TV volume

sat4me2

Active member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
56
Ik erger me steeds meer aan de wisselende audio volumes bij de verschillende zenders of als er reclame komt dat het volume in eens omhoog schiet. Nu wil ik er iets tussen zetten wat voor een constant volume zorgt. Er bestaan schakelingen als een limiter die hiervoor geschikt zijn. Alleen waar vindt je zoiets? volgens mij heeft er ooit iets in de elektuur gestaan. Is er iemand die hiervoor een schema heeft? of weet in welk nummer van elektuur dit heeft gestaan? Mijn oren zijn je dankbaar ;)

Groeten, Sat4me2.

 
Ik begrijp precies wat je bedoeld, de vele reklames en het daarbij omhoog geschroefde geluidsniveau doet mij al vrijwel niet meer naar commerciele zenders kijken.

Ik dacht verleden jaar in Satellite/FSW gelezen te hebben dat er op een beurs een apparaatje voor was ontwikkeld, maar dat zou dan reageren op zo'n zelfde toon als voor vps gebruikt wordt.

Hopelijk kan iemand je helpen, het is inderdaad bijzonder irritant en het helpt geen moer want het eerst wat je doet is reageren van "wat staat dat ding hard" en het zachter zetten, dan ben je geirriteerd dus het tweede wat je doet is naar de wc of koffie of wat lekkers, met als gevolg... niet kijken naar de reklame, dus ze hebben er niks aan.

 
Ik heb meer interesse voor een apparaatje welke bij reclame het geluid totaal uitzet, liefst compleet met beeld.

Ik heb in de Elektuur voor zover ik weet niets hierover gelezen.

Als je weet in welke periode dit geweest moet zijn kan ik het misschien vinden.

Ik gooi de Elektuurs nooit weg.

Groeten,

Dirk

 
GA naar hun site eens en geef je info eens in de database!

Met een beetje geluk vindt je dit zeer snel !

 
Tsja, je kunt een soort limiter maken met een niet al te snelle tijdconstante (bijv 2 seconden). Dan moet je em zo afstellen dat het "normale" geluid net tegen de grens aan zit. Het nare hiervan is weer dat er ook veel verschillen zijn tussen de stations onderling. Zoiets kun je moeilijk ondervangen. Of het zou moeten zijn dat Uli H. een optie maakt zodat je per kanaal een relatief verschil t.o.v. een ijkwaarde van het geluid kunt vastleggen.

Sommige dure TV's kunnen dit, maar dan alleen op de aardse zenders.

Een oplossing zou zijn een limiter met een hele trage constante (om de verschillen per kanaal te elimineren) en daarachter een snellere om binnen dat kanaal grote verschillen de kop in te drukken.

Het grote nadeel van limiters is dat ze je geluid vervormen, en bovendien krijg je bij trage tijdsconstantes "inschakelverschijnselen" wat een schrikeffect geeft bij zappen.

Verder ga je een tijdje te weinig horen als je van een luide naar een stillere zender zapt. Ik denk dat de enige manier om iets te maken wat echt leuk werkt iets is wat op digitaal nivo werkt en dan kun je er een programma op loslaten (een soort fuzzy-logic). Alleen mag het dan niet vertragen, dus dat moet razend snel.

En dolby surround kun je met een limiter ertussen wel vergeten.

Wat jij eigenlijk wilt is dat de zenders een signaaltje meezenden als er reklame is zodat je beeld+geluid even kunt dempen, en ik denk niet dat ze dat een goed idee vinden ;) ;)

 
In de elektuur van november 1993 staat de schakeling. Deze schakeling is precies ontworpen voor het beoogde doel. Ikdenk dat ik de schakeling maar eens ga bouwen en proberen of het werkt. De schakeling is ongeveer een halve euro-kaart groot voor een mono kanaal en moet dus twee keer worden opgebouwd en dan nog een voeding van 15 symmetrische voeding. Er wordt gebruik gemaakt van een ic type NE572 wat speciaal is ontworpen voor automatische volume-regeling. Er is wel redelijk wat in te stellen met 6 potentiometers. Wanneer het goed werkt kom ik hier zeker op terug.

Groeten, Sat4me2.

 
Succes met de bouw, ik ben reuze benieuwd!

 
Bestelling geplaatst voor twee printen, helaas zijn deze niet meer leverbaar :sad: . Gaan we over op het ouderwetse handwerk om de print maar zelf te maken. Wat ik altijd heb gedaan is met speciale folie met die blauwe hokjes over de layout leggen en dan met afwrijfsymbolen het ontwerp overnemen. Het levert een prima resultaat op, maar wat een werk. Ik weet dat het ook anders kan, met een folie waarop gekopieerd kan worden en dan met een stijkbout op een print overbrengen o.i.d. Wie heeft hier gedetaileerde info over?

Groeten, Sat4me2.

 
@Sat4me, wat ik meestal doe is de layout scannen en daarna uitprinten op transparant papier.

Je hebt daar speciaal papier voor wat aan de inktkant een beetje ruwig is voor de dekking en tegen het uitlopen van de inkt.

Daarna mag de electronica zaak daar een mooi printje van maken.

(we zijn liever lui dan moe zoals je merkt) :)

Let wel even op de juiste afmetingen, dat wil nog wel eens afwijken met sommige programma's.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan