Een winterdip te lijf gaan

NvBgm

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
22 aug 2010
Berichten
773
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
68
Een winterdip te lijf gaan

Niet uit bed te branden, weinig energie, 's avonds veranderen in een televisiekijkende zak aardappelen? Wie één van deze symptonen bekend in de oren klinkt, heeft waarschijnlijk last van een winterdip. Oorzaak daarvan is in feite een tekort aan daglicht. De dagen zijn kort, het weer is meestal somber en dus ontstaat een tekort aan voldoende daglicht.

Net als dieren zijn mensen gevoelig voor de veranderingen in daglicht veroorzaakt door de seizoenswisselingen. Veel mensen merken dat ze meer eten en slapen tijdens de winter; ze hebben onverklaarbare stemmingswisselingen en kunnen zich moeilijk concentreren of kunnen hun bed niet uitkomen. Sommige mensen krijgen overmatig veel trek in 'troosteten' dat rijk is aan suiker en koolhydraten, zoals pasta en chocola. Zij komen daardoor ook vaak een paar kilo's aan in de winter. Als deze symptomen zich voordoen in de herfst en winter, worden ze de 'winterblues' genoemd. Winterblues, ook wel bekend als herfstmoeheid, voorjaarsmoeheid is een mildere variant van winterdepressie. Winterblues treedt op van september tot maart, gedurende de donkere dagen van het jaar. Maar liefst 60% van de mensen heeft last van een of meerdere winterblues symptomen, terwijl slechts 2% aan een echte winterdepressie lijdt.

Ook wordt beweerd dat licht en donker invloed hebben op serotonine, een neurotransmitter die onze stemming, ons hongergevoel en onze energieniveaus regelt, en op de productie van het hormoon melatonine. Een gebrek aan daglicht kan leiden tot een overmatige productie van melatonine, waardoor we ons slaperig kunnen gaan voelen. Hoewel het vrij ingewikkeld lijkt ligt een oplossing toch voor de hand. Zo is een vakantie in de winter naar een zonnig land een goede manier. Ook kan een speciale lamp worden aangeschaft die de ergste symptonen bestrijdt. Een alternatief is het houden van een winterslaap en in bed wachten tot de donkere dagen voorbij zijn.

De oplossing tegen een winterdip

http://www.winterdip.nl/

Winterblues-test

http://www.brightlight.philips.nl/a/4b.asp

Bron: Conrad Electronic

 
Tijdens de donkere dagen van het jaar?

Hmm, In Nederland goed beschouwd van september tot Juli? :)

(we zijn optimistisch vandaag ondanks het gebrek aan zonlicht en sneeuw)

Goeie tip NvBgm! maar het is algemeen bekend dat het vele eten in de winter te maken heeft met de vetvoorraad die ons lichaam nodig heeft om de "barre"winter door te komen?

In het voorjaar breekt het lichaam de vetvoorraad weer af zodat we weer slank de zomer in kunnen.

Bij de meeste mensen tenminste.

Voor wat betreft het lichttekort dat klopt volgens wetenschappelijke bronnen maar dat is mede te wijten doordat mensen in de winter minder lang buiten zijn omdat het weer meestal tegen zit. (kou enzo)

Als je in de winter net zo veel buiten loopt als in de zomer dan hoeft die 60% geen last te hebben van een winterdepressie.

 
Als ik het zo zie lijkt het me zo overgenomen uit een commercieel foldertje wat in de bus valt... Dit kan allemaal gebeuren mensen, en als je de oplossing wil, maak dan even een afspraak bij praktijk die en die...

Hmmz....:sad:

 
Nu! Betonnen paraplu's in de aanbieding tegen vallende meteoren!

Ook bestand tegen te laagvliegende vliegtuigen of oude afgedankte satellieten!

BEL NU, EN PROFITEER VAN ONZE AANBIEDING!

 
is zo`n lamp vergelijkbaar met een beeld scherm? dan heb ik hier geen last van!

 
@drz

Moet je er wel even een link bijzetten drz,

zou wel een uitkomst voor me zijn als ze niet te duur zijn...

door al die meteorieten kom ik amper nog voor de deur.

BigBit

 
heb vandaag mijn pc maar vlakbij het raam gezet.

krijg ik iets meer daglicht op mijn giegel.

 
Mzz..goede ideen!

Morgen ff mijn 25w lampen vervangen voor 60w(hehehe)

Gr ghost.

 
Ik zet de zonnebank van de buren bij mij in de kamer, mix een cocktail, zet de zonnebril op en blijf kijken naar Canal Canarias.

Zo ga ik de Winterdip tegen!

Grtz Mike

 
Ik heb net 3 kup zand gestort in mijn huiskamer nu nog de zonnebank wat breezers en de zonnebank, ben ik nu compleet !

Robbie

 
Alleen al van de gedachte word ik al moe , Ik steek er nog maar eentje op en pak een bietje en geef men kat maar wat lekkers en ga maar weer eens een film kijken (gratis)

Robbie

 
En ik weet nu eindelijk waarom ik 's-winters meer (en later) achter de PC zit ....

 
Ik heb de contrast en brightness knopjes al ingedrukt van mijn monitor tot maximale waardes en ik voel mij alweer een stuk beter!!

Als ik mijn lamellen opendraai is de hele straat is bijna verlicht!

 
Heb hier nog wel wat (gebruikte) assimilatielampen liggen. goed voor de plantjes, dus misschien ook goed tegen een winterdip???

1 lampje = 3000 lux op je schedel, dus net zoiets als een zonnige lentedag.

wel pittige energierekening.

Peter.

 
Ik ga wel met mijn pc en satelliet ontvanger tussen de wietplanten zitten van een illegale kwekerij.

Dan weet ik zeker dat ik genoeg licht krijg.

Het kassencomplex in de bollenstreek is ook een optie, alleen zit je daar van tijd tot tijd in een kunstmatige regenbui wat volgens mij niet goed is voor mijn pc.

 
In belgie steken wij 20 kaarsen meer aan , maar het helpt niet veel (geen electriciteit)

en van die flikkeringen (lees pilsjes) krijg ik hoofdpijn

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan