ik zoek...

P

prutserjo

een oplossing ,voor het opsporen van een onderbreking

in een elektrische verwarmingsdraad (vloerverwarming)die op

een diepte van 10cm ingegoten zit in een betonnen laag.

ik heb reeds een test gedaan door hf signaal te steken op de

draad en dan met een ontvanger het signaal te volgen

op de vloer ,dit lukt niet doordat ik de gevoeligheid zo hoog

moet instellen dat ik een doorstraling krijg ook waar de onderbreking zit.

iemand een idee?

gr prutserjo

 
Ik weet niet of het iets is, maar ik heb kort geleden een aanbieding gezien bij de Lidl (zoiets als de Aldi), een apparaatje waar je door muren en beton heen leidingen mee kon opsporen en ook electriciteitskabel etc.

Misschien is dat iets? Was niet echt duur, nog geen 25 euro als ik me niet vergis.

 
Mocht je iemand van de technische dienst van Belgacom of Electrabel kennen, die hebben meetapparatuur die je de afstand verteld vanaf het meetpunt tot de onderbreking.

 
Prutserjo,

Misschien heb je hier wat aan,

Eerst moet je weten wat voor een type vloerverwarming je hebt.

Als het matten zijn is het wat moeilijker om de storing te zoeken.

Maar als het een warmtekabel is, is er kans om de breuk op te sporen.

Je kunt de formule l.R=p.A

L is voor de lengte van de draad in meter (deze willen we weten)

R is de weerstand. De uitkomst moet je ook berekenen *

p (rho) staat voor de weerstand van de kabel voor koper is dit 0.0175m/mm2.

A is de oppervlakte van de draad in mm2.

* P=U.I het vermogen van de kabel vind je in de documentatie, Spanning =230Vac

* P=I2.R (U=I.R) R kun je nu bepalen.

Op dit moment hou ik geen rekening met de cos phi. Als je hen toch wilt gebruiken stel hem dan op 0.88 (dit is puur om nog nauwkeuriger te kunnen werken.)

Het instrument waar BT het over heeft kan een tooltje zijn op de loop van de kabel te bepalen.

Als je de vloerverwarming onder spanning zet (mits er geen kortsluiting is) en de kabel zoeker over de grond sleept zal het reageren. Zo kun je met de uit komst het aantal meters uitzetten.

Ps pas op de uitkomst van de eerste formule is de lengte van EEN geleder.

PS het rho sumbool komt niet door heb hem beschreven als een kleine letter P

Gr vladimir

 
Foutje aan mijn kant

Het gaat om een weerstandkabel dus de cos phi kun je vergeten!!

Gr valdimir

 
@satelliet & prutserio

Met deze toestellen kan je inderdaad de exacte lengte bepalen waar de onderbreking zich bevind

wel op voorwaarde , dat je exact weet "waar en hoe" de kabel loopt , in dit geval loopt de kabel zigzag door de plaats , hoeveel keer en hoe lang de lussen zijn is (zeer) waarschijnlijk moeilijk te bepalen , dit na een rondvraag bij mij op het werk

Maar meestal komen de onderbrekingen voor in de aansluitingspunten , en die zijn meestal in de aftakdozen te vinden bovengronds , misschien heb je daar iets aan prutserio

 
@BT,

Die toestellen doen het zeer goed, gaat zelfs tot op 15 cm diepte maar mijn probleem is dat die weerstandsdraad vastgebonden is op kippedraad met de bedoeling op zijn plaats te blijven liggen bij het gieten van de betonlaag, met als gevolg dat ik overal detectie heb; dus het toestel blijft voortdurend piepen als ik aan de vloer kom.

Ik heb ook geprobeerd met een ander toestel die enkel en alleen stroombevattende geleiders kan volgen, maar dat werkt jammer genoeg maar tot op een diepte van 4 cm.

@vladimir

De weerstand van die kabel in goede staat was 1640 W bij een spanning van 220V, heeft een weerstand van 31,2 Ohm en trok in werkende staat 7,1 ampère - lengte onbekend.

@luca

Ik heb een collega van U gecontacteerd bij de PTT dienst die beweert dat hun toestellen geijkt zijn met een vaste constante die gelijk is aan de weerstand van de draden die zij gebruiken op hun netwerk, ik vermoed dat dit 0,35 mm². Die mensen konden mij jammergeoeg niet helpen.

Iemand nog een idee ?

gr prutserjo

 
Sorry,

Heb een beetje heen en weer zitten rekenen maar de verschillen zijn te groot. :sad: Daarbij het niet mogelijk is in de leiding te volgen zal de oplossing van de lengte van de kabel ook niks uitmaken.

De enigste oplossing is om er een hoge spanning door te jassen en kijken / voelen waar de overslag zit. Dit moet wel door een erkent / bevoegd persoon of bedrijf gebeuren.

Ik kan een legio waarschuwingen op papier zetten maar laat dit aan een vakman over.

Er is natuurlijk nog een oplossingen te bedenken maar daarvoer moet de vloer open.

Gr vladimnr

 
Je hebt al een hoogfrequent signaal op de kabel gezet, waarmee heb je dit gedaan? In de telecom wordt gebruik gemaakt van een z.g.n. kabeltracer deze wekt ook een HF signaal op, met en ontvanger kun je dan aan het andere eind het signaal weer op vangen (of op de breuk) je hoort dan het geluid van een zingende zaag. Ik zelf heb dit al een met succes toegepast. Kijk hier maar eens http://www.merconet.nl bij telecomset 701.

Groeten Sat4me2.

 
ik heb contakt opgenomen met de firma Merconet.nl en mijn probleem uitgelegd en kreeg dit antwoord terug.

Geachte Heer in de door U omschreven situatie is het niet mogelijk

met enig zoek systeem de kabel terug te vinden het door U gebruikte gaas

gaat het zoeksignaal meedragen en daarmee is er overal hetzelfde signaal te

detecteren. Voor het inzicht de kabel dient op een significante kortere

afstand zeg de helft van de ontvanger te bevinden dan de bewapening.

Was er in dit geval kunststof gaas gebruikt en was er geen stalen bewapening

op een kortere afstand aanwezig dan was de 508 voor 282,00 Euro ex. BTW ex.

vervoer de aangewezen oplossing.

Heeft nog iemand eventueel een oplossing ?

Dank bij voorbaat !

prutserjo

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan