Waarschuwing: seriële poort stuk door TV

M

MediaMasterA

Hallo allemaal,

Ik heb een vervelende ervaring gehad met mijn MM9600, die volgens mij echter met iedere ontvanger zou kunnen gebeuren.

Wat is er gebeurd: Mijn ontvanger stond aangesloten op mijn TV en mijn stereoinstallatie. Ik heb toen mijn PC aangesloten op de seriële poort van de Mediamaster. Die wilde niet werken, en bleek later stuk te zijn. Ik ben toen gaan meten en kwam tot de conclusie dat er 110 volt wisselspanning stond tussen de massa van mijn Mediamaster en die van mij PC !! Dit was duidelijk de reden dat de poort stuk was gegaan, maar hoe kwam die spanning daar?

Ik ben gaan navragen bij mensen die vroeger veel aan TV's geprutst hadden, en het blijkt dat veel (vooral oudere) TV's halve voedingsspanning op de massa van de coax ingang hebben staan. Aangezien de massa van de TV verder zwevend is, en die van de Mediamaster ook, staat op die satellietontvanger dus ook halve voedingsspanning, en op de stereoinstallatie ook. Deze zijn immers allemaal aan elkaar verbonden, maar hebben allemaal een zwevende massa. De spanning die op de coaxkabel stond bleek achteraf niet eens van mijn eigen TV af te komen, maar van een ander toestel in het CAI netwerk.

Moraal van dit verhaal: Als je je satellietontvanger wilt aansluiten op een PC, ontkoppel dan alle aansluitingen van de ontvanger of van de PC, maak de verbinding, en sluit de boel weer aan. Of verzeker jezelf ervan dat er geen spanningsverschil is tussen de massa's van beide aan te sluiten apparaten. Wat helemaal veilig is, en waarvoor je niets hoeft te ontkoppelen, is het gebruik van een laptop. Die hebben namelijk altijd een zevende massa als ze op de voeding draaien, dat is verplicht, en als ze op de accu draaien is het natuurlijk ook goed. Moet je alleen wel een laptop hebben...

Hoe dan ook: kijk uit voor die spanningsverschillen, het is in een fractie van een seconde stuk.

groeten Arnold.

 
Je verhaal klopt slechts ten dele.

Het ZOU kunnen dat dit ergens voorkomt.

De kabel maatschappijen hebben meestal een galvanische scheiding tussen hun kabel en de tv zitten. (hoewel ik niet weet hoe dat zit als je ook internet met de kabel, maar dan heb je ook geen potentiaal verschil)

Mensen die een tv met een scart aansluiting hebben hoeven niet bang te zijn dat dit zich voordoet vanuit hun tv.

Die apparaten zijn namelijk ook verplicht een wat jij noemt zwevende massa te hebben.

Het is bovendien een heel goed idee om altijd je computer te aarden.

Ik verzeker je dat er meer compoorten opgeblazen worden doordat de computer niet geaard is dan door een andere oorzaak.

Het is namelijk zo dat de voeding van een computer je ook een wisselspanning van die orde laat meten met een mooie digitale multimeter, als die niet geaard is.

Waar het onder de streep om draait is dat je voor de veiligheid eerst zorgt dat je computer angesloten is op een geaard stopcontact.

In de meeste huiskamers is die niet aanwezig en zal er dus een voorziening voor gettoffen moeten worden.

(in nieuwbouw woningen is dat er wel).

Als je dat hebt gedaan zul je ook nog zien dat je hogere snelheden haalt met je modem (echt waar!).

Dan zorg je ervoor dat je ontvanger en de computer hetzelfde potentiaal hebben.

Dit kun je doen door een draadje te leggen van de LNB aansluiting naar de kast van de computer.

Dit mag een heeel dun draadje zijn, dat maakt niet veel uit.

Als je dan je computer met je ontvanger verbindt kan er nog weinig mis gaan.

Natuurlijk doe je dit terwijl alles nog uitstaat.

En ik ga er van uit dat je niet met al je appparatuur gaat lopen slepen als je iets wil proggen.

Als je dit alles doet is het eigenlijk nog onmogelijk dat er iets fout gaat.

Maar mensen die zomaar allerlei apparaten aanmekaar willen stekkeren zijn nu dus gewaarschuwd, enig beleid is wel geboden!

 
Helaas wil het inderdaad wel eens zo zijn dat er een vreemde spanning uit het cai net wil komen.

De tap's in de kast die op straat staan zitten nl. met de massa allemaal aan elkaar.

Ook is het zo dat dus die massa van de tap's in die kast aan aarde zouden moeten liggen dus het verjaal dat er 110 volt uit je cai net komt lijkt mij een beetje ongeloofwaardig hoog.

De oplossing is om inderdaad een galvanische scheider in de meterkast te plaatsen waar je cai net binnenkomt, wat er dan gebeurt met je internet aansluiting zou ik niet weten ;)

Verder is het ongelofelijk belangrijk alles te aarden vooral die computervoedingen ,die willen nog wel eens wat rotzooi naar buiten gooien, ik speek uit ervaring, het kostte mij een irdeto ci :sad:

verder is het zo dat alle apparaten die een schakelende voeding aan boord hebben wel eens wat spanningsverschil ten opzichte van de aarde willen hebben. Dit is een voor mensen ongevaarlijke spanning die best wel onaangenaam aan kan voelen, maar funest voor de gevoelige electronica kan zijn.

Wil je dus verschillende apparaten koppelen is het dus belangrijk dat de massa's aan elkaar hangen zodat er geen potentiaal verschil meer is.

 
Hoi,

Hier staat ongeveer 70V op de Cai, ook leuk voor een aardige Tik...

Maar een klein tipje, wat dit soort leed kan voorkomen, Zorg dat er altijd EERST een massa verbinding tussen de PC en ontvanger (of Season interface) is, voordat de rest van de verbindingen gemaakt zijn.

Dat ergens op een massa wat spanning staat is op zich niet zo erg, als het andere apparaat dan maar ook op het zelfde spannings nivo staat.

Vaak is het zo dat bij gekochte seriele-kabels het connector-huis niet aangesloten is op de massa/afscherming van de kabel.

Als dit wel zo zou zijn, dan wordt er via het huis eerst contact gemaakt alvorens de rest van de pennen contact maken.

De problemen zouden dan al een stuk minder zijn.

Het beste dus altijd even een draadje spannen tussen de massa`s van de verschillende (kostbare) apparatuur.

Aarden is niet altijd de oplossing, omdat tussen de verschillende aardpunten ook spannings verschillen kunnen voorkomen!!

Groetjes,

Erik.

 
Het is inderdaad zo dat er op de mantel van de coax van de kabel nog wel eens spanning wil staan. Het mag eigenlijk niet kunnen gebeuren want in het straatmeubilair (die grijze kastjes langs de weg) zou deze mantel aan aarde moeten liggen. Helaas is dit niet altijd het geval. Ook het verhaal van oudere types tv's klopt.

Schakelende voedingen zijn helaas ook vaak de bron van overleden electronica. helaas niet alleen de computer, maar ook je printer kan behoorlijk dwarsliggen. ik heb maandag een hp-930 aangesloten. op de bodemplaat stond tov. aarde 70vac, ongeveer 2 mA. te weinig om aan te overleiden, genoeg om een com port volledig op te blazen. de enige oplossing lijkt mij inderdaad het draadje tussen het chassis van de pc, en de ontvanger.

Natuurlijk er wel voor zorgen dat zoveel mogelijk apparaten geaard zijn, je pc zeker !

Ook zijn er apparaatjes in de handel die je tussen een serieele verbinding kan zetten om dit probleem op te lossen. een soort van galvanische scheiding. helaas zijn deze "kastjes" nogal aan de prijzige kant, rond de 100 euro. een handje transistors en optocouplers is het enige wat ik er ooit in heb kunnen ontdekken, en of het werkt ?

Peter.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan