Black Tigers Hyundaii HSS-1000 test.

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.773
Waarderingsscore
998
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Hoihoihoi.;)

Ja, ik kon het niet laten hier ook eens mijn bevindingen te plaatsen nu ik ook weer eens een andere ontvanger in handen gehad heb.

Toevallig had ik nu de bovengenoemde ontvanger in handen en wil hier even heel kort wat resultaten van mijn bevindingen neerzetten en vergelijkend warenonderzoek.:rolleyes:

Allereerst is de Hyundaii een mooie ontvanger, metallic uitziend, echter het ronde glaasje waar het zendernummer in komt te staan laat ietwat denken aan een bepaald minderwaardig 27mhz "bakkie" van vroeger en dat had mooier gekund.

Hij is voorzien van een interne Irdeto cam en is voorzien van 2 CI slots.

De ontvanger werd ingeregeld op een 88cm Triax met dual-feed lnb en 2-diseqc.

Ik kreeg vrij eenvoudig met een niet al te geweldig metertje een kwaliteit van 98% op Astra en 93% op hotbird dus een perfect beeldje.

Antenne instellingen:

Nadeel vond ik zelf dat in het menu de Astra satelliet op iets van 2.8 graden of zoiets stond aangegeven en dat je dus net als bij de Hotbird, handmatig die graden op resp. 19,2 en 13 graden moest ingeven, dat had er al standaard in kunnen zitten.

Wel een voordeel is dat je naast een aantal bestaande satellieten nogal een behoorlijk aantal "custom" satellieten kunt ingeven. Dit zal er ook mee te maken hebben dat er een positioner ingebouwd zit (deze heb ik niet geprobeerd).

Menu:

Verder steken de menu's vrij eenvoudig in elkaar, alleen ontbreekt (en dat irriteert toch wel) een gemakkelijk manier om per pakket te sorteren.

Je kunt wel een favorietenlijst samenstellen, door allemaal handmatig in de lijst zendertjes te sorteren, maar om die nog op volgorde te krijgen zou je daarna weer de favorietenlijst moeten gaan editten, anyway, heel omslachtig en niet echt prettig dus.

Een ander nadeel is dat je steeds helemaal uit het menu moet om de nieuwe instellingen op te slaan.

Satellieten inscannen:

Werkt eenvoudig, prettig en redelijk snel, in elk geval vele malen sneller dan een originele seca doos of een Nokia met originele software.

Kanalen en switching etc:

Kanalen kun je switchen ongeveer zoals bij de nokia, dus in de zaplijst kun je door naar rechts of links op de a/b te drukken per pagina verder bladeren of door naar beneden en naar onderen per stuk te bladeren.

Nadeel is dat de zenderlijst heel lang is (afhankelijk van het aantal satellieten wat je laat inscannen) en de favorietenlijst wil alleen maar zeggen dat de favorieten dus als eersten in de zenderlijst komen te staan.

Het is mij persoonlijk niet bekend of er al settingseditors zijn voor deze ontvanger, er zit in elk geval wel een rs232 aansluiting op.

Het switchen van kanalen met de ontvanger gaat erg goed en een stukje sneller als bij de Humax 5400 doch langzamer dan bijv. de Nokia 9500.

Dit geprobeerd met diverse gecodeerde zenders op een fun 5in1, voor gebruik van deze, overigens illegale, kaarten moet hij wel gepatched zijn maar dat is vrij gemakkelijk.

Handleiding en a/b:

Handleiding wordt niet in het Nederlands bijgeleverd, maar wel in het Duits en Engels, dat is natuurlijk ietwat minder, maar misschien komt dit nog wel.

De afstandsbediening is overzichtelijk en eenvoudig te bedienen.

Algemene indruk:

Mooie goed werkende ontvanger met duidelijke menu's en prima beeld, is qua snelheid beter dan de Humax, doch is t.o.v. veel ontvangers in het nadeel wat betreft weergave opties voor de zaplijst en sortering van de paketten in de kanalenlijst en/of menu.

Hij is verkrijgbaar voor 450 a 475 euro en daarmee wel goedkoper dan een aantal vergelijkbare (dus van positioner voorziene) ontvangers.

Een leuke doos voor de thuiskijker die naar een vaste positie wil kijken.

Voor de gebruiker die meer wil, zoals draaien is hij minder geschikt gezien het te kort aan zenderlijst opties en sorteeropties.

Voor de hobbyist is hij leuk vanwege het eenvoudig ombouwen voor 5in1 gebruik en het redelijk snel zappen, doch gezien bovenstaande redenen, ook minder interessant. De hobbyist zal eerder willen draaien, meer willen kunnen instellen en sorteren en dat lukt hier niet mee.

Een mooie goedgeprijsde ontvanger voor de gewone gebruiker dus.

=================================================================

P.s. Als ik nog eens een ontvanger in handen krijg waar ik wat mee spelen kan die ik nog niet getest heb zal ik ook vermelden wat mijn persoonlijke bevindingen zijn en wat ik er persoonlijk van vindt.

Links naar fabrikanten zetten we hier niet neer, maar die zijn makkelijk genoeg te vinden.

Indien anderen zich geroepen voelen een soortgelijk bericht te plaatsen, dan ga je gang, is misschien erg leuk voor de mensen die willen gaan aanschaffen en nu nog vaak vragen wat ze het best nemen kunnen.

Ervaringstesten in de praktijk zeggen toch vaak meer dan testen in een boekje.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke review.

Maar ik heb toch nog een paar vragen.

(is qua snelheid beter dan de Humax)

ik neem aan dat je de zap snelheid bedoeld ?

Heb ze beide hier staan, maar ik zie geen verschil in zap snelheid.

(goedkoper dan een aantal vergelijkbare (dus van positioner voorziene) ontvangers. )

ik neem aan dat je DiSEqC 1.2 bedoeld.

Er zijn naar mijn mening meerdere en goedkopere ontvangers met DiSEqC 1.2 uit gerust.

Wel kan ik uit ervaring melden dat de DiSEqC aanstuuring een stukje langzamer ronddraaid als bij de Humax.

Beide op een HH100 rotor.

Het is inderdaad geen hobby ontvanger maar gewoon een kijkontvanger voor vrouw en kinderen.

Vastlopen doet hij ook niet gauw.

Wel een paar keer meegemaakt dat de totale zenderlijst was verdweenen. (voor mij een onverklaarbare rede )

Door vele aangemerkt als de opvolger voor de Humax, nou ik dacht het niet dus.

M.v.g.

 
Ik heb beide ontvangers in gebruik en moet qua zapsnelheid ook concluderen dat ze nagenoeg even snel zijn, maar dat de humax meer foutjes vertoont als deze snel word gezapt.

De hyundai staat iets sneller stabiel op het kanaal.

Voor de rest vind ik de Hyundai ietsje gebruiksvriendelijker, tenminste, als alles uiteindelijk staat ingestelt en ingeregeld!!

Dat laatste is inderdaad iets omslachtiger als de Humax.

Dat de Hyundai een enkel puntje meer scoort is misschien te wijten dat deze ontvanger iets moderner is.

De Humax gaat alweer een tijdje mee en de fabrikant zal, als het goed is, van de foutjes leren die andere fabrikanten maken.

Maar de Hyundai is een hele leuke ontvanger, en qua "speciale" mogelijkheden nagenoeg gelijk aan de Humax.

 
Heb er hier een waar wel degelijk een NL gebruiksaanwijzing bijzit. Zover als ik weet zit er bij apparaten die op de nederlandse markt verkocht worden meestal een NL handleiding.

Maar zoals jullie al zeggen is de hyundai een hele leuke ontvanger. vooral als deze voorzien is van aangepaste software. :)

 
Laatst bewerkt:
Wel erg langzaam met zappen als je de kanalen intypt bijv. 99.

Een Settingseditor is er wel en zelfs te gebruiken met Hummie settingslijsten.

Voor de rest v.w.b. de prijs prima dingetje!

Grtz Mike

 
@DRZ ik ben het niet met je eens wat betreft de speciale mogelijkheden. Ze kunnen wel beiden 5in1 aan, maar de Humax heeft momenteel veel betere ondersteuning, en ik vraag me af (heb ik niet naar kunnen kijken) of de Hyundaii wel een digitale uitgang heeft, misschien dat iemand dit nog kan nakijken.

Ik acht het overigens zeer zeker ook geen Humax opvolger, in mijn ogen moet een opvolger dezelfde kwaliteit en mogelijkheden hebben dan zijn voorganger, en vooral qua zaplijst en kanalensortering haalt de Hyundaii het niet bij de Humax.

Misschien dat de Samsung wel zo'n opvolger is, maar die heb ik nog niet van dichtbij mogen aanschouwen.:sad:

De zapsnelheid vond ik toch ietwat sneller. Misschien dat het aan mijn interpretatie van zapsnelheid ligt.

Onder zapsnelheid versta ik de tijd vanaf het moment dat je drukt tot de tijd waarop er een mooi strak beeld op het scherm staat, en ik meen toch echt, als je bijv. tussen 2 verschillende coderingen wisselt, de Hyundaii dan ietsie sneller is dan de Humax.

Betreffende de snelheid als je cijfers induwt bijv. 99, dat zou goed kunnen dat dit langzamer is dat heb ik niet getest.

Daarom is het net fijn als er andere bezitters zoals nu hier gebeurd, ook aanvullende info kunnen geven.

@Peez: Ja ik bedoel de zapsnelheid, ik had het idee dat het inlezen van de satellieten ook sneller ging, maar ik moet dan afgaan op hetgeen wat ik van de Humax onthouden heb, dus ik kan het wat dat laatste betreft mis hebben.

Nee ik bedoel niet diseqc 1.2 want inderdaad hebben heel veel ontvangers dat er in zitten. Als ik over een positioner spreek dan bedoel ik ook een positioner, dus een dingens waarmee je schotels kan draaien en rechtstreeks een motor op kunt aansluiten.

In deze ontvanger zijn er opties voor disecq, vseqc en stab motors, dus als je dat bedoelt met diseqc 1.2 dan ben ik het met je eens dat er hier meer ontvangers mee zijn uitgerust, doch dan ben ik benieuwd om te horen welke ontvanger met gelijkwaardige kwaliteit/opties goedkoper zou zijn.

Draaisnelheid heb ik niet getest dus kan ik niet over oordelen en wat dat betreft is het dus weer handig dat een ander dat wel weer getest heeft.

Zo komen we toch tot een goede beschrijving met een paar mensen. Vele ervaringen maken een goede omschrijving.;)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat krijgen we nou..... concurrentie erbij :):)

Welkom Tiger in de wereld van de reviewnisten ....

 
Voor de kenners: De software in de hyundai is gelijk aan de software zoals ie in de ontvangers van Kathrein zit.

Eneh, bekijk de Samsung 9500 eens als je zoiets zoekt. Die is goedkoper en kan nog meer ook.

 
klopt ..

hyundai=Kathrein=grundig!! :)

ken ze allemaal ,,doe mij de Samsung dsr9500 maar!!

(Talking about zappspeed.......)

 
En van de samsung 9500 komt binnenkort weer een testverslag van onze "huistester" Satwatcher;-))

 
Dus ik moet er een Samsung 9500 bij kopen? nou dan doen we dat toch! :)

@BT, de Hyundai heeft een digitale uitgang die prima werkt op mijn Philips homecinema- dolby5.1 processor.

En wat betreft het zappen, inderdaad staat de Hyundai wat eerder stabiel op frequentie, wat ik ook in mijn verhaal heb beschreven, dus wat dat betreft heb je het helemaal bij het rechte eind.

Ik ben trouwens benieuwd naar die Samsung!!

Ga je die ook nog testen BT?

 
heeft ie ook de Samsung ,,, spdif AC3 en Svhs.

kan niet op met dat ding :)

 
Jo,

Heb hier inmiddels al weer een paar dagen de Samsung 9500 in gebruik. Had voorheen een Humax5400 staan, maar de Samsung mag van mij blijven hoor!

Staat bij mij in de huiskamer, ook vrouw en kinderen kijken er dus mee.

Eerste reactie was: Nee he! Al weer een andere ontvanger!

Dat was snel over en iedereen zapt dat het een lieve lust is.

Vastlopen doet ie niet, zappen bere-snel en update's op de in seca gepatchte via-slots komen perfect binnen.

Al met al zeer tevreden. Ook draaien middels Diseq1.2 werkt OK. Snelheids verschil met de Hum-5400 merk ik niet. Alleen in zap-snelheid :)

Alleen... Hoe kom je er aan?

Heb al enkele leveranciers geinformeerd, maar niemand kent 'm nog. Als er meer vraag komt zal ie wel doorbreken.

K

 
Mooi, maar als we een verslag doen van een andere ontvanger, doe die dan even in een aparte thread, dat maakt e.e.a. wel een stuk overzichtelijker.

Volgens mij zijn we nu namelijk wel uitgepraat over de Hyundaii.

@Satwatcher, nee hoor, geen concurrentie, zo vaak heb ik niet een andere ontvanger in handen dan mijn Nokia 9600 waar al niets meer over gezegd hoeft te worden, en een Humax 5400 dus het zal wel meevallen.:)

@Drz: Ja hoor, ik wil best een uitgebreid verslag schrijven over de Samsung, want ik heb daar ook al heel goede verhalen over gehoord.

Stel me er maar eentje ter beschikking dan is dat zo geregeld.:biggrin:

 
BT :biggrin:

Heb de Hyundai op de zaak ook getest met diverse mogelijkheden.

Een - Punt vind ik dat er geen optical AC3 inzit. Wel een Coaxiaal Digitaal AC3.

En helaas duurt het iets langer met de hyundai om diverse paketten te decoderen als met de Humax,

Verder vind ikzelf het een Puik aparaat, gezien de prijs/kwaliteit verhouding

Mzl, Johnnny1

(XP)

 
Hmmz.. ik heb zelf niet alle pakketten getest, alleen switchen tussen seca en irdeto en dat ging bij die van mijn kennis even snel als bij de Humax.

Maar dat mag de pret niet drukken.:)

Ik wacht nog altijd vol smacht op de Samsung die ik binnenkort van je krijg.:biggrin:

 
Ben ook met de Hyundai aan het spelen geweest.

Werkt prima, ook met patch en funkaart.

Groot nadeel van de ontvanger vind ik het ontbreken van een UHF-modulator, wanneer je net als ik op de slaapkamer de tv via deze modulator aanstuurd heb je dus weinig aan de Hyundai...

 
Ducom@

Je kan er altijd nog een Marmitek GigaVideo zender op aansluiten.

Dan heb je wel beeld op je slaapkamer. (en geen kabels)

 
peez,

Bedankt voor je tip, ik ken die dingen wel maar ik wilde alleen even mijn ervaring met de Hyundai aangeven.

Bovendien was deze niet voor mijzelf, maar voor een kennis.

(Mijn Humax bevalt nog prima ;) )

Wel heb ik nu iets vreemds met deze ontvanger, ik heb hem thuis voor de eigenaar gepatcht, en getest met een funkaart.

Dit werkte prima, nu heb ik gisteren de ontvanger geplaatst met dezelfde funkaart (niets veranderd aan de key's).

Nu doet zich het vreemde geval voor dat de C+ kanalen die ook in Irdeto worden uitgezonden niet meer worden gedecodeerd.

De ontvanger lijkt ze alleen als Irdeto kanalen te zien, en daarvoor ontbreken de key's op de 5in1.

Bij mij zag de ontvanger ze wel als seca kanalen, en werden dus netjes gedecodeerd.

Het enigste verschil in de opstelling is dat ik thuis een diseqswitch gebruik, maar dat mag volgens mij geen enkele invloed hebben.

Weet iemand misschien wat hier loos is?

Bug in de patch ofzo?

Alvast bedankt...

 
Laatst bewerkt:
Alleen bij het aanzetten wil de Hyundai niet direct beeld geven. Wanneer de foutmelding komt kan dit worden opgelost door naar een kanaal hoger of lager te zappen. Na de tekst even wachten komt een mooi en stabiel beeld.

Helaas doet hij het niet op viaccess met een silvercard. (kleurt leuk bij de ontvanger). Hiervoor heb ik er nu een aparte CI module inzitten waar hij zeer moeilijk naar overschakeld. Zijn voorkeur blijft de ingebouwde kaartlezer.

Voor de hobbyist is hij minder geschikt.

Groeten,

Dirk

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan