Disecqc 1.2 en Echostar 5000

D

Derek

Ik heb sinds kort de nieuwe Echostar 5000 geïnstalleerd.

Om de schotel te laten draaien heb ik van het merk Humax een positioner interface Cruiser 5000 gekocht die reageert op Disecq 1.2 commando's.

Alles werkt prima en tot nu toe correct behalve dat ik een aantal zenders (transponders) niet meer kan ontvangen. Ze zitten wel in de database van de Echostar, want als ik de disecq interface verwijder kan ik de zenders wel ontvangen.

Het signaal van de schotel is meer dan voldoende. Maar als ik de interface er tussenplaats valt het signaal op deze transponders dus weg.

Het zijn de transponders 12.246 v tot en met 12.480 v.

Hieronder of boven is de ontvangst perfect.

De tuner is ingesteld op Disecq 1.2 en op Unversal LNBF.

Kan iemand me vertellen wat hiervan de oorzaak is en hoe het moet opgelost worden?

 
Er staat op zeer korte termijn (enkele dagen) een nieuwe software versie geplant via OTA waarmee het probleem opgelost moet zijn.

 
Versie 300 is inmiddels via OTA beschikbaar voor de 5000, voor de 7000 is hij te downloaden bij Echostar.

 
Paperclip,

Bedankt voor de tip. Ik ga het straks uitproberen.

Trouwens, ik had een mail naar Echostar.nl gestuurd met melding van het probleem maar ik heb geen antwoord gekregen.

 
Ik heb de nieuwe software 3.00 geïnstalleerd maar het probleem is spijtig genoeg nog niet opgelost. Op de transponders 12.304 t.e.m. 12.441 krijg ik geen signaal op de Echostar 5000 als de discecq 1.2 interface er tussen staat.

Heeft men bij Echostar deze fout niet opgemerkt of ligt de oorzaak ergens anders?

 
Heb je na de installatie van de nieuwe soft wel een factory reset gemaakt ?

 
Jazeker,

ik heb alle instelling ge-erased en dan opnieuw heel de installatieprocedure terug doorlopen.

Ik heb nogmaals een mailtje gestuurd naar Echostar.nl met de hoop van hun een oplossing te krijgen, tenminste als het probleem bij de Echostar ligt.

Heeft iemand nog ervaringen met het gebruik van zo'n discecq 1.2 interface als de Humax?

 
Je kunt de diseq omvormer ook op de If out aansluiten.

Dan zit hij niet meer tussen het antennesignaal en de ontvander. de uitgang lust de LNB en de diseqcodes door naar de humax...

 
Bedankt Zo Maar voor de tip.

Ik ga het morgen meteen uittesten.

 
Jammer, maar het werkt niet.

Volgens mij heeft die IF out enkel een signaal als het toestel op standby staat.

 
Als jouw ontvanger alleen een signaal doorlaat als die uitstaat dan werkt het niet.

Heb jij hem wel goed om aangesloten? De if out moet nu met lnb (antenne) ingang van de cruiser verbonden worden. De uitgang van de cruiser die normaal naar de ontvanger gaat blijft ongebruikt.

Mijn ontvanger geeft wel een signaal door, zodat ik via de uitgang de diseq omvormer laat werken zonder dat de ingang gedempt wordt. Het probleem die jij beschrijft zit hem in de geringe afscherming die de coaxkabel in jouw humax cruiser heeft. Er treed een demping op die maximaal is in het hoge frequentiegebied. Er zijn hobbyisten geweest die de V-box, Aston satseeker en de Humax cruiser open hebben gehaald en de afscherming (aarde) van de in en uitgang hebben verbeterd.

Misschien moet je het daar eens zoeken. Als je bv een condensator op de uitgang en massa soldeert, verplaats je de maximale dempingspiek, evenzo inkorten van de coax tussen de cruiser en de ontvanger of een betere coaxkabel kunnen ook wel eens helpen.

Succes verder, hopende hiemee iets geholpen te hebben.

 
Laatst bewerkt:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan