slechte ontvangst

S

smada

Hallo,

ik bezit een humax 5400Z, en kijk astra en hotbird met een 90 cm

triax schotel, afstand coax-kabel = ongeveer 30 meter.

Mijn probleem is het volgende: de signaalsterkte is op vrijwel alle zenders van Astra en Hotbird tussen de 65 en 95 %,

maar de signaalkwaliteit is vaak beneden alle peil: tussen de 60 en de 25 %, soms nog lager of zelfs nul %, en in dit specifieke geval zelfs met een sterkte van 95 %.

Gevolg: veel kanalen weigeren dienst wegens slechte ontvangst.

Ik probeerde reeds lnb's van mijn broer, alsook zijn disecq-schakelaar, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Ik begrijp er niets meer van. Wie heeft dit ook al meegemaakt,

of kent een oplossing?

Alvast bedankt voor jullie suggesties...

 
Misschien is het signaal iets te hard voor de ontvanger en dat ie daarom een beetje 'over zijn nek gaat'.

Probeer het signaal een beetje te dempen doormiddel van een satslope of een stukje aluminiumfolie voor de lnb.

Kijk even wat voor resultaat dat geeft.

Als het signaal nog slechter word dan zou het kunnen zijn dat je schotel de satelliet niet goed kan zien en dat er een boom in de verte staat ofzo.

Zit er geen rare kromming in je schotel, ik bedoel , zit er geen deuk in de spiegel of andere oneffenheidjes?

Heb je al eens een andere ontvanger geprobeerd, misschien dat het tunerblikje van je ontvanger niet goed meer is.

Coax in orde?

Coax goed in de plugjes gedraaid?

 
Bedankt voor de info,

ik had er nooit bij stil gestaan dat een decoder over zijn nek kan gaan van een te sterk signaal. Ik vergat trouwens nog te vermelden dat er een signaalversterkertje zit tussen de disecq en de decoder.

Ik had er zelf niet eens meer aan gedacht.

Ik heb dat ooit geplaatst om zeker te zijn van een goede signaalsterkte.

Dankzij jou raadgevingen heb ik eens geprobeerd zonder versterkertje en het probleem is opgelost: ik heb terug ontvangst op alle kanalen, met een behoorlijke signaalkwaliteit tussen de 60 en 85 %.

Is de signaalkwaliteit dan belangrijker dan de signaalsterkte?

de signaalsterkte is na mijn interventie gedaald tot zo'n 45 à 65 %, maar je hoort mij niet klagen want ik kan terug alle zenders bekijken.

Ik vraag me alleen nog af of mijn bovenvermelde percentages van sterkte en kwaliteit normaal zijn, of is vooral misschien de signaalsterkte toch nog wat aan de lage kant?

Bedankt voor alle goede raad...

 
De signaalsterkte is maar relatief en kan per ontvanger verschillen.

Wat meer van belang is de kwaliteit van het signaal omdat de ontvanger hiermee aan het werk moet.

Vanzelfsprekend is de kwaliteit van het signaal ook minder als de signaalsterkte minder doorkomt en met de waardes die jij opgeeft zul je bijna zeker probleemloos kunnen kijken, zelfs met slecht weer.

Mijn astra signalen zijn ook relatief 'zwak', zo'n 65 tot 80% op een echostar met 30 meter H125 kabel.

Daarintegen hebben deze signaalsterktes met slecht weer precies dezelfde waardes en kan ik aannemen dat de ontvangst 100% is ondanks dat de meter minder aangeeft.

Het is ook maar net hoeveel doorgangsversterking je LNB afgeeft......

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan