Alles zit er op behalve een com-poort. Als oplossing hiervoor een PCMCI module met twee com-poorten gekocht om dit op te lossen. Nu krijg ik het niet voor elkaar om deze zo te configureren dat deze com 1/2 worden. Standaard is dit com 3/4. Wie weet hier raad op, het gaat overigens om een toshiba laptop met windows ME er op. De reden dat ik hem op com 1/2 wil hebben is dat ik software gebruik dit uitsluitend werkt met deze poorten.

Groeten, Sat4me2.

 
Waarschijnlijk staan deze adressen vast op je pcmci kaart omdat bij de meeste laptops wel 1 compoort aanwezig is (com 1) en dat het ingebouwde modem meestal gebruik maakt van com 2.

Wat je nog zou kunnen proberen is, om in de bios com 1 en 2 te disablen zodat deze niet meer gereserveerd worden voor andere devices. Maar ik ben bang dat je adressen vast staan op je pcmci kaartje.

Suc6

B.W.

 
Ik heb eens compoorten op een gewone pc erbij moeten zetten en had toe ook als probleem dat dit com 3 en 4 waren.Iemand heeft toen compoort 1 en 2 in de bios ge-disabled en daarna in het configuratiescherm ALLE compoorten verwijderd.Computer opniuew opgestart en de nieuwe waren Com 1 en 2.Toen de poorten in de bios weer ge-abled.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,want zelf zou ik niet weten hoe dit zou moeten.

Succes,

Appie

 
Ter aanvulling...

Je zou nog kunnen proberen indien com 3 en 4 in je Control Panel - System - Device Settings - Ports - gewoon zichtbaar zijn als compoorten, om de adressen handmatig aan te passen, bv.

com 3 = 3e8 - IRQ =4 veranderen naar com 1 = 3f8 - IRQ =4

com 4 = 2e8 - IRQ =3 veranderen naar com 2 = 2f8 - IRQ =3

Als dit niet lukt, dan geef ik het op.

Suc 6

B.W.

 
No way, com 1 en 2 komen niet voor in de bios. Dus deze vlieger gaat niet op. Maar als ik met hyper-terminal een verbinding aan maak direct naar com1 of 2 dan krijg ik de melding "Kan COM1 niet openen. Controleer uw poortinstellingen" Is er niet een stukje software die de verbinding re-rout o.i.d.

Groeten, Sat4me2.

 
@sat4me2,

Ik weet niet of het probleem nog speelt maar heb jij toevallig een Xircom PCMCIA-kaart ?

 
Het merk van de kaart is ARGOSY en dan de twee poorts versie. Ik heb de vraag inmiddels ook aan de technische support voor gelegd. Het instellen van de adressen werkt ook niet omdat je geen parameters kunt wijzigen bij de com-poorten van de pcmcia, dit kan alleen bij de adapter instelling onder control-panel> system> device manager> multi-function adapters.

Is er niet een software tool die de datastroom afvangt en kan omleiden naar de juiste poort. Ik denk hierbij aan een commando uit de dos tijd (goeie oude tijd ;) assign, waarmee het mogelijk was de routing van een drive te wijzigen. Of deze mode LPT1:=com1: waarmee gegevens voor de printer worden omgeleid naar de serieele-poort.

Groeten, Sat4me2.

 
Het mode commando kun je ook voor de compoorten gebruiken ja, of het werkt is een tweede, wie weet.

Ik vraag me ook af of je het subst commando voor devices kunt gebruiken.

 
als het lukt is het te proberen, maar ik heb de ervaring opgedaan, dat het proggen met een laptop alleen maar sores geeft. De spanningg die de compoort levert is meestal te laag om een goede data transfer te leveren. maar zoals gezegt, dat is mijn ervaring op mijn laptep.

 
Subst werkt niet voor devices. Mode ook niet, die kan geen COM-poorten routen.

Alles wat in de BIOS werkt zal ook niet veel doen, want die PCMCIA-instellingen zijn niet via de BIOS te benaderen. Het enige dat dan effect zou kunnen hebben is de interne poorten op Com 3/4 zetten, maar als die er niet inzitten schiet dat ook niet op.

Of DOS-tools hierbij werken betwijfel ik ook. Vaak worden door PCMCIA-kaarten de modems of serieele poorten 'geemuleerd', en werken ze alleen onder windows.

Zit er geen infrarood aansluiting op je laptop? Dan zou je een losse infrarood-ontvanger met een gender-changer op je programmer kunnen zetten. Of misschien een USB-serieele poort? Een andere optie zou een modem-sharing utility kunnen zijn, die rerouten ook serieele poorten.

 
@Pauk ik heb ook nooit de hoop gehad dat een van deze dos commando's zou werken, ik bedoelde iets soort gelijks wat er misschien is voor windows. En zoals jij nu aangeeft een modem-sharing utility. Jij begrijpt het zeker al wie o wie weet dit te vinden?

Een usb/serieel is wel leuk maar werkt niet onder dos en dit is toch ook wel praktisch. Er is van ARGOSY een 1 poorts versie die wel als com 1 t/m 5 of 6 is te configureren. Helaas dus de verkeerde gekocht. Misschien is het een kwestie van een draadbrugje meer of minder aanbrengen c.q. verwijderen in mijn model. Ik zal eens kijken of ik het aan durf hem open te maken.

Groeten, Sat4me2.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan