nokia 6150 blue light

sat4me2

Active member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
56
Ik heb led's gekocht voor in mijn gsm, schema zit er bij maar wat er niet bij staat is wat de anode en katode is van de smd led's. Ze zitten in een strookje pvc met aan een zijde gaatjes. Deze pvc strook zal normaal in de pick en place machine gaan en zal dit gaatje voor het transport zorgen maar ook zal vast staan wat zich aan deze zijde bevindt anode of katode wie weet dit? Deze led's zijn overigens wel super klein en zal een vaste hand vragen de borrel maar nemen als de klus geklaard is :)

Groeten, Sat4me2.

 
Meet het ledje als een diode met een multimeter en vergelijk de waarde met het ledje op de print van je telefoon.

Dan weet je hoe je hem erin moet solderen.

Succes Remco

 
ik "kijk" altijd even met een multimeter, als hij gaat gloeien weet je iets. ik vraag mij altijd af: zijn mijn vingers zo groot of die dingen zo klein. proost

 
Ja inderdaad de multimeter er op gehad en de katode zit bij het gaatje. Ging makelijker dan ik had verwacht om twee meetpennen op zo'n miniscuul dingetje te drukken. Nu het solderen nog. Heeft iemand hiervoor nog een nutige tip?

Sterrekijker erbij misschien ;)

Groeten Sat4me2.

 
Een loep gaat goed maar als je geen loep hebt....

Pak het uiteinde van de zoeker van een camera , daar zit een redelijke lens in zodat je goed kunt zien wat je doet.

 
koper draadje om de punt van de bout wikkelen en daar mee solderen schijnt ook handig te zijn maar ik heb dit (gelukig) nog niet geprobeert

 
@vlovlo

Met dat koperdraad gaat inderdaad goed. Ik heb dit gedaan en dan de twee uiteinde getwist en vervolgens de uiteinde als en vork op de afstand van een smd component. Om de onderdelen er weer op te solderen een 1/4 drupeltje seconde lijm erop en dan de led er inleggen en dan solderen maar. De seconde lijm bijt wel in je ogen bij het solderen, maar je moet er wat voor over hebben. Ik heb eens gehoord dat iemand het voor zijn contactlenzen-vloeistof heeft aangezien en .......

Groeten Sat4me2.

 
Er staat op de diverse sites van leveranciers die die dingen verkopen een complete handleiding en tips hoe je e.e.a. voor elkaar kan krijgen. Inclusief een hele reeks foto's.

groeten

Skybobo

 
Hallo allemaal,

Mij hebben ze altijd verteld dat het met LED's en Diodes (SMD of niet) altijd de kathode is die gemarkeerd is.

Dus:

bij een LED de afgevlakte kant (en/of korte pootje)

bij een Diode de kant met streepje

bij SMD componenten de kant met de gaatjes in het PVC

etc.

groeten Arnold.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan