virus

R

realist

Hoi allemaal,

Helaas voor mij heb ik weinig kennis van het bestrijden van virussen. Geruststellend is dus dat de kans dat ik ze bewust ga verzenden nihil is.

Nu beweert een vriend van mij het volgende:

Wanneer je een bericht uit je "Postvak IN" van een onbekende afzender alleen maar selecteert, dan kan je het bericht al lezen. Onder het openen van het bericht verstaat hij dan "het dubbelklikken" op het onderwerp en dat zal hij dus nooit doen van een bericht met onbekende afzender;laat staan het openen van een attachment.

Onder deze voorwaarden zou hij dan gevrijwaard zijn van virussen.

Moet ik hem hierin gelijk geven ?

BVD

 
Ik ben er altijd van uitgegaan dat je een attachment moet openen (uitvoeren) om besmet te raken... een E-mail lezen Dubbelklikken op de mail) is volgens mij onschadelijk...

Ik weet alleen niet hoe dat zit met e-mail in html formaat, als ze daar al virussen inzetten kunnen ben je zo of zo gen***t :)

BigBit

 
Open gewoon nooit attachments wanneer deze ongevraagd aan je worden toegezonden. Ik heb er inmiddels een vaste gewoonte van gemaakt en knikker ze direct weg. Scheelt een hoop troubles.

En... mijn virusscanner werkt prima

groeten

Skybobo

 
Met de moderne virussen is het niet eens nodig om een attchment te openen om het virus te activeren.

Het binnenhalen van je mail met outlook of outlookexpress is al voldoende om je pc te besmetten mits je virusscanner niet tijdig ingrijpt.

Ik begrijp overigens nog steeds niet dat er mensen zijn die windows gerelateerde mailprogramma's gebruiken, maar dit even terzijde.

Eudora is een prima althernatief mail pogramma en in combinatie met een goede en bekende virusscanner ben je voor 95% veilig voor virussen.

Wél 2x in de week even kijken of er een verse virus defenitie beschikbaar is natuurlijk!

Zelfs als je surft naar een besmette server op het internet loop je al het risico dat je pc een virus oploopt!

En welk virusscan programma je het lekkerste vind lopen en waarbij je je redelijk safe voelt is dan een kwestie van expirimenteren en luisteren naar de ervaringen van andere gebruikers.

Ikzelf gebruik McAfee voor de zakelijke markt, maar anderen adviseren je misschien een ander anti-virus programma.

Je kan ook 2 anti-virus programma's combineren voor meer zekerheid maar dan nog is het even expirimenteren omdat virusscanners elkaar kunnen tegen werken.

 
Volledig mee eens DRZ. Als een mail geopend wordt met programma's als Outlook Express wordt vaak het attachment automatisch mee geopend.

Kijk bijv. maar eens als er een jpg wordt meegestuurd, je krijgt dan het plaatje al meteen onder het emailtje te zien.

Men kan dat wel apart uitschakelen.

Een goede virusscanner is derhalve ten allen tijde noodzakelijk.

Bij MacAfee (die ik overigens niet adviseer) moet men er aan denken de opties goed in te stellen.

Bij een standaard installatie scant deze de email NIET en voor een echte goede werking moeten wat heuristics ook geactiveerd worden en je moet apart aangeven dat hij automatisch updates moet halen, dat allemaal is niet echt fijn voor de gewone thuisgebruiker, daarnaast is de kwaliteit van McAfee in de afgelopen jaren redelijk afgenomen.

Momentele toppers zijn AVG, Norton en F-Secure.

Mijn advies is ook, test wat het beste bij je systeem past maar wat ook uitstekend als virusscanner werkt en neem iets wat automatisch elke dag (indien mogelijk en anders zo vaak mogelijk) automatisch een update ophalen en installeren kan.

 
Volgende tip werd me gegeven om te voorkomen dat een virus zich automatisch zal verspreiden naar al je email-adressen:

> Maak, in je adressenboek, een nieuwe contactpersoon aan met de naam:

> !0000 en zet daar geen emailadres bij.

> Deze fictieve contactpersoon zal nu helemaal bovenaan in je

> adressenboek staan.

> Als nu een virus probeert zichzelf te verspreiden via jouw

> adressenboek, dan zal je computer de foutmelding geven:

> "Dit bericht kan niet verstuurd worden, omdat een of meer

> contactpersonen geen geldig email-adres heeft. Controleer uw

> adressenboek en zorg ervoor dat alle contactpersonen een geldig

> email-adres hebben."

> Je klikt dan op 'OK'.

>

> Het virus wordt dan niet verzonden en je adressenboek is nog in orde.

> Het virus zal opgeslagen worden in je postvak uit (of 'drafts' als je

> hotmail gebruikt).

> Ga daar naar toe en verwijder het; ga dan naar je 'prullenbak' en

> verwijder het daar ook.

>

>

> Je hebt nu wel voorkomen dat het virus zichzelf verspreidt via je

> adressenboek, maar je moet nu nog wel zorgen dat je zelf het virus

> kwijtraakt!!

>

 
het klopt allemaal, die rot virusen.

bij microsoft is een update te halen die de virusen in outlook niet meer automatich opend. dit werkt hier goed. overigens samen met een goede virusscanner (norton) die weekelijks up to date wordt gehouden. menig malen per dag een virus in mijn mail (autlook) boxen en nog steeds gaat het goed. de scanner dedecteerd ze steeds weer!! en windows opend ze niet automatisch. zonder goede virusscanner ben je nergens meer!!

een must dus............

greetings opeltje

 
@Figaro: deze truc werkt niet, nieuwe virussen zijn slim genoeg om willekeurig email te kiezen uit het adresboek, kans dat ie tegengehouden wordt is 1:aantal adressen

@rest

door een bug in een hele hoop versies van outlook express kan de attachment zichzelf openen en uitvoeren. Dit zou in de nieuwere versies (vanaf 6 geloof ik) verholpen moeten zijn.

"mooi" voorbeeld van zo autoexec virus is badtrans 2. Als je een besmet berichtje krijgt dan zie je even, heel kort, een venster en dan heeft ie zichzelf al in het systeem genesteld.

ik heb de laatste tijd aardig wat mensen gesproken die hiermee in aanraking gekomen zijn. Dus het is een aardig snel verspreidend virus.

groet,

C4

ps.

badtrans installeerd een trojan, deze heet kdll.dll. Bij norton is een free tooltje te downloaden welke het systeem weer schoonmaakt.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan