Loader H2.08

satelliet

Active member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
228
Waarderingsscore
0
Punten
0
Volgens Duitse en nu ook Franse bronnen zou het plaatsen van de Loader H2.08 op een Humax 5400Z als illegaal aanzien worden. Nochtans merk ik dat vele internet sites van satshops dit open en bloot in hun publi's adverteren. Klopt dit verhaal?

 
Vreemd verhaal, het apparaat is toch jouw eigendom?

De loader is een origineel stukje Humax software waarmee je de firmware van je ontvanger kunt updaten. Niets illegaals aan toch?

Al maak je er, bij wijze van spreken, een vissenkom van, dat moet je toch zelf weten. Alleen moet je niet meer voor garantie aankloppen bij de fabrikant.

 
Een typisch voorbeeld van een uitspraak zonder de context te vermelden. Binnen de garantiebepalingen is het plaatsen van deze loader illegaal; wettelijk is er van het plaatsen van 2.08 volgens mij niets te beginnen aangezien dit stukje software onbeperkt verspreid wordt door de auteur.

 
Nochtans staat er op de stickertjes, geplakt over de JP250 connector eilandjes, van de laatste twee series (fabricage februari 2002) dat het bij wet verboden is andere soft in het toestel te blazen. Vandaag hoorde ik van een andere Duitser dat Humax zelf reeds dreigt met claims indien de loader gewijzigd wordt??? Héél raar.

 
hehehe

dus humax werkt zichzelf nu naar de ondergang :)

raar he.

 
Hoezo illegaal. Humx publiceert zelf deze tekst:

It is advised that only the formal software released from Humax should be used in all Humax product range.

Voor mij is adviseren nog steeds vrijblijvend!

 
De exacte tekst op deze stickertjes is:

WARNING

WARRANTY VOID WHEN SEAL IS BROKEN.

ALTERATION OF SOFTWARE PROHIBITED BY LAW.

 
Vertaald wordt dat laatste zinnetje :

AANPASSING VAN DE SOFTWARE BIJ WET VERBODEN

Kijk, ik België heeft deze stikker geen rechtsgeldigheid. Ik kan niet worden verondersteld de Engelse taal machtig te zijn. Bovendien moet aan de buitenzijde van de doos een waarschuwing hangen want ik kan de ontvanger gekocht hebben precies om hem te patchen en ik kan de sticker niet zien zonder het toestel open te maken.

Tot zover het sticker gedeelte. Het plaatsen door een handelaar van de gepatchte software zou wel eens tegen de wet kunnen zijn. Vergeet niet dat de gepatchte software een schending is van het copyright. Als dit door een partikulier gebeurd is daar weinig tegen te doen, die doet met z'n ontvanger wat hij wil, maar een handelaar die verdient er iets aan en daar zit hem precies het verschil, hij verkoopt dus op dat ogenblik illegale software.

Enfin, ben geen jurist, maar zal er toch niet ver af zijn denk ik.

CU

Red

 
Dat mij me wel benieuwd in welke woorden humax de dealers heeft geautoriseerd voor de verspreiding van hun producten (dus ook de software).

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan