Andere LNB

denktenk

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
1.453
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
68
Momenteel heb ik in mijn draaibare opstelling (80 cm Nokia schotel) een Strong twin lnb hangen (0.8 dB).

Ik heb wat ontvangstproblemen op bv. Nilesat en Hispasat, de zwakkere signalen komen niet door.

Is het een optie om er een twin lnb van 0.6 dB in te hangen of is dat verspilde moeite en geld?

 
Hmmz... zo technisch ben ik niet, maar ik denk dat 0.2 db toch zo vreselijk veel niet zal uitmaken.

Bij zwakke signalen (althans zo is mijn ervaring dan) helpt alleen een grotere schotel.

80cm is ook wel erg klein eigenlijk voor een draaibaar iets.

 
0,2 db is wel een verbetering van 25 % maar het is te weinig om een goede ongeblokte ontvangst de satellieten die je wilt ontvangen te kunnen garanderen. Het zou voor bepaalde transponders zeker gaan maar voor bijv de Palco's op Hispasat heb je toch minimaal 90 cm met 0.6 nodig om een goede ontvangst te kunnen garanderen.

Kom op Tenkie... Metertje triax erop met een 0.6 en je zit goed gebakken voor wat je wilt ontvangen. Of nog beter gewoon een gregje van 120cm :):) (gek genoeg zijn die dingen in het echt alleen 1.39m maar dat terzijde)

 
Het verschil in de betere LNB gaat je zenders niet hard genoeg maken om ze te ontvangen, je zult echt naar een 100cm schotel moeten. Heb hier een Triax semi-profi 100cm met een alps twin lnb en daarmee ontvang ik de palco's goed.

 
Ik heb ook met een 78 cm triax, een prima draaibare opstelling gezien. Geen enkel probleem, schijnt toch goed te werken. Het verbaasde mij ook wel wat.

 
ff nagemeten, t' is een 88 cm en geen 80;-)

 
Denktenk, die 0,2 db van een andere LNB kan behoorlijk veel uitmaken!

0,2 db kun je zien als een virtuele schotelvergroting van 80 naar 1 meter en kan een zwak signaal strak uit de blokken trekken.

Maar ik denk dat jouw probleem meer zit in het type LNB en je zou eens kunnen overwegen om een ander merk of type te proberen.

Schotel en LNB moeten op elkaar afgestemd zijn voor een optimaal resultaat.

Dit heeft te maken met de hoofdlob van de LNB en de afstralingshoek.

De ene LNB heeft een bredere hoofdlob als de andere en de ene schotel heeft dat wel weer nodig en de andere weer niet.

Maar ik neem aan dat je mijn punt wel begrijpt.

Ik heb zelf een Hirshmann 85 waarmee ik net zoveel mee ontvang(vaak zelfs meer, hehehe) als een kennis van mij die een Triax 110 bezit.

Is je schotel nog wel deukvrij en onvervormt????

Man, ik smul van dit soort 'problemen'!!

 
@ drz," Schotel en LNB moeten op elkaar afgestemd zijn voor een optimaal resultaat "

Bestaat er een lijstje dat aangeeft welk merk/diameter schotel bij welke lnb hoort?

Of is dit een kwestie van uitproberen en ondervinden welke het beste resultaat geeft?

 
@Goto, dit kun je het beste expirimenteel bepalen omdat er tegenwoordig maar weinig fabrikanten zijn die kop en schotel als complete set aanleveren.

Voorheen had je zogenoemde Amstrad schotels met bijbehorende LNB's, maar die fabrikant is al lang geleden opgedoekt.

Firma Hirshmann maakt in het verleden ook nog wel eens lnb's maar ook die zie ik de laatste tijd steeds minder, en zo houd je maar weinig fabrikanten over.

Philips is er nog één, maar ook die levert zijn schotels maar mondjesmaat aan.

En dan nog afwachten of de fabrikant zijn huiswerk goed gedaan heeft en ervoor gezorgd heeft dat beide op elkaar zijn afgestemd!

Lekker expirimenteren Goto, en het liefste op een warme zomerdag met het zweet op je lichaam en een koel glas drinken erbij!

 
Heb hier een LNB van Digistar, de SF-1, met 0,5 dB, werkt toch wel iets beter als een Sharp of Alps lnb.

JD

 
En toch, JonnyDoe , is het type LNB belangrijker als de ruisfactor van de lnb omdat de gewonnen gain met het verminderen van het ruisgetal teniet gedaan kan worden door een eventuele misaanpassing tussen LNB en schotel.

Maar als je een goede schotel bij die Digistar LNB weet te vinden dan mag je je zelf gelukkig prijzen omdat je dan een nagenoeg perfecte set hebt!

Voor zover ik weet zijn er geen LNB's met een lager uisgetal dan 0.5 Db!

Die Digistar LNB met een ruisfactor van 0.5 Db in combinatie met een bijpassende schotel van 1 meter zou dan te vergelijken zijn met een doorsnee schotel van 140 cm en een LNB van 0.8 db!

 
Alleen jammer dat die digistar een single LNB is;-(

Ik ben eigenlijk op zoek naar een twin-LNB, ik hoorde dat met de MTI goede resultaten verkregen waren.

 
MTI ben ik niet zo'n fan van omdat de lo meestal een tikje onstabiel is tov ander merken. Ik heb goeie ervaringen met alps en sinds kort heb ik zel om eens te proberen een brainwave en die is erg goed. Signaal kwalileit (lees ber) is vooral stuk beter als van de alps (die ook al erg goed is)

 
hmmmmm kijk hier draaibaar met een funke 80 cm board en strong lnb met ruisfactor 0,6 en toch gaat het hier feiloos.

(of ik weet niet beter) alleen bij zeer slecht weer is het minder. maargoed dat is op de moeilijke posities wel normaal dacht ik zo.

groeten opeltje

 
Denktenk,

Hoe oud is je strong LNB?

Ik had hier n.l. mijn vorige (Grundig) zo'n 7 jaar in gebruik, en had met mijn 80cm alleen op Astra b.v. een gemiddelde signaalsterkte van 30%.

Met een nieuwe Alps knalt de meter weer naar de 90%...

 
@Ducom, dat zegt eigenlijk ook niet veel over de signaal sterkte.

Het is namelijk zo dat de ene LNB een grotere doorgangsversterking heeft als de andere en met name de moderne LNB's hebben een veel grotere doorgangs versterking tot wel 65DB!!

Maar als je een ruisgetal neemt van 0.7 en een doorgangsversterking van 40 db, dan lijkt het net alsof de signalen veel zachter binnen komen in vergelijking met een moderne 60 DB LNB met hetzelfde ruisgetal.

Met andere woorden, een signaal wat al in de ruis word ontvangen zal met een zogenoemde hoge doorgangsversterking LNB ook in de ruis zijn, alleen met een veel hogere signaal sterkte!

Die hoge doorgangsversterkingen van lnb's zijn eigenlijk bedoeld om het verlies van lange kabels te compenseren.

Tegenwoordig zijn ook de gebruikte kabels van hoge kwaliteit zodat menig ontvanger nog wel eens 'over zijn nek' wil gaan met die achterlijk harde signalen.

Dan heb je wel beeld maar geen signaalsterkte bijvoorbeeld, en dat is ook een maffe gewaarwoording. :)

Wat van belang is is de ruisfactor van de lnb, deze moet zo laag mogelijk zijn! (en natuurlijk een goede Feedhoorn)

Maar beste meneer Ducom, wat jij zegt over die oude lnb kan wel eens waar zijn.

Als de electronica in de LNB na al die jaren in de hitte van de zomer gewerkt te hebben en in de vrieskou van de winter, dan zou het zomaar kunnen dat de tolerantie van de gebruikte componenten wel eens buitensporig worden, wat weer invloed heeft op het te ontvangen signaal

Want reken maar dat naarmate de afwijking van de componenten hoger word, het signaal daar behoorlijk van achteruit kan gaan!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan