scsi<-->nokia mm

P

petertje

Ik ben dan eindelijk zover. adaptec scsi kaartje, kabeltje, nokia heb ik al wat langer.

scsi kaart geinstalleerd, drivers van win98se cd gehaald. scsi kaart werkt goed.

scsi kaart op factory default instellingen gezet. kabeltje aan nokia. tot zover geen problemen.

Echter, mijn nokia wordt door de scsi niet herkend.

waaraan kan dit liggen ?

-moet ik in de nokia (DVB2000 v2.06) setrtings aanpassen?

-moet ik de scsi kaart op een bepaalde manier instellen ? (scsi uw)

-moet de nokia aanstaan, en dan de pc aan (neem aan van wel) ?

als er iemand is met handige tips & tricks, hou me aanbevolen.

groeten

Peter.

 
Peter,

ik heb de zelfde configuratie die jij hebt.

Welk Operating system gebruik je ?

Je moet wel de ASPI drivers installeren op je PC want anders zal de Nokia nooit herkend worden.

Als je die geinstalleerd hebt en je hebt windows 2000 dan kan je, "Scan for new hardware" selecteren in device manager terwijl je nokia aan zit en dan zal hij die herkenen en adden. Je hoeft niet echt een driver te installeren voor de Nokia...maar hij zal wel herkend worden.

Hope this helps.

Groetjes,

Stefaan

 
@ Zipper, thanks heeft helaas niet geholpen.

@ Stefaand, win98se als operating system. ik ben nu gelukkig een stap verder, bij het opstarten van de pc scant de scsi kaart de id's 0 tm 7. bij id 4 wordt de nokia herkend.

het vervelende is alleen dat ik in windows de nokia nergens terug kan vinden. dat zal dus wel het probleem zijn. de scsikaart wordt trouwens door windows wel gewoon herkend en geconfigureerd.

Ik zal eens proberen te scannen op nieuwe hardware, misschien dat dat helpt. dat is het enige wat ik eigenlijk nog niet gedaan heb. zou wel stom zijn als dat alles is.

Wat is trouwens een ASPI driver. hier heb ik nog nooit van gehoord. ben wel op de homepage van adaptec geweest, maar wordt hier niet veel wijzer van.

ga er vanavond wel weer eens mee verder spelen.

Peter.

 
Als hij door windows niet ergens geplaatst/herkend wordt lijkt me dat niet zo'n probleem.

Loggen doe je toch met masterlog en settings er in zetten met dvbedit etc.

Zolang die programma'tjes wat je nodig hebt maar de 9500 zien, dan is het toch verder geen probleem dat windows zelf hem niet ziet, of wel?

Of zien je programma'tjes hem ook niet?

 
Da's nou net het hele probleem. de melding die je krijgt is dat er geen mm met DVB2000 gevonden wordt.

Het enige wat ik dan kan verzinnen, omdat de kaart de nokia wel vind, en win'98 de scsi kaart ook herkent, windows ergens de nokia in een register moet zetten en dit tot nu toe niet doet.

Peter.

 
Zit je waarschijnlijk met hetzelfde probleem als ik zat, uitsluitend Vgrabber herkende de Nokia en kon er iets mee, andere utilities herkenden hem ofwel niet, ofwel ze bleven tijdens gebruik hangen.

Dit was het geval met 2 verschillende scsi controllers die ik beiden op 2 verschillende pc's geprobeerd heb... snif...

Als zelfs VGrabber bij jou niet werkt, tja dan weet ik het ook niet meer.

 
Bedankt allemaal. Krijg er nog geen geluid uit tot nu toe. Heb er alleen een barstende pijn aan mijn harsens aan overgehouden.

Genoeg voor vandaag dus. Morgen verder, werken ZAL het. Anders krijgt mijn mm vlieglessen. scsi kaart ook.

Nooit veel met scsi op gehad. zipdrives, jazzdrives, hdd's, altijd tramelant met installeren. low level geformatteer, debug dit, debug dat. Welke stoethaspel heeft dit ooit verzonnen.

beetje negatief, maar ben het overduidelijk ZAT.

Ga mijn tenen op gelijke hoogte met mijn neus brengen.

Peter.

 
Hoi Petertje

Wat voor Adaptec heb je?

Standaard staat de nokia ingesteld op box ID:3, jij zegt dat hij

die van jou op ID:4 ziet.

Ga eens naar menu - 8 - 4 - 6 en kijk eens waar deze op staat.

Hij hoort te staan onder Apparaatbeheer - Schijfstations.

 
Yooo Petertje.... niet voor het een of ander, maar mocht je besluiten je MM en je scsikaart vlieglessen te gaan geven, dan waarschuw me terstonds opdat ik tijdig aanwezig zal kunnen zijn om dezelfde apparatuur landingslessen te geven.... in mijn armen wel te verstaan.:biggrin:

 
Ik heb zelf net mijn 9500 aan m'n scsi kaart gehangen (GEEN Adaptec) en nu werkt bijna alles. (behalve vgrabber)

Firmware uploaden, ip loggen, allemaal zonder (noemenswaardige) problemen, alleen settings inlezen, das een probleem. Het lukt slechts 1 op de 4 keer, en ik heb al verchillende programma's geprobeerd.

Enkel na het uit en aan zetten van de MM krijg ik op de computer de melding dat er een 'read commando' niet is geslaagd.

vervolgens krijg ik een stuk van de settingslist te zien.

iemand tips?

 
Wimpie,

heb je al eens de scan for hardware changes geprobeerd in Vgrabber ? Op hoeveel staat je Scsi id van je MM ?

Stefaan

 
@StefaanD

Vgrabber wil niet eens opstarten...

anders soft wel.

MM staat momenteel op 3, maar heeft al op 4, 5 en 6 gestaan.

Allemaal met hetzelfde resultaat:(

Ik kan wel leven zonder vGrabber, alleen die settingslijsten inlezen, dat zou moeten werken:(

 
Als de software niet eens wil opstarten, ja, dan zou ik die eens de-installeren en een nieuwe versie downloaden en herinstalleren hoor. Want dat ik nog nooit gehoord...er noet iets anders zijn ....

Stefaan

 
Check eens wat dingen:

Bij opstarten krijgt je kaart (PCI) een IRQ toegewezen.

Als je eenmal in windows zit, kun je in het config menu bij systeem de IRQ's opvragen door op het monitortje boven te klikken.

Je kunt daarna kijken naar de eigenschappen en of er conflicten zijn.

Bij PCI slots kan een volgorde wijzigen soms helpen. Sommige rom-bios heeft auto-irq maar dat kun je veranderen.

Verder zit er een programma bij dat als je ASPI hebt geinstalleerd dan zie je in elk geval als SCSI kaart #0 je eigen drives. Dat is niet de kaart zelf. Als kaart #1 zie je wat er aan de bus hangt.

Dan de kaart zelf. Daar kun je waarschijnlijk ook e.e.a. aan instellen. Gebruik je em enkel voor de 9500, dan moet de externe aansluiting "enabled" zijn en ook "terminated"

Termination dat ken je wel als je met scsi apparaten hebt gewerkt.

En dan zou het moeten werken.

Adaptec heeft een ASPIchk.exe programma waar je de drivers mee kunt checken.

De Nokia 9500 heeft de mogelijkheid zich als Harddisk of als CD-rom te gedragen, verder zitten er nog wat instellingen.

Bij mij werkte het met een ISA kaartje meteen.

Ik gok bij problemen op een conflict met een andere kaart of zo.

 
Het probleem met het opvragen van de settinglijst via scsi is opgelost dankzij een Duits Board...

Het blijkt een typisch DVB probleem te zijn bij verschillende gebruikers. Het vastlopen bij het settings INlezen doet zich enkel voor als de Tuner op dat moment 'gelockt' is op een kanaal. Is de tuner dat niet dan is er geen enkel probleem.:)

Misschien hadden andere gebruikers hier ook wat aan...

Groeten,

Wimpie.

 
hele weekend weer aan het "pielen" geweest, maar resultaat = negatief.

hou ermee op.

101duizend vastlopers en een illusie armer.

Peter.

 
@ Petertje,Hier heb jij natuurlijk niet zo veel aan maar ik wilde het toch even kwijt. Ik 2 weken terug ook een scsi kaart besteld een adaptec 2904 ik was daar nog helemaal niet in thuis. Vanavond geinstalleerd. Nokia aan gezet daarna de pc en tot mijn grote verbazing werkt het in 1 keer ik heb verder niks in hoeven te stellen hij pakt meteen box id 3 en werkt perfect.

Alleen Vrgrabber nog maar geprobeert (lekker snel).

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan