nokia dood

R

rvs

ik heb een nokia die niets meer doet als ik de stekker er in steek hoor ik wel een voeding tikken maar het displey blijft leeg ik wilde er andere software in zetten maar hij doet niets meer alleen een tik als ik de stekker in het stopkontakt doe wat is er stuk bij het laden van soft ware via de bdm krijg ik elke keer de melding bdm fault power ik had ietsover een transistor gelezen dat die stuk kon zijn is dat door te meten

 
Je hoort wel een voeding tikken, wat bedoel je daarmee?

Hoor je een enkele tik als je de box van spanning voorziet, of hoor je hem met enige regelmaat tikken?

Als dat laatste het geval is, dan ziet de voeding dat er iets niet goed gaat en stoptie ermee uit zelf bescherming (de voeding tript).

Hoogst warschijnlijk is er dan iets niet goed met de antennekabel.

Het devies is dan ook: kijk es watie doet als je de box aanzet terwijl alleen de voedings kabel eraan zit.

Btw: heb je in verband met je BDM wel de jumper eruit gehaald?

Anders die ook ff verwijderen en opnieuw proberen te starten.

Kijk daarbij wel uit.

Als je het blik raakt dat naast die jumper zit, dan kun je sluitinng maken in de 12 volt voeding en blaas je die transistor waar je al over gehoord hebt op.

Redelijke kans dus dat dat al gebeurd is.

Je kunt dat zelf wel controleren als je een beetje overweg kunt met een multimeter.

Namelijk zet die multimeter op Vdc, en houd de zwarte pen op het metaal aan de achterkant van je nokia, want das altijd de min.

Houd nu de rode pin op een van de twee jumper- pinnetjes en kijk of je 12 volt hebt.

Zo niet kijk dan op de andere pin.

Ben je niet erg trefzeker dan moet je het niet doen, want dan blaas je dus weer die transistor op.

Je moet dus werken met de nokia open en met de spanning erop, en loopt daarbij het gevaar een aardige opdonder te krijgen.

De koperen koel lichamen namelijk kunnen 220 vlot erop hebben staan.

Wees dus voorzichtig als je gaat zoeken.

Als je meer wil weten over de betreffende transistor, laat het dan ff weten, ik kan je wel in de goede richting leiden denk ik.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan