Okay, DC gefeliciteerd! Met pijn in t hart
Grtz Mike
Wel een betere race dan de afgelopen races. Eindelijk weer actie en weer van Sato. De roep om Ome Jos wordt weer luider.
Uit Dagblad de Limburger!
Nieuws - Sport - Sportnieuws
Eddie Jordan wil Jos Verstappen
door :Ivo Op den Camp
AUTOSPORT - De nabije Formule 1-toekomst van Jos Verstappen is in handen van Eddie Jordan. Na opnieuw een desastreuze race van Takuma Sato is de vraag hoelang de Ierse teambaas nog van plan is zijn Japanse coureur te handhaven. Als het aan Jordan ligt zit over twee weken in Canada al iemand anders in een van zijn auto's, want het is een publiek geheim dat Jordan de capriolen van Sato zat is. Probleem vormt op dit moment echter het contract van de Japanner.
Het lijkt erop dat Jordan contractueel weinig mogelijkheden heeft Sato op een zijspoor te zetten. "Bij mijn weten is er een vijfjarige verbintenis, waarvan de eerste twee seizoenen zo vast als een huis staan. Dat is duidelijk. Natuurlijk zijn er over en weer opties in het contract, maar ik kan en mag daarover niet in details treden', liet Jordan in Monaco weten.
Jordan zal zich de komende dagen ongetwijfeld nauwgezet gaan buigen over de kleine lettertjes in het contract met Sato om te kijken hoe hij van de Japanner af kan of hem op zijn minst een poosje op non-actief kan zetten. Zoals Jos Verstappen sinds begin dit jaar na zijn plotselinge ontslag bij Arrows maar al te goed weet, vinden teambazen altijd wel een uitweg of een reden om een rijder aan de kant te zetten.
Duidelijk is dat de 25-jarige uit Tokio afkomstige Sato onder geweldige druk staat. Hij kwam op voorspraak van de Japanse motorenfabrikant Honda terecht bij Jordan, dat op die manier hoopte voor langere tijd goedkoop aan krachtbronnen te kunnen komen. Nu de liefde tussen Honda en Jordan echter behoorlijk bekoeld lijkt en de teambaas al druk op zoek is naar vervangende motoren, lijkt de noodzaak om Sato binnenshuis te houden kleiner.
Voor Sato wordt de situatie met de race vervelender. Hij kan niet omgaan met de druk en stapelt de laatste Grand Prix's fout op fout, rijdt veel schade en jaagt het toch al met financiële zorgen kampende team op hoge kosten. In Monaco ging het dit weekend weer helemaal mis. Tijdens de vrije training op zaterdagochtend deponeerde hij zijn bolide onnodig tegen de vangrail in de eerste bocht. Gisteren, in de race, maakte Sato het helemaal bont. Hij kreeg in de 23ste ronde van de teamleiding het verzoek de achter hem rijdende, maar veel snellere teamgenoot Giancarlo Fisichella voorbij te laten. Sato koos daarvoor echter de slechts denkbare plek: de tunnel.
De gevolgen waren desastreus. Sato kwam met zijn banden in het stof, raakte daardoor de controle over zijn bolide kwijt en knalde met hoge snelheid in de vangrail. Slechts met de grootste moeite, een portie geluk en een paar verbluffend knappe stuurbewegingen kon Fisichella de als ongeleid projectiel rondtollende Jordan van zijn teamgenoot ontwijken. Sato kwam uiteindelijk in de havenchicane tegen de vangrail tot stilstand en kon ongedeerd uitstappen.
"Erg teleurstellend allemaal, maar ik heb weer veel ervaring opgedaan', sprak Sato, nadat hij te voet teruggekeerd was in de pits. Daar heeft Jordan hem echter niet voor in dienst genomen. Het feit dat Fisichella de race uiteindelijk als vijfde beëindigde en de Japanner met gemak nog een extra WK-punt aan het totaal van Jordan had kunnen toevoegen, maakt de positie van Sato er bovendien niet comfortabeler op.
Sato zit min of meer in hetzelfde schuitje als Jos Verstappen in zijn debuutjaar 1994. De parallellen zijn frappant. Net als Sato kwam Verstappen destijds rechtstreeks als Formule 3-kampioen de hoogste autosportklasse binnen, met als enige verschil dat Sato dat kunstje flikte in Engeland en de Limburger in Duitsland.
Verstappen moest in 1994 bij Benetton opboksen tegen de latere wereldkampioen Michael Schumacher en was duidelijk nog niet klaar voor dat karwei. Net als Sato stapelde Verstappen fout op fout, had hij niets in te brengen tegen zijn teamgenoot en ging hij vervolgens geforceerd op zoek naar de limieten van de auto. Met ook, net als Sato nu, tot gevolg onnodige ergernis, veel schade en weinig WK-punten. Hoe het met Verstappen destijds afliep is bekend. Na tien races was het over en uit met de Limburger en verving teambaas Flavio Briatore hem door Johnny Herbert. De Engelsman voldeed zo goed dat hij ook in 1995 voor Benetton mocht rijden, ofschoon Verstappen nog een verbintenis had met het team.
De vraag is nu wat Eddie Jordan wil en kan doen voor Verstappen. Bekend is dat de Ier de Limburger als coureur ziet zitten. Niet voor niets informeerde hij off-the-record al bij journalisten naar de situatie van Verstappen aangaande diens juridische strijd met Arrows-teambaas Tom Walkinshaw omtrent de afwikkeling van het eenzijdig ontbonden contract. "Maar wij zitten natuurlijk niet in de positie om het initiatief te nemen', legt Verstappens assistent-manager Raymond Vermeulen uit. "Als Eddie Jordan ons nodig heeft, weet hij ons wel te vinden. Hij heeft het telefoonnummer.'