Strange probleem, LNB of kabel?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.774
Waarderingsscore
998
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
De laatste tijd heb ik een vreemd probleem wat zich voordoet op alle Astra zenders.

Het betreft het wegvallen en weer terugkomen (ik noem het zelf het pingpongen of slingeren) van het signaal.

Soms blijft het na een tijdje ook wel eens staan maar over het algemeen, zeker als de ontvanger pas aan staat slingert het als de ziekte waardoor vaak zwart beeld of zware blokvorming optreedt.

Het vreemde hieraan is dat ik dat met de vorige diseqc ook had, toen had ik Astra op lnb 4 hangen.

Daarna heb ik hem verplaatst in het vermoeden dat 4 stuk was en hem op 2 gezet en toen is ie goed blijven gaan.

Een tijdje terug was mijn diseqc dood en heb een nieuwe gekregen en Astra hangt wederom op 2.

Dat is een tijd goed gegaan maar de laatste 2 weken doet hetzelfde probleem zich weer voor.

Bij toeval staat nu ook mijn draaibare schotel (lnb 1) op Astra en als ik overschakel heb ik een mooi signaal zonder problemen dus het lijkt me niet iets van een zendamateur of gsm mast te zijn (alhoelwel de draaibare schotel 1.50m is en de Astra schotel 60cm).

Nu heb ik zo het vermoeden dat het wisselen van diseqc aansluiting niet veel zal helpen, de andere 3 schotels doen het namelijk super (resp. 95cm, 1.50m en 1m) op deze diseqc.

Maar wat ik me nu afvraag is of het de lnb of de kabel is, dat zou ik normaal wel testen, ware het niet dat net die 60cm schotel zo enorm hoog hangt dat ik er alleen met een hele lange ladder vanaf het dak bij kan en /me geen ladder en /me hoogtevrees.

Is er een methode/manier om zekerheid te krijgen of het hier een versleten (Alps) lnb of vocht in de kabel is?

Alvast dank voor alle tips/hints/hulp.

 
Dit probleem heb ik ook een keer gehad.

Bij mij lag het aan de kabel die op een bepaalde plek vocht binnen kreeg.

Hij schuurde namelijk over de dakgoot.

M.v.g. peez.

 
Tsja.....dit zijn vervelende dingen.

Zelf heb ik ook een dergelijk probleem gehad.

Bij oostenwind kreeg ik blok vorming op de Astra,op de Hotb- geen enkel probleem.

Vervolgens de diseq omgedraaid(Astra op lnb2,Hotb- op lnb1)

Probleem nog niet opgelost.

Wat bleek het geval te zijn?Op ongeveer 23* oost staat een boom.

Door dat deze weer gegroeid was,en bij een stevige oosten wind sterk naar rechts boog werd de ontvangst gestoord.

Ik heb hier natuurlijk wel het nodige aan gedaan(hehehe)

Groeten en succes

Ghost.

 
Kabel hangt los en in een lus bij de diseqc zodat er eigenlijk geen water in de diseqc kan komen en ook niet in de kabel bij de lnb want die is goed afgedicht.

Aan die ene boom die hier stond rond 24 oost heeft mijn buurman al iets gedaan want voor hem stond ie ongeveer op 19 oost en bij waaien en groeien had die steeds geen beeld.:)

Lijkt me dus toch een defecte lnb. Nahja... effe wachten, na de vakantie krijg ik toch een nieuwe voor 40 gulden (omgerekend) en dan hang ik die wel er op, of liever gezegd dat laat ik dan doen gezien mijn hoogtevrees.:biggrin:

 
Of gewoon even de switch er tussen uithalen zodat je rechtstreeks kan testen, heb je snel door of de lnb, evt. kabel, aansluitingen van lnb naar switch of de switch de boosdoener is, maar ja switch zal ook wel bovenin hangen.

Gaat de draaibare schotel ook over dezelfde kabel vanaf switch naar ontvanger, zoja, dan ligt het niet aan die aansluitingen en die kabel.

Suc6, JD

 
Ja de draaibare en de twee andere schotels zitten allemaal op diezelfde diseqc en hebben geen problemen.

Het is dus echt enkel de kabel van diseqc naar astra lnb of de astra lnb zelf.

 
Connectortje misschien een beetje losgeraakt in de loop van de tijd?

Ik heb de afgelopen weken al vaker dit soort storingen gehad die met het vastdraaien van de connector opgelost bleken te zijn.

Dus de tang ter hand en de boel controleren BT!

(ik bedoel met de tang geen schoonmoeder of gerelateerd aanverwant!)

 
Wat jammer want ik had mijn schoonmoeder al willen roepen om het dak op te kruipen.:biggrin::biggrin:

Hmmz.. zou kunnen, dan zou het aan de kant van de switch moeten zijn want die andere zit zo hoog daar komt geen hond aan en die hebben we goed vastgedraaid.

Zo gauw het een beetje weer is -en- ik een hoge ladder kan regelen gaan we er eens naar kijken.

In elk geval alvast weer bedankt voor de tips mensen.

 
Ik heb ook een keer corrosie op de f-connector gehad die zich alleen openbaarde als het begon te waaien, dan wiebelde de kabel een beetje heen en weer en maakte de connector geen goede massa meer met de lnb. Gek werd ik ervan , ook als ik een beetje heen en weer draaide was het hommeles.

Blackie , ga het dak maar op en controleer de connector maar eens... , als je een instructie video hebt kun je dit uiteraard ook aan je schoonmoeder overlaten......

 
Ook zonder instructie video, dan is er namelijk meer kans dat ze van het dak af mietert. :biggrin::biggrin::biggrin:

Nah, zonder gekheid, ik heb echt fijne schoonouders, dus die zou ik dat echt niet toewesen.

Maar dat corrosie zou dus ook kunnen omdat heel soms het signaal wel goed blijft, als ik een vriend van me daar naarboven heb gestuurt (nee ik ga echt niet zelf) dan zal ik hem zeggen dat ie daar ook maar even naar moet kijken.

De ene hand wast de andere he, ik hou zijn server bij en hij doet het schotelwerk voor me.:)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan