Philips Matchline

G

goto

Zoals het onderwerp al aangeeft heb ik een Philips Matchline 100 herz tv,ding is ongeveer 12 jaar oud en krijgt kuren.

Op onregelmatige tijden,soms na een uur of soms na drie uur geeft hij met een harde knal de geest en gaan alle lampjes op het frontje knipperen. Als ik 'm dan helemaal uitzet en 'm een half uurtje met rust laat doet ie het weer.

Heeft een van de techneuten hier een mening over,is het de moeite waard om te laten repareren of moet ik toch gaan denken aan iets nieuws.

 
Effe kijken naar je net filter. Dit ding zit bij de binnenkomende spanning. Is een rond of vierkant zwart blokje dat direct na de 220 volt ingang zit. Deze wil vaak door ouderdom en overmatig aan en uitzetten via de schakelaar losraken van de print.

Ook is het verstandig om alle kontakten die rondom de linetrafo (hoogspannings trafo) zitten door te solderen. Ook deze gaan altijd los zitten bij wat oudere tv's!

 
Komt meestal doordat er iets in je tv te warm wordt (door stof op de print/trafo). De TV een paar dagen van de stroom halen (om je voor een schok te beschermen), dan zowiezo de hoogspanningstrafo schoonmaken (ik heb het laatst gedaan voorzichtig met een compressor (niet te dicht bij houden!!!) en een droog kwastje). Ook de puntjes waar de trafo op de print gesoldeerd zit ff opnieuw vertinnen cq. solderen. Eventueel kun je dan nog kijken naar de transistors die op de print zitten, het wil wel eens dat een van de drie pootjes door warmte van de print los gaat zitten. Ik heb bij mijn TV alle printplaten zo schoongemaakt.

suc6, Matrix

 
Vervang je hoogspanningskabel maar die naar je beeldbuis loopt, dan is het bijna voor 99% zeker dat je van je problemen af bent!

(maar ja, die ene procent hé......)

 
Tja lijkt mij toch wel aan vervanging toe.

Reken maar eens uit hoeveel je beeldbuis aan brand uren achter de rug heeft?

 
Echt stoffig kan ie na 12 jaar toch niet zijn maar voor de zekerheid zal ik de stofdoek er dit weekend eens door halen?

Maar thanks voor de mogelijke oplossingen,maar mocht dit alles niet werken en ik ben aan een nieuwe toe dan zeker nooit meer een philips.

Hoeveel branduren gaat een gemiddelde beeldbuis ongeveer mee?

 
Hoi

ik heb ook zo'n ding , nu een beetje uitleg

Ik heb hetzelfde voorgehad , en de fout zit hem aan de solderingen van de hoogspanningsspoel

als je de tv opendoet , staat hij ergens rechts op de printplaat , en als je goed kijkt zal je aan de soldeerpunten merken dat er een paar tussen zitten die een donkere verkleuring vertonen , even doorsolderen enje tv is terug voor 10 jaar ok

dit door het gewicht van het spoel en de trillingen (klein breukjes)

PS : als je tv toch open is even het stof eruit halen dan zit je goed voor 1 5 jaar

 
Ehum eh tja, heh heh, soms denk je wel eens te ingewikkeld en is de oplossing simpeler.

Inderdaad zou je eens naar de linetrafo kunnen kijken of deze nog goed vast gesoldeerd is aan de print.

Deze wil inderdaad nog wel eens losraken na verloop van tijd.

Enne, wat is er mis met philips? Net zoals ieder ander merk gaat de gemiddelde tv maar 10 jaar mee.

Logies toch?

Als iedere fabrikant tv's zouden produceren die 50 jaar meegaan dan ligt de TV industrie binnen no-time op zijn gat.

De economie moet toch ook draaien?

En kom nou niet aan met het verhaal dat je ouders een tv hadden die wel 20 jaar meeging!!

Destijds had je alleen maar ned-1 en 2 en stond dat ding hooguit maar 4 uurtjes per avond te draaien.

Tegenwoordig draaien de TV's meer dan het dubbele aantal uren gezien het huidige zenderaanbod en gaan dus logieserwijze minder lang mee.

Overigens ben ik zeer tevreden over mijn Philips Matchline breedbeeld apparaat!

Maar goed, succes met je tv reparatie! :)

 
Laat die kabel maar zitten, denk ik, is eerder voor 99% koude las, oftewel scheutje rond soldeer eilandje's inderdaad door veel warm en koud worden en inderdaad goed kijken rond je line trafo en cascade, ook wil het wel eens voorkomen dat cascade overleden is, soms is de behuizing dan gescheurd en zie je 'm flink vonken trekken naar de afscherming.

Cascade is dat groene of zwarte blok met die dikke kabel naar je beeldbuis, bij nieuwere tv's is deze vaak gecombineerd met de line trafo maar in jouw geval waarschijnlijk niet. (dit laatste, bron Dr Diq, mijn electronica leverancier).

Gr, sjeffie

 
een herhaling moest ie hardhorig zijn

maar daar deze print rechtop staat hangt het spoel letterlijk aan de soldeerpuntjes

zonder slechte bedoelingen uiteraard ;-)

 
Enne, sjeffie heeft na 14 jaar toch weer een flips gekocht hoor, oude is in 14 jaar 3 keer stuk geweest en vind ik toch niet slecht, na die 14 jaar begon de beeldbuis (begon roze te worden) maar beeldbuis kan volgens mij ook in een maand kaduk wezen, is volgens mij dan ook geen zinnig antwoord op te geven, maar valt dan in de garantie alleen niet het arbeidsloon.

 
Enne waarom geen Philips,heel eenvoudig,toen ik de tv iets langer als een jaar had [buiten de garantietermijn dus]ging ie kapot.Het ding moest naar de fabriek retour,duurde 6 weken en de nodige centen,half jaartje later ding weer kaduuk,terug naar de fabriek en dat duurde 8 weken en weer de nodige centen.

En wat ik ook wou overleggen niets hielp,betalen moest.

Dus daarom wil ik van zo'n serviceloze firma geen tv meer hebben.

 
Niet zo stoffig na 12 jaar ??????

ik zou het afstoffen maar even buiten doen dus. als je een compressor hebt hiermee, anders met een stofzuiger en kwast.

Maak vooral de hoogspanningsdraad goed schoon, vaak is zo'n knal een hoogspanningsdoorslag naar massa.

verder inderdaad even de printplaat nasolderen, vooral de dikke transistoren die op een koelplaatje gemonteerd zijn. ook de lijntrafo even langslopen.

met een beetje mazzel speelt 'ie dan weer een jaar of wat probleemloos.

controleer inderdaad ook even de dikke NTC weerstand in de voedingslijn. deze willen nog wel eens doorslaan en dat is soms lastig te zien. soms zie je een klein kratertje, soms zit er een scheur in.

als deze weerstand is doorgeslagen is dit vaak het gevolg van overbelasting, bijvoorbeeld doordat je een hoogspanningsdoorslag hebt gehad, of omdat er een transistor op tilt is gegaan.

succes

peter.

 
Zo'n Metzlijntje kan soms na 12 jaar nog een beter plaatje geven dan zo'n nieuwe No Name TV tje van 3 of 400 euro !

Dus niet weggooien....

 
Ben verder ook niet ontevreden over dat ding maar de service[niet dus]die Philips toen geleverd heeft dat vergeet ik niet gauw.

Maarre allen dank voor de goede raad,k'zal 'm van het weekend eens buiten zetten en de hogedrukspuit er eens doorhalen,gaat het stof er ook wel mee uit.

 
Heren,op de gezegende leeftijd van 13 jaar is van ons heengegaan,mijn Philips 100 hz tv.

Heb 'm naar een reparateur gebracht en die ontdekte iedere keer weer een onderdeel dat niet deugde en hij zag er ook niet veel heil meer in en toen hebben we maar besloten om 'm in te laten slapen.

Ben nu de trotse eigenaar van een Sony 100 hz breedbeeld.

Wie nog belang heeft bij de Philips kan 'm komen halen.

 
@ goto,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

ook aardig dat je het oude beestje weg geeft.

Maar om helemaal naar Germany te reisen vind ik iets te ver(hehehe)

Gr Ghost

 
@ ghost,wil 'm wel per Deutsche Post opsturen,postzegel mag jij betalen :)

 
snif........

ik kon niet naar de begrafenis komen

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan