Nokia 9500 Tunermodules fout?

  • Topic starter Killingfields
  • Startdatum
K

Killingfields

Ik heb inmiddels al weer een tijdje een probleem met een 9500. De tuner werkt niet goed, als ik de 9500 op een schotel aansluit, heb ik geen signaal. Zodra ik 'm aansluit via een swich (multisat) dan kan ik, door ná het apparaat aan te hebben gezet en de ant. connector los te nemen en enkele keren aan/af te koppelen signaal krijgen. Als ik 'm nu aan laat staan, blijf ik ontvangst houden. (Dagen lang) Schakel ik'm uit middels de AB (stby) en daarna weer in, is er géén signaal. Pas ná weer de coax los te nemen en weer aan/af te koppelen komt er weer signaal.

Heb de LNB-spanning gemeten, die is OK (14VDc) mét en zonder LNB of switch. Ook de 22KHz blijft een gelijk niveau hebben. Exact gelijk aan een NIET defecte 9500.

Vervang ik de complete tuner-print uit een 100% werkende, dan is het probleem over. Het zou m.i. dus in de print moeten zitten.

Weet er iemand wat dit kan zijn?

Heb 2 stuks staan, één met een klein tuner-blik en één met een groot tuner-blik.

Beide hebben het zelfde probleem. Heb diverse smoorspoeltjes gemeten en die 'lijken' allen OK. meet z.g.a. 0-ohm tussen de f-conn. en de derde pin op de bandkabel aansluiting. Lijkt dus niet iets met de voedingsspanning te zijn.

Alle info is welkom.

K

 
Ik heb het zelfde probleem, ik heb een LMB met 4 uitgangen hier zitten achter: 2x nokia 9500 1x nokia9600 en 1x phillips.

op een uitgang van de LMB krijg ik 1 nokia9500 pas aan de gang door een paar keer de LMB con. van de tuner los te maken en weer aan te sluiten. Als ik dan eenmaal signaal heb valt het bij mij ook niet meer weg, zolang als er spanning op de tuner staat.

het in de tuner moeten zitten.

ik heb diverse metingen gedaan en de kabel vervangen maar dit veranderd niets. ik heb er verder niet mee vermoeit, omdat je somige dingen niet moet willen snappen.

een andere tuner op deze plek geeft geen problemen, dus zal het in de tuner moeten zitten.

mocht je ooit een oplossing vinden hoor ik het graag.

have fun.

 
Vervang in bijde gevallen de spoel van 86uH die op de tunerprint staat.

Bij de nieuwe tuners staat die gelijk naast de connector ,bij de oudere staat die in dezelfde lijn als de connector maar ongeveer in het midden van de print.

Als je de spanning gaat meten zonder een lnb eraan zul je inderdaad de gewenste spanningen meten ,op het moment dat je de lnb aansluit zal er een volt of 2 overblijven en dat is te weinig ,ook voor een switch. Dat verklaart waarom je wel beeld hebt als je de lnb doorlust, de spanning hoeft dan immers niet uit de mm gehaald te worden.

 
Dit soort problemen doen zich ook wel voor bij slecht geconfigureerde Diseq instellingen, al helemaal als je DVB2000

gebruikt, probeer eens te spelen met deze instellingen, en dan vooral met de burst-mode instelling.

Vaak gaat het 'terug schakelen' (bijv. van LNB2 naar LNB1) mis, even rommelen aan de kabel (los vast) doet de switch dan naar LNB1/ input1 omschakelen, dit lijkt dan een kabel probleem maar kan dus ook aan de Diseq instellingen liggen.

Grtz FranX

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan