LnB in een lager

M

master28

Eens na gedacht over het volgende:

op satellieten die verder in het westen of oosten staan, moet je toch eigenlijk de lnb weer recht naar beneden hebben in de houder voor de beste ontvangst, dit kon met een analoge ontvanger vroeger wel ingesteld worden.

Als ik nu een lager om de lnb zet in de houder, dan moet de lnb dus altijd vanzelf recht gaanstaan, afgezien van harde wind enzo moet dit toch voordeel opleveren of niet soms.

of compenseren de huidige lnb's zich automatisch op de positie?

wie heeft hier iets over tevertellen???

mvg marcel

 
Als je dat perse wilt kun je natuurlijk ook een lnb met polarizer kopen die geschikt is voor digitaal dat lijkt me een stuk simpeler.

 
Het is juist noodzakelijk dat de Lnb mee kantelt met de schotel.

Ik heb hier een 150 cm Prime-focus op een Egis 2 assige rotor staan , die draait eerst horizontaal naar een andere positie en dan vertikaal voor de juiste elevatie . Hierin staat de Lnb altijd recht .

Als ik hier een standaard Lnb (=Lnbf) in zet , ontvang ik westelijker dan 15 gr W , niets meer .

Voor Hispasat moet ik dan echt even vanuit m'n zolderraam , de Lnb ong. 35 gr kantelen .

 
Inderdaad als je een echte polarmount gebruikt zie je tijdens het draaien dat de schotel niet alleen draait maar ook kantelt.

Op die manier wordt voor een groot gedeelte de hoek die de lnb eigelijk hoort te maken gecompenseerd.

Uiteraard is een echte polarizer de beste oplossing.

 
bedankt voor de replays

kan een humax wel zo.n polarizer aansturen, ben dit nog niet in het menu tegengekomen?

Zo'n lager zou in theorie toch ook kunnen, hij zorgt dat de lnb altijd recht blijft staan t.o.v. de schotel.

 
Waar jij aan denkt is de LNB altijd recht naar beneden te houden, ongeacht de verdraaiing van de schotel.

Maar dat is niet goed.

Je moet weten dat een satelliet altijd met de zender waterpas op het aardoppervlak staat.

Maar het aardoppervlak is rond.

Dus als je de satelliet 40 graden verderop gaat hangen dan moet de LNB ook die 40 graden draaien want die verdraaiing maakt het aardoppervlak dus ook.

(Das niet helemaal waar,want het punt van waar wij kijken is niet het middelpunt der aarde, maar het verhaal is zo wel wel duidelijker.)

Aangezien de schotel (bijna) rond is maakt het niet zoveel uit hoe de signalen daar op terecht komen.

Maar voor de LNB maakt het dus wel degelijk uit.

Trouwens als je jouw opzet wil testen, moet je er wel voor zorgen dat je wel heel erg soepele kabel gebruikt om de LNB aan te sluiten.

Anders houden die je LNB nog uit het lood.

Overigens is er een aparte aansluiting (en kabeltje) nodig voor de electrische bediening door middel van een polarizer.

In de menus heet die instelling skew.

En ik heb nog nooit een humax gezien die daar mogelijkheden voor biedt, maar wel degelijk andere ontvangers.

 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de geweldige uitleg, skew had ik vroeger wel met mijn oude analoge pace mss500

Nu zie ik dat het voor digitaal dus veel extrawerk word, zal er maar niet aan beginnen.

Opzoek naar verbetering zal ik altijd blijven,

Een betere lnb misschien?:

Ik heb er nu een samsung universal in van 0.6 db

Ik had hier meerdere exemplaren van en heb ze allemaal getest en heb nu de beste van de 3 erin gedaan, dit scheelde overigens wel 10% t.ov. de de beste en de slechtste.

Nu weet ik wel dat dit ook maar goedkope lnb's zijn, dus ga ik opzoek naar een betere, en zoek mensen die aanbevelingen hebben.

wat bv van de humax 0.5 lnb?

mvg marcel

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan